عناصر مشابهة

فعالية استخدام الألعاب التعليمية المحوسبة في علاج صعوبات تعلم الحساب " الرياضيات " لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة تاريخ العلوم
الناشر: جامعة زيان عاشور الجلفة
المؤلف الرئيسي: بوعناني، مصطفاي (مؤلف)
مؤلفين آخرين: بشلاغم، يحيى (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع7
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:59 - 77
DOI:10.37613/1678-000-007-007
ISSN:2352-9970
رقم MD:799778
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هدفت الدراسة الحالية لمعرفة فعالية استخدام الألعاب التعليمية المحوسبة في علاج صعوبات تعلم الحساب (الرياضيات) لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدارس مدينة سعيدة، تكونت عينة الدراسة بعد الفرز والتشخيص من (60) تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من بين (03) مدارس ابتدائية بمدينة سعيدة تم تقسيمهم إلى مجموعتين الأولى ضابطة وعدد أفرادها (30) تلميذ وتلميذة تم تدريسها بالطريقة التقليدية والثانية تجريبية وعدد أفرادها (30) تلميذ وتلميذة تم تدريسها باستخدام الألعاب التعليمية المحوسبة، وقد تمثلت أدوات الدراسة في (استبيان تشخيصي لصعوبات تعلم الحساب (الرياضيات) من إعداد الباحث، اختبار الذكاء المصور لأحمد زكي صالح (1978)، بطاقة رصد وملاحظة لأخطاء الحساب، اختبار تحصيلي في الرياضيات من تصميم الباحث، الألعاب التعليمية المحوسبة)، وبعد المعالجة الإحصائية للفرضيات أسفرت الدراسة على النتائج الآتية:\n•\tلا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث من حيث انتشار هذه الصعوبات بمعنى أن كلا الجنسين معرض لهذه الصعوبات في هذا المستوى الدراسي.\n•\tتوجد فروق بين تلاميذ المجموعتين (التجريبية والضابطة) لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي بمعنى وجود أثر كبير للبرنامج التعليمي العلاجي القائم على الألعاب التعليمية المحسوبة في تحسين مستوى التحصيل للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مادة الحساب (الرياضيات) مقارنة بأفراد المجموعة الضابطة التي درسوا وفق الطريقة التقليدية.\n•\tحققت الألعاب التعليمية المحسوبة فعالية عالية في علاج صعوبات تعلم الحساب (الرياضيات) من خلال تحسين نتائج التلاميذ في الاختبار البعدي، مقارنة بالاختبار القبلي من خلال نسبة الكسب المحققة لبلاك.

The current study aimed to find out the effectiveness of using computerized educational games in treating math learning difficulties among students of the fourth year of primary school in Sa'idah City schools. The sample of the study after screening and diagnosis consisted of (60) male and female students selected randomly from (03) primary schools in Sa'idah. They were divided into two groups, the first control group and in this group (30) male and female students were studied in the traditional way. The second experimental group and the number of male and female students were (30) who were studied using computerized educational games. The tools of the study consisted of a diagnostic questionnaire on the difficulties of learning arithmetic (mathematics) prepared by the researcher, the illustrated intelligence test by Ahmed Zaki Saleh (1978), a monitoring and observation card for arithmetic errors, a mathematical test designed by the researcher, and computerized educational games). After the statistical treatment of hypotheses, the study yielded the following results:\n•\tThere are no statistically significant differences between males and females in terms of the prevalence of these difficulties, meaning that both sexes are exposed to these difficulties at this school level.\n•\tDifferences exist between the pupils of the two groups (experimental and control) in favor of the students of the experimental group in the post-test, meaning that the therapeutic, educational program based on the calculated educational games has a significant impact on improving the achievement level of pupils with learning difficulties in arithmetic (mathematics) compared to the members of the control group who studied according to the traditional method.\n•\tComputerized educational games have been highly effective in treating arithmetic learning difficulties (mathematics) by improving students' results in the post-test, compared to the pre-test through the obtained earning rate of Black.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018.