عناصر مشابهة

ظاهرة الاغتراب في الفن التشكيلي المصري من (1970 - 2005): دراسة تحليلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة بحوث في التربية الفنية والفنون
الناشر: جامعة حلوان - كلية التربية الفنية
المؤلف الرئيسي: عبدالديع، هاني علي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع36
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2012
الصفحات:1 - 27
ISSN:2682-2849
رقم MD:777193
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تعد ظاهرة الاغتراب من الظواهر التي تبلورت في حياة الإنسان في العصر الحديث والمعاصر , وخاصة الفنان الذي يعد المرأة للتغيرات الاجتماعية والسياسية المختلفة,ويرصد البحث مفهوم ظاهرة الاغتراب وأهم المؤثرات التي ساعدت علي ظهورها و إشاعتها خاصة في المجتمع المصري , واختار البحث حدوده الزمنية مواكبة لبعض الأحداث السياسية المؤثرة علي المجتمع المصري عامة والفنان خاصة وهي منذ 1970 إلي 2005 ,أي بعد نكسة يونيو العسكرية والأخلاقية والاهتزاز في المجتمع المصري ومدي تأثر الفنان بتلك الحالة ورصدها بشكل غير مقصود أو مباشر للظاهرة , بل إنها ظهرت في بعض أعماله ’وتهدف الدراسة للوقوف على أسباب ظاهرة الاغتراب في الفنون التشكيلية المعاصرة بمصر, والتركيز علي أهمية التباين في رد فعل الفنان من جراء حدوث المؤثر من خلال إنتاجه الفني ,وسلط الضوء علي دور الأحداث الاجتماعية والسياسية المؤثرة علي تأكيد ظاهرة الاغتراب لدي العديد من الفنانين في إنتاجهم الفني, والتأكيد علي الكشف عن وجود ظاهرة الاغتراب في الفن التشكيلي المصري منذ 1970: 2005 من خلال رصد بعض الفنانين المصريين من أجيال مختلفة وتحليل لبعض أعمالهم التي تحمل تلك الملامح ذات المضمون المتسق مع حالة الاغتراب علي كافة المستويات سواء الاغتراب الإنساني الوجودي او الزماني او حتي التاريخي والقيمي, واستعرض البحث بعض من الأفكار المختلفة حول الاغتراب وحالة التشويه في العناصر والأشكال لدي عدداً من فناني الحداثة الأوروبية أمثال دي شيريكو و بيكاسو , واوسكار كوكوشكا و جوستاف كليمت كرد فعل علي بعض الظواهر السياسية والعسكرية والاجتماعية والتي عملت علي تغيير الشعور بالانتماء والأمان إلي شعور بالعزل والوحدة والغربة والخوف , وغالباً ما يقدم التعبيريون علي مستوي العالم تلك النظرة للعالم , سواء في مصر أو غيرها . \ واسترشد ودلل البحث علي ما جاء به من نقاط وأفكار ببعض أعمال فنانين مصريين منهم (حامد ندا ومصطفي يحي و عادل سيوي و محمد عبله) التي جاءت أعمالهم تحمل الصبغة الإنسانية ذات رؤية مضطربة من المستقبل وتحمل فقدان الهوية والاغتراب في الشكل والمضمون . وجاءت بعض نتائج البحث نتائج البحث تشير الي أن التغيرات السياسية الكبيرة في المجتمعات تؤثر بدرجة كبيرة علي المناخ الاجتماعي والثقافي والفني , إن ظاهرة الاغتراب تواجدت بدرجة كبيرة في مختلف الفنون " أدب – مسرح – فن تشكيلي- سينما " في مصر منذ السبعينيات وإلي الان, ان الاغتراب له عدة مفاهيم وتنظيرات , منها اغتراب العلاقة "فقدانها" بين الفنان والمتلقي لاختلاف الثقافات والخلفيات الفكرية, ومنها محاولة تصدي الفنان للعديد من الموجات المغايرة لثقافته ووعيه وتراثه الفكري والفني بأخري غربية أو وافدة من جراء فعل العولمة الثقافية ,وسيطرة الاخر علي المشهد الفني, ومنها ما نحن بصدده في البحث وهو رد فعل الفنان عن بعض الظواهر السياسية والأيدولوجية والعسكرية أحيانا التي تؤثر بشدة في التكوين العام لفكر مجتمعه مما يؤدي لحالة من الغربة داخل الوطن.

The phenomenon of alienation of the phenomena that have evolved in human life in the modern era and Contemporary , especially The artist who is a mirror s social and political changes, Monitors Find the concept of the phenomenon of alienation and the most important influences that have helped the emergence and diffusion, especially in the Egyptian society, research has chose to keep up with the time limits some political events affecting the Egyptian society in general and especially the artist since 1970 to 2005 , after the military Setback in June, moral, and vibration in the Egyptian society and the impact of the artist that case, monitoring inadvertently or directly to the phenomenon, But appeared in the some of his works , The study aims to determine the causes of the phenomenon of alienation in the contemporary arts in Egypt, And focus on the importance of variation in the reaction of the artist as a result of moving through the technical production , and shed light on the role of social and political events affecting the phenomenon of alienation confirm have many artists in the artistic production, and the emphasis on detecting the presence of the phenomenon of alienation in the art of Egypt since 1970: 2005 through the monitoring of some Egyptian artists from different generations and an analysis of some of their work, which bear such features with content consistent with the state of alienation at all levels, whether expatriate humanitarian existential or temporal or even the historical and moral ,and reviewed some research of different ideas about alienation and the state of deformation in the elements and shapes have a number of artists the likes of European modernity as Georgio di cherco, Picasso, Oscar Kokoschka , Gustav Klemet , as a reaction to some political phenomena, military and social, that have worked to change the feeling of belonging and a feeling of safety to the isolation, loneliness, alienation and fear,and often provides Expressionists in the world that view of the world, whether in Egypt or otherwhether in Egypt or other, The search guided on what he brought from points and ideas of some acts of Egyptian artists, including Hamid Nanda and Mustafa Yahya and Adel Siwei, Mohamed Abla that came with their humanitarian character with a troubled vision of the future and assume a loss of identity and alienation in the form and content. some of the search results came to indicate that the major political changes in societies influence significantly on the climate of social, cultural and artistic the phenomenon of alienation that existed largely in the various arts "Literature - Theatre - plastic art - cinema" in Egypt since the seventies and now to, . alienation that has a number of concepts, including the alienation of the relationship "lost" between the artist and the recipient of the different cultures and backgrounds of intellectual. Including the artist's attempt to address many of the bands other than the culture and consciousness, and intellectual and artistic heritage, some way west or imported by the act of cultural globalization,and Control the other on the art scene, including what we are about to search a reaction Artist for some of the phenomena of political and military ideology and sometimes severely affecting the overall composition of the mind of society, leading to a state of alienation within the home.