عناصر مشابهة

إشكالية الفكر النقدي في الخطاب النقدي العربي القديم : الموازنة بين شعر أبي تمام وشعر البحتري للآمدي أنموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حوليات الآداب واللغات
الناشر: جامعة محمد بوضياف المسيلة - كلية الآداب واللغات
المؤلف الرئيسي: بوديار، عادل (مؤلف)
المجلد/العدد:ع5
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:77 - 91
DOI:10.35813/1712-000-005-004
ISSN:2335-1969
رقم MD:816964
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The rivalry that took place over the doctrine of the two poets Abu Tamam and Al-Bohtari produced results that almost won the consensus of all the rivals. The results stated that Al-Bahtari was a Bedouin of poetry. He was the follower of the doctrine of early poets. He did not abandon the pillar and shaft of the poetry. He avoided complexity and deprecated words. As regards Abu Tamam, he was an artisan with creative skills. He was known for his own unique and new doctrine. He opposed the pillar and shaft of the poetry by using excessive verbal dressings and metaphors and exaggerating a lot. \nAl-Aamdi was the most important critic who was able to understand the rivalry that revolved around the Tayyis’ doctrine in his comparison between their two poets, which represented a new phase in the critical application after the phases of writing and endoscopy. Al-Amadi had inspired his critical approach from the nature of the intense controversy that had erupted among critics about the doctrine of the two poets after benefiting from the criticism of the fourth century Hijri, which was very fertile having expended horizons and various views relying on good literary taste. He was committed to the idea of the old comparison in the classic Arab criticism. He developed it into a critical approach and applied it to Tayyis’ poetry, making Al-Bahtari the representative of classic poetry theoretically and the backbone of the poetry practically. He made Abu Tamam a representative of the poetry of Al-Badi. He made the components of the pillar and shaft of the poetry criteria for his critical theory.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018.

أفرزت الخصومة التي قامت حول مذهب الشاعرين أبي تمام والبحتري نتائج تكاد تنال إجماع المتخاصمين جميعا، وهي أن البحتري أعرابي الشعر مطبوع وعلى مذهب الأوائل، وما فارق عمود الشعر، وأنه كان يتجنب التعقيد ومستكره الألفاظ ووحشيها، وأن أبا تمام صاحب صنعة، وانفرد بمذهب جديد، وأنه كان يخرج على عمود الشعر بإكثاره من المحسنات اللفظية، وبإغرابه في استعارته وبكثرة مبالغاته.\nوكان الآمدي أهم ناقد استطاع أن يستوعب الخصومة التي دارت حول مذهب الطائيين في موازنته بين شعريهما والتي مثلت مرحلة جديدة في التطبيق النقدي بعد مرحلتي التدوين والتنظير، وكان الآمدي قد استوحى منهجه النقدي من طبيعة الجدل الشديد الذي قام بين النقاد حول مذهب الشاعرين بعدما استفاد من نقد القرن الرابع الهجري الذي كان خصبا جدا، ومتسع الآفاق، ومتنوع النظرات، ومعتمدا علي الذوق الأدبي السليم؛ إذ أمسك بفكرة الموازنة القديمة في النقد العربي القديم وطورها إلي منهج نقدي وطبقه على شعر الطائيين جاعلا البحتري ممثل الشعر القديم نظريا، وعمود الشعر تطبيقيا، وجاعلا من أبي تمام ممثلا لشعر البديع، واتخاذ من مقومات عمود الشعر معايير لنظريته النقدية.

La controverse qui a existé entre les courants des deux poètes, a boutammam et albouhtouri, a eu comme résultat un consensus entre les opposants. Albouhtouri était un homme du désert (Aarabie), suivait dans la poésie le courant classique des anciens. Il rejeté la complication, les mots difficiles et méconnus. Alors qu' Aboutammam, était un novateur car il créa un nouveau courant poétique. Il est sorti du cadre de la poésie classique par l'emprunt, les connotations …\nAl ammidi, le plus important des critiques, a pu comprendre cette controverse à l'encontre du courant d'Eltaieen, dans la comparaison faite entre les deux genres de poésies. C'était une étape importante dans la pratique de la critique, après les étapes de l'écriture et de la théorisation. il a trouvé un apport appréciable à sa théorie, dans la critique du XIV me siècle; qui était ouverte à des horizons divers et basée sur le gout littéraire. Il a pris une vision existante dans le cadre de la littérature et la critique ancienne, il a pu l'a développée en une théorie critique qu'il a appliqué à la poésie d'Eltaieen.