عناصر مشابهة

من أصول تفسير القرآن بالقرآن

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Fundamentals of Interpretation of Qur’an by Qur’an
المصدر:مجلة تدبر
الناشر: مكتب خبرات طيبة للبحوث والدراسات
المؤلف الرئيسي: خضر، عبدالفتاح محمد أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج1, ع2
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2017
التاريخ الهجري:1438
الصفحات:237 - 275
DOI:10.62488/1720-001-002-005
ISSN:1658-7642
رقم MD:817804
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Praise to Allah, The Lord of all lords. And peace and blessings to be upon the most honorable messenger; our master Muhammad, and on his family and his companions. This research of mine titled as “Fundamentals of Interpretation of Qur’an By Qur’an” is concerned with the rooting aspect of the best method for interpreting Qur’an; that is interpreting Qur’an by Qur’an. The importance of scientific rooting process of sciences lies in bringing them back to certain criteria which we seek their guidance when necessary. Interpretation of Qur’an By Qur’an has its established fundamentals that we can refer to through The Holy Qur’an Itself and through our genuine interpretation masters’ work. And for honesty, I must say that not having the scientific assets that are related to interpretation of Qur’an by Qur’an rooted till this moment has caused an abnormality in understanding the book of Allah (The Holy Qur’an) and rejected artificial understanding the words of the Holy Qur’an and its texts. It has also allowed every loud-mouthed to endure the interpreters way, which encouraged ignorant ones to dare the words of Allah (The Holy Qur’an). The aim of this thesis: to awaken the intention of specialized scientific interpreters - during such era of mixed concepts- to do their best towards their heritage of interpretation, and to disproof any distortion, plagiarism, or misleading interpretation that might have occurred. That could be reachable through honest scientific efforts that are dedicated to set indicators (measurements) to abstract the fundamentals of interpretation of Qur’an by Qur’an; so it becomes an established criterion science for illustrating the Holy Qur’an; a science that starts with the right understanding and ends with the most accurate conclusion. This aim represented in two aspects: 1. The theoretical one which is concerned with presenting the rooting science standards which are responsible for adapting the criteria of accepting or rejecting interpretation of Qur’an by Qur’an. 2. The applicable one which is concerned with applicable samples of interpreting Qur’an by Qur’an. Methodology: In this research of mine, I’ve followed the practical inductive methodology; starting by reviewing standards of fundamentals of Interpreting Qur’an by Qur’an and when it should be accepted, which were already approved and established by scientists, I then followed them in accordance with a practical applicable aspect.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، سيدنا محمد، وعلى آلة وصحبه أجمعين، أما بعد: فإن بحثي هذا الموسوم بـ"من أصول تفسير القرآن بالقرآن، يعنى بالجانب التأصيلي للنوع الأحسن من أنواع التفسير؛ وهو تفسير القران بالقرآن. وتكمن أهمية التأصيل العلمية للعلوم في إرجاعها إلى معايير معينة نحتكم إليها عند اللزوم، وهذا له ما بعده. وتفسير القرآن بالقرآن له أصول مقررة نستطيع الوقوف عليها من خلال القرآن الكريم ذاته، ومن خلال صنيع أهل الرسوخ في العلم من سادتنا المفسرين. وللحقيقة أقول: إن عدم تأصيل الأصول العلمية المتعلقة بتفسير القران بالقرآن حتى وقتنا هذا، عرض كتاب الله للفهم الشاذ، والتكلف المردود في تناول ألفاظ القران الكريم ونصوصه، وسمح لكل زاعق وناعق أن يلج مولج المفسرين؛ مما أغرى الجهال بالاجتراء على كلام الله عز وجل. الهدف من هذه الدراسة: إيقاظ همم السادة العلماء المتخصصين - في زمن اختلاط المفاهيم – لبذل الوسع تجاه تراثهم التفسيري، ولنفي ما لحق به من تحريف، أو انتحال، أو تأويل لا يليق، وذلك من خلال جهود علمية صادقة تضع معايير (مقاييس وموازين) تستخلص من خلالها أصول تفسير القرآن بالقرآن، ليصير علما ضابطا لبيان القران الكريم، يبدأ بالفهم السليم، وينتهي إلى الاستنباط الأمثل وهذا الهدف يمثل جانبين. الأول: نظري؛ حيث إبراز العلم التأصيلي المعياري الضابط لقبول تفسير القران بالقران، وما ينبغي أن يكون عليه القبول أو الرفض. والثاني: تطبيقي؛ حيث النماذج التطبيقية لصور تفسير القرآن بالقرآن. منهج البحث: سرت في بحثي هذا على المنهج الاستقرائي التقعيدي التطبيقي، حيث استقرأت ما عليه أثبات العلماء، وما أرسوه من قواعد يقينية تقرر أصول تفسير القرآن بالقرآن ومتى يقبل، ثم أتبعت ذلك بجانب تطبيقي عملتي تمثيلي. ويهيب البحث والباحث بألا يتكلم في تفسير القرآن إلا من استكمل شروط المفسر وجمع أدواته العلمية، ووقف على معايير جزئياته؛ حنى لا يقع في الخطأ، فيضل ويضل. كما يوصى بتدريس معايير التفسير وأصوله كمادة تأسيسية لطلابنا المتخصصين، مع الإفادة من مستجدات ما يصنف في هذا الشأن، وهذا البحث لبنة في ميدان هذه التوصية.