عناصر مشابهة

أثر الثقافة الإسلامية في التحولات عند أهل اليمن

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة معالم الدعوة الإسلامية
الناشر: جامعة أم درمان الإسلامية - كلية الدعوة الإسلامية
المؤلف الرئيسي: الحميدي، عبدالواحد أحمد ناجي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع7
محكمة:نعم
الدولة:السودان
التاريخ الميلادي:2014
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:1 - 46
ISSN:1585-5973
رقم MD:803957
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 10792nam a22002177a 4500
001 0178499
044 |b السودان 
100 |9 99450  |a الحميدي، عبدالواحد أحمد ناجي  |e مؤلف  |g Hamidi, Abdul Wahid Ahmed Naji Ahmed 
245 |a أثر الثقافة الإسلامية في التحولات عند أهل اليمن 
260 |b جامعة أم درمان الإسلامية - كلية الدعوة الإسلامية  |c 2014  |g ديسمبر  |m 1436 
300 |a 1 - 46 
336 |a بحوث ومقالات 
520 |a جاء هذا البحث تحت عنوان أثر الثقافة الإسلامية في التحولات عند أهل اليمن، وهو ما يعود بالحديث إلى بزوغ فجر الإسلام الذي احدث تغير في القيم الإنسانية والمعتقدات، وكيف كان الإسلام مؤثرا في دحض كل العقائد والثقافات السائدة التي تمردت على القيم النبيلة والعقائد الإيمانية الحقه التي كان عليه النبي إبراهيم الخليل عليه السلام، وبما أن أهل اليمن كانوا قد تفرق آمرهم في ثقافات عمت جميع أرجائه من وثنية وغيرها وفدت مع الاحتلال الفارسي ويهودية منتشرة، ونصرانية في نجران، فأصبح مهددا في وضعه الديني، وبأمس الحاجة إلى عقيدة تجمعهم تحت راية واحدة، وهو ما حصل بالفعل وبمجرد سماعهم لدعوة هذا الدين عن طريق التجارة و مواسم الحج فكر أهل اليمن بجدية في إتباع هذا الدين، وقد استخدم النبي صلى الله عليه وسلم لغة الرسائل والدعاة إلى أهل اليمن، وكان أن كتب الله لبعض القبائل أن تسارع في العام السابع الهجري ونهاية العهد النبوي، توجت هذه المرحلة بإسلام باذان الفارسي الذي كان واليا من قبل سيده كسرى الذي مزق كتاب رسول الله صلى الله عليه وسلم مما دعاء عليه أن يمزق الله ملكه، وبإسلام أهل اليمن وتسليم باذان بالأمر وإشهار إسلامه أصبحت اليمن جزء من الدولة الإسلامية. وما نلاحظه هنا هو اثر الثقافة على أهل اليمن ومن خلال الوسائل والبعوث والسرايا الموفدة من قبل الرسول صلى الله عليه وسلم، من بداية العام السابع الهجري، وكيف أذنت بتحول إلى عقيدة الإيمان بالله وحده، والتحول من البؤس والشقاء إلى أخوة الإيمان، والتحول في النظر إلى مكانة المرأة وحقوقها، ومن ثم تحولات قيمية ترتب عليها تحسن واقع الحال الوظيفي، وتحمل المسؤوليات، وفقا لمنهجية المرحلة في مختلف الجوانب، ومن ذلك التوحيد الإداري، وتعيين الموظفين لأخذ الصدقات وتصريفها في مصارفها، كما تمثلت الخطوات بالتدرج، وتعيينات تضمن الإشراف على مناطق كبيرة تسمى المخاليف، ازداد واقع اليمن ثقافة إسلامية تأثروا بها واثروا على محيطهم الاجتماعي كمركز رئيس في الجزيرة العربية، وازداد ذلك في عهد الخليفة أبي بكر الصديق وحبهم وارتباطهم في مركز الدولة وبوازعهم الديني استجابوا لكتاب أبي بكر الصديق عندما كتب لهم يدعوهم لمحاربة الروم ومعلوم أن النبي صلى الله عليه وسلم قد امتدح أهل اليمن فكانوا جنود لدعوته، واقبلوا على طلب العلم عنه، وقد ذكر المؤرخون أن أول من أسلم وقرأ القرآن على يدي حنس الخزاعي كانت امرأة في صنعاء، وتشير المهمة التعليمية والتربوية لكل من معاذ بن جبل وأبي موسى الأشعري كواليين أرسلهما النبي صلى الله عليه وسلم إلى اليمن، وبهذا توجت الحياة اليمنية بهذا التحول العلمي والثقافي في العصر الإسلامي بمكرمة عظيمة وهي الريادة العلمية المتمثل بمدرسة تهوي إليها أفئدة المتعلمين وضربت إليها أكباد الإبل، من شيوخ وطلاب، فالإمام الشهير أحمد بن حنبل يأتي إلى (عدن) فوجد أحد علمائها المقصود قد مات، ولقد مثلت هذه الحركة التجديدية شخصيات أربع عملاقة كان لها أكبر الأثر في تشكيل الأفق المعرفي، وبلورة معالم التجديد الفكري عامة والفقهي خاصة. فأول رواد الحركة العلمية الأولى المجتهد المطلق محمد بن إبراهيم الوزير، تلاه في القرن الحادي عشر الهجري المجتهد الحسن بن أحمد الجلال وصلاح بن مهدي المقبلي ثم تسلم مشعل هذه الحركة في القرن الثاني عشر الهجري محمد بن إسماعيل الأمير، ثم تتوج الحركة العلمية والفقهية والفكرية بمكانة الإمام الشوكاني - كمجدد - نادى في كل فتاويه بالوحدة الفكرية الفقهية والعقدية، وخطا الشعب وراءه، فتأسست مدارس في شمال اليمن وجنوبه يدرس فيها كتب الشوكاني وفكره "ويأتي وارث علم الشوكاني الحفيد القاضي محمد بن إسماعيل العمراني، بنفس الملكة الفقهية والفكرية كامتداد لتلك الحركة العلمية والثقافية في اليمن.  |b The research titled impact of Islamic culture in shifts when the people of Yemen, which is due to speak to the dawn of Islam, which cause a change in human values and beliefs, and how Islam was influential in refuting all faiths and cultures prevailing rebelled against the noble values and beliefs of faith wrought by the it Prophet Abraham peace be upon him, since the people of Yemen had dispersed ordered them in cultures pervaded all environs of the pagan and others rounded with Persian occupation and Jewish scattered, and Christian in Najran, became threatened in its religious, and in dire need of faith that brought them together under one banner, which What happened once they hear the call of this debt through trade and pilgrimages thought folks Yemen seriously follow this religion, has been used Prophet peace be upon him language messages and preachers to the people of Yemen, was that God wrote for some tribes that accelerated in the seventh year AH and the end the Prophet, culminating in this stage with Islam Bardhan Persian who was the ruler by his master fractions which tore book Messenger of Allah peace be upon him than prayer for him to tear God king, and Islam of the people of Yemen and delivery Bardhan matter and convert to Islam became Yemen part of the Islamic state. What we observe here is the impact of culture on the people of Yemen and through the means and Missions and company mission by the Apostle peace be upon him, from the beginning of the seventh year AH, and how Authorized shift to the doctrine of faith in God alone, and the shift from misery to the brothers in faith, and a shift in the consideration to the status and rights of women, and then shifts ad valorem consequent improvement reality career, responsibilities, according to the methodology stage in various aspects, including consolidation of administrative, personnel recruitment to take handouts and discharged into the banks, as exemplified by the steps gradually, and appointments to ensure supervision of large areas called Almkhalev, increased the reality of Yemen Islamic culture influenced by and influenced their social center head in the Arabian Peninsula, and increased in the era of Caliph Abu Bakr and their love and their association in the center of the state and Bwazaahm religious responded to the book Abu Bakr when he wrote them to invite them to fight Roman. It is known that the Prophet peace be upon him had praised the people of Yemen They were soldiers for his call, and came to seek knowledge about 'Historians reported that the first of the safest and read the Quran at the hands AhansKhuzaie was a woman in Sanaa, and indicate the important educational for both Maaz bin Jabal and Abu Musa Ash'ariKowalaan sent by the Prophet peace be upon him to Yemen, and this culminated in life Yemeni this transformation of scientific and cultural in the Islamic era Bmakramh great a scientific leadership represented school plunged to the hearts of the educated and hit the livers of camels, of the elders and students, Imam famous Ahmed bin Hanbal comes to ( Aden) and found one of its scientists meant had died, and I have represented this movement regenerative four giant figures have had the greatest impact on the formation of the horizon of knowledge, and formulate an intellectual renewal public private and idiosyncratic. The first pioneers first scientific industrious absolute Mohammed bin Ibrahim minister, followed by the century atheist century AH industrious Hassan bin Ahmed majesty and Salah Ben Mehdi Mokbily then delivered Meshaal this movement in the twelfth century AH Mohammed bin Ismail Prince, then crowned scientific movement and doctrinal and intellectual prestige Imam ShawkaaniKmojadd Club in all his fatwas lonely intellectual jurisprudence and Streptococcus, and Faruqi behind, Vtasst schools in north and south Yemen studying the books Shawkaani and intellect "and come and legacy aware Shawkaani grandson Judge Mohammed bin Ismail Urban, the same Queen doctrinal and intellectual as an extension of that movement Scientific and Cultural Yemen. 
653 |a الثقافة الإسلامية 
653 |a أهل اليمن 
653 |a التاريخ الإسلامي 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 001  |l 007  |m ع7  |o 1242  |s مجلة معالم الدعوة الإسلامية  |t Magazine of the landmarks of Islamic call  |v 000  |x 1585-5973 
856 |u 1242-000-007-001.pdf 
930 |d y  |p y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 803957  |d 803957