عناصر مشابهة

العوامل المؤثرة في خطبة الجمعة في المجتمع السعودي: مدينة بريدة ومراكزها نموذجاً

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Factors Influencing the Friday Sermon in Saudi Society: Buraidah City Centers and A Model
المصدر:مجلة العلوم الشرعية
الناشر: جامعة القصيم
المؤلف الرئيسي: العمر، عمر بن عبدالله (مؤلف)
المجلد/العدد:مج10, ع1
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2016
التاريخ الهجري:1438
الصفحات:307 - 351
DOI:10.12816/0048703
ISSN:1658-4066
رقم MD:820376
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04914nam a22002417a 4500
001 1578750
024 |3 10.12816/0048703 
041 |a ara 
044 |b السعودية 
100 |9 439856  |a العمر، عمر بن عبدالله  |e مؤلف 
245 |a العوامل المؤثرة في خطبة الجمعة في المجتمع السعودي:  |b مدينة بريدة ومراكزها نموذجاً 
246 |a Factors Influencing the Friday Sermon in Saudi Society:  |b Buraidah City Centers and A Model 
260 |b جامعة القصيم  |c 2016  |g أكتوبر  |m 1438 
300 |a 307 - 351 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a ومن أولويات خطبة الجمعة هو استثمارها فيما يفيد المجتمع ويقوي الدين، فكانت خطبة الجمعة أهم وسيلة لإيصال المادة الدينية والاجتماعية للفرد والمجتمع. وقد وضع الإسلام خطبة جمعة تتكرر قبل صلاتها يتناول فيها الخطيب قضايا الأمة والدين وسبل علاجها. ومن مقتضى ذلك؛ فإن خطبة الجمعة يجب أن تصل إلى عقول وجوارح مستمعيها فتؤثر فيهم حتى تحقق الغرض الذي فرضت من أجله. والمتتبع لخطب النبي صلى الله عليه وسلم في الجمعة يرى أنها ذات تأثير قوي في المسلمين، فقد وردت أحاديث عن النبي صلى الله عليه وسلم تحث على النهي عن كل ما يعيق هذا التأثير، فحثت على الإنصات والاستماع وعدم الانشغال بأشياء تلهي عن التأثر بالخطبة، ومن ذلك ما ورد عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال (من مس الحصى فقد لغى ومن لغى فلا جمعة له)، وقوله صلى الله عليه وسلم في رواية زيد بن ثابت عندما خطب بالخيف من منى حيث قال (نضر الله عبدا سمع مقالتي فوعاها ثم أداها إلى سمعها، فرب حامل فقه لا فقه له ورب حامل فقه إلى من هو أفقه منه). هكذا كانت الخطبة في الإسلام وهكذا كان الإسلام يريد من الخطبة أن تؤثر ويتأثر بها الناس. والملاحظ الآن أن خطبة الجمعة أصبحت قليلة التأثير لدى بعض المصلين، وبالتالي أصبح أثرها في سلوك الناس وثقافة الفرد والمجتمع محدودا. وفي هذا البحث جرى تشخيص حال الخطبة اليوم والتوصيات بعلاجها. 
520 |b A priority of the Friday sermon is invested in community benefits and strengthens religion, the Friday sermon was the most important means for the delivery of social and religious facts for the individual and society. Islam has demanded the Friday sermon before the prayer where the 'Khatib' deals with the issues of the nation, religion and ways of treatment and developments. It is essential that the Friday sermon reaches the minds of listeners and predators to affect them in order to achieve the purpose for which it has been imopsed for. An orbiter of Prophets' PBUH speeches on Friday sees how it strongly influenced on the Muslims, they received talks of the Prophet PBUH urges the prevention of everything that hinders this effect, urged to listen carefully and not worry about things that distract the influenchis of this sermon, and it contained about the Prophet PBUH that said (who touched the gravel has been abolished and who has been abolished there is no Juma' for him) and his saying quoted by Zaid ibn Thabit when spoke in secret from Mina, where he said ("The Messenger of Allah said: "May Allah cause to flourish a slave (of His) who hears my words and understands them, then he conveys them from me. There are those who have knowledge but no understanding, and there may be those who convey knowledge to those who may have more understanding of it than they do .( ' This was the seremon of Friday in Islam. And the aim of it in Islam is to affect and get affected by people It is noticeable now that the Friday sermon has a low-impact on some worshipers, and thus its impact on people's behavior and the culture of the individual and society is limited. In this research we have diagnosed the sermon today and the recommendations remedying it. 
653 |a السعودية  |a خطبة الجمعة  |a الدعوة الإسلامية 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 007  |e Journal of Islamic Sciences  |f Majalat aleulum alshareia  |l 001  |m مج10, ع1  |o 0428  |s مجلة العلوم الشرعية  |v 010  |x 1658-4066 
856 |u 0428-010-001-007.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 820376  |d 820376