عناصر مشابهة

الديمقراطية عند اسبينوزا: طبيعتها، نظامها، ومشكلتها

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
الناشر: مؤسسة كنوز الحكمة للنشر والتوزيع
المؤلف الرئيسي: عبدالقادر، مصطفاي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع8
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:61 - 75
DOI:10.34277/1460-000-008-005
ISSN:2353-0499
رقم MD:770024
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:It can be said, at the outset, that there is a type of political or philosophical "sovereign" break of its kind. If we succeed in the expression — created by the theory of "social contract" in its democratic part with the previous thought about its image of what is the essence of power, state, and the place of the free mind; and the will and new individual morals in all that… in the name of the idea of "overrun" bypassing the "civic" for "nature."\nSince the issue of the emergence of contract theory in its social version, except with Thomas Hobbes, which is a matter of "appearance and effects" for both Rousseau and Spinoza in particular, the very important focus of the research in socio-ethical philosophy - and perhaps even other normative sciences - is the endeavor to contribute and advance towards self-liberation in the name of the logic of the contract itself… by linking both the struggle of freedom and democratic life, as Spinozians viewed it as an "engineering philosophy," especially as it comes in harmony with the momentum of the calls of the Age of Lights. Hence we will witness the entry of humanities and political science on the line, the line of the administrative organization of the political system.\nIn this research — as an article prepared for publication — we thought we should first stop at the contract theory of Spinoza, to the demolition we present for democracy as well as its expectation as a "governing instrument" within the systems of government, and then its problem, as well as the connection between it and politics as "morals", domestic or "civil" peace and freedoms in the state. We offer a modestly critical reading of the nature of democracy to Spinoza, followed by a brief conclusion of what was possible in this context from the interpretation of man's philosophy in the cause of democracy.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

يمكن القول – بداية - بحدوث ضرب من القطيعة السياسية أو الفلسفية " السيادية " من نوعها -إذا ما وفقنا في التعبير- أحدثتها نظرية " العقد الاجتماعي " في شقها الديمقراطي مع الفكر السابق عنها في تصورها لماهية السلطة و الدولة و مكانة العقل الحر ؛ و الإرادة و الاخلاق الفردية الجديدة في كل ذلك... باسم فكرة " التجاوز " تلك . تجاوز " المدني " لـ " الطبيعي " .\n ... و لما كانت مسألة بروز نظرية العقد في نسختها الاجتماعية - عدا مع " توماس هوبز " –مسألة ( ظهور و آثار ) لدى كل من " روسو " و لدى " اسبينوزا " بالخصوص فإن محور البحث الهام جدا في الفلسفة السياسية الاجتماعية الأخلاقية - و ربما حتى في العلوم المعيارية الأخرى - هو مسعى المساهمة و الدفع قدما نحو تحرير الذات باسم منطق العقد عينه... و بالوصل بين معترك الحرية و الحياة الديمقراطية كلتيهما كما نظرت لها " السبينوزية " كـ " فلسفة هندسية " المعالم ؛ خاصة أنها تجيء متناغمة مع زخم دعوات عصر الأنوار ؛ و من ثم سنشهد دخول العلوم الإنسانية ؛ و العلوم السياسية على الخط . خط التنظيم الإداري للنظام السياسي .\n في هذا البحث – كمقال يعد للنشر - ارتأينا أنه يجب التوقف أولا مع نظرية العقد عند " اسبينوزا " ... إلى دك نعرض للديمقراطية وكذلك لمتوقعها " كأداة تسيير " ضمن أنظمة الحكم و من ثم مشكلتها و كذا للارتباط بينها و بين السياسة كـ " أخلاق " ... والسلم الأهلي أو " المدني " والحريات في الدولة ؛ لنقدم قراءة نقدية بتواضع في طبيعة الديمقراطية لدى" إسبينوزا " (محاولة ) متبوعة بخاتمة كخلاصة مقتضبة لما أمكن الخروج به في هذا السياق من العرض التأويلي لفلسفة الرجل في قضية الديمقراطية .

Il est devenu la désintégration menace l'état naturel en raison de l'insécurité, et la direction du désir biologique pour personne avec elle la absence de libération - mais bandeau esprit - il n'a pas été en élargi la connaissance de l'individu de la vertu et n'a pas réalisé d'autres Justice il n'y avait pas de règlement et des jalons clairs de la vie politique ….\nRéglez la loi sur les relations entre l'individu et le groupe, et le droit déterminé par la puissance émise par la volonté du public comme un mode de réalisation d'une réunion spirituelle personnelle, qui est court, et il est pas la force de chaque individu…).\n Le pouvoir d'Etat émis par le contrat attaché la plus haute autorité du grand effet des lois qu'elle est comme l'esprit d'émotions avec par habitant; Faiser actif droit et de la justice est le protecteur, donc la loi n ° d'éthique ni plus, ni moins (...) Dans l'ensemble, la souveraineté dans ce n'est pas le fin en soi, mais plutôt comme une base pour le contrat que le garant de la souveraineté est toujours de représenter le grand public démocratiquement. Une renonciation du droit à "Espinosa" soit un contrat de concession pour le droit naturel d'un mécanisme pour éliminer les obstacles est resté une longue liste d'individus, et même entre eux et Mère Nature \n ... Qu'est-ce que l'on entend par Espinosa? Il est difficile de comprendre la signification ... peut-être qu'il est de passer de l'illusion des caprices de la théorie pour comprendre l'acte d'un acquis! Si la renonciation et se déplacer ensemble Akunan pour un Etat fort, portant la bannière de la liberté, «haut» et que, en substance, l'objectif de l'esprit démocratique … .!\n