عناصر مشابهة

قصة قتل بني إسرائيل لأنفسهم توبة إلى الله من عبادة العجل

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Repentance of Israel Children from Calf Worshipping by Killing Each Other
المصدر:المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل - العلوم الإنسانية والإدارية
الناشر: جامعة الملك فيصل
المؤلف الرئيسي: الحصين، سليمان بن إبراهيم بن محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج16, ع2
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:1 - 29
ISSN:1319-6944
رقم MD:788067
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05343nam a22002537a 4500
001 0164457
041 |a ara 
044 |b السعودية 
100 |9 97145  |a الحصين، سليمان بن إبراهيم بن محمد  |g Al-Husayn, Suleiman bin Ibrahim  |e مؤلف 
245 |a قصة قتل بني إسرائيل لأنفسهم توبة إلى الله من عبادة العجل 
246 |a Repentance of Israel Children from Calf Worshipping by Killing Each Other 
260 |b جامعة الملك فيصل  |c 2015  |m 1436 
300 |a 1 - 29 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a ذكر القرآن الكريم أحوالاً مختلفة لبني إسرائيل في موقفهم من أبناء الله عز وجل ورسله، ومن هذه الأحوال عبادتهم للعجل في زمن نبي الله موسى عليه السلام وأن الله تعالى قد غضب عليهم بسببه، وضرب عليهم الذلة والمسكنة. وظاهر القرآن يدل على أن الله عز وجل عفا عنهم ولم يعاقبهم على فعلتهم هذه، قال الله تعالى (وإذ واعدنا موسى أربعين ليلة ثم اتخذتم العجل من بعده وأنتم ظالمون. ثم عفونا عنكم من بعد ذلك لعلكم تشكرون). وقد ذكر بعض كتب التفسير ان العفو عنهم كان بعد قتل بعضهم بعضاً توبة إلى الله من عبادة العجل استجابة لما أمرهم به نبي الله موسى عليه السلام في قوله تعالى (وإذ قال موسى لقومه يا قوم إنكم ظلمتم أنفسكم باتخاذكم العجل فتوبوا إلى بارئكم فاقتلوا أنفسكم ذلكم خير لكم عند بارئكم فتاب عليكم إنه هو التواب الرحيم). وقد اعتمدوا في إثبات استجابتهم لقلت أنفسهم على روايات إسرائيلية تفيد بوقوع مقتلة عظيمة تجاوزت سبعين ألفاً. فجاء هذا البحث لرد هذه الروايات وإبطالها وإثبات أن ظاهر القرآن يدل على أن العفو عنهم منة من الله وفضل لم يكن بسبب قتل أنفسهم، وليس في القرآن إشارة إلى أنهم استجابوا فوجب التوقف عند ظاهرة القرآن. والله تعالى أعلم. 
520 |b The Holy Qur'an mentioned various accounts about the Children of Israel status in relation to the messages they had received from Allah the Almighty through His Prophets. Among these positions was their worshipping of the golden calf at the era of Prophet Moses (peace be upon him). Such action enacts Allah's wrath and led to their humiliation and misery. Apparently, the Holy Qur'an declares that Allah (the Exalted) pardoned them and did not subject them to punishment. Allah said, "And (remember) when we appointed for Moses forty nights, and (in his absence) you took the calf (for worship), and you were wrongdoers. Then after that we forgave you so that you might be grateful." [Meanings of Quran, Sura 1: 51-52]. Some Qur'an interpretation books pointed out that the pardon they received came only after they had killed the guilty ones among them in repentance of that sin. They did so in compliance with Moses' command to them as recorded in the Qur'an. Allah said, "And (remember) when Moses said to his people: "O my people! Verily, you have wronged yourselves by worshipping the calf. So, turn in repentance to your Creator and kill yourselves (the innocent kill the wrongdoers among you), that will be better for you with your Creator." Then He accepted your repentance. Truly, He is the One who accepts repentance, the Most Merciful." [Meanings of Quran, Sura 1: 54]. The sources that documented the incident of the Children of Israel's killing each other had much suffered exaggeration and fabrication that some went so far to claim that the massacre left 70,000 dead people. The present research intended to challenge these sources and negate their unfounded account. It also showed that the apparent account of the Qur'an regarding the story testifies that Allah's forgiveness was not in return for their killing one another, rather it was a blessing and clemency, The relevant verses of the Holy Qur'an had no direct sign of the Children of Israel's compliance to Allah's command to kill themselves. Therefore, the interpretation of those verses should not go beyond their explicit meaning. 
653 |a القرآن الكريم  |a قصص القرآن  |a بنو إسرائيل  |a الإسرائيليات  |a تفسير القرآن 
692 |a عبادة العجل  |a بنو إسرائيل  |b Children of Israel  |b Calf worshipping 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 001  |e Scientific Journal of King Faisal University - Humanities and Management Sciences  |f Al-Migalat al-ilmayat li-Gamiat al-Malik Faisal  |l 002  |m مج16, ع2  |o 0185  |s المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل - العلوم الإنسانية والإدارية  |v 016  |x 1319-6944 
856 |u 0185-016-002-001.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
995 |a EcoLink 
999 |c 788067  |d 788067