عناصر مشابهة

القيمة الفنية للرسائل السياسية في العصر الأموي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Nilai-Nilai Estetika Surat Menyurat Politik di Zaman Umayyah
Aesthetical Values of Political Letters in the Umayyad Period Nilai-Nilai Estetika Surat Menyurat Politik di Zaman Umayyah
المصدر:مجلة الدراسات اللغوية والأدبية
الناشر: الجامعة الإسلامية العالمية
المؤلف الرئيسي: إسحاق، محمد الأول (مؤلف)
مؤلفين آخرين: بهجت، منجد مصطفى (م. مشارك)
المجلد/العدد:س7, عدد خاص
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:191 - 205
ISSN:2180-1665
رقم MD:768848
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Political letters in the Umayyad Period were regarded as an Arabic prosaic literary form that were well known since earlier time and still have their significance in present time. It is also known as the art of correspondence when the writer was addressing a third person using the means available during that time. This type of letter had contributed significantly in developing the prosaic Arabic style in particular during the Umayyad period which eventually witnessed a growing number of writers with sound stylistic ability and a high end Arabic culture such as: ‘Abdul Hamid Yahya al-Katib, Abu al-‘Ala Salim bin ‘Abdullah, ‘Abdullah bin Mu’awiyah bin Mu’awiyah bin Ja’far bin Abi Talib and others. The letters were meant to contain political consequences of the government. These correspondences took place between the ruling Umayyad dynasty and their opponents such as the Shiite, Khawarij and the supporters of Zubair. The letters had their own literary characteristics from the beginning of the assassinations of the third Caliph ‘Uthman bin al-‘Affan and ‘Ali bin Abi Talib; the political disputes and conflicts during the time of the Companions of the Prophet right until the fall of Caliphate in the hands of the Umayyads, beginning with Mua’wiyah as the first Caliph until the last Caliph, Marwan bin Muhammad. The study concluded that the letters were characterized by having the following: theme, opening with Basmalah, praising Allah, topic, separation between introduction, content and conclusion, appendices, use of prayer expressions and explanatory sentence within a sentence. They also used very formal wording with frequency of synonyms, brief and excellent in their imageries with an occasional lengthy diversions, fulfilling their purposes with the most fluent and precise selection of words, clear in their objectives, resorting to Quranic Verses and poems as quotations and others. The aesthetical values were apparent through two distinct themes: the structure of the letters and the characteristics of their styles.

تعد الرسائل السياسية في العصر الأموي فناً عربياً نثرياً، عرف منذ أقدم العصور، وما زالت أهميته قائمة إلى زماننا هذا؛ وهو فن معروف بالمراسلة والمكاتبة؛ أي النص الذي يخاطب الكاتب فيه الغائب عن طريق القلم، وبقية الأدوات التي تستخدم في الكتابة في تلك الفترة. وقد نهضت الرسائل السياسية بالدور الذي أنيط بها في تطور النثر العربي، وبالتحديد في العصر الأموي، وأدت إلى ظهور طبقة من الكتاب الذين يمتلكون قوة الأسلوب والثقافة الواسعة، أمثال: عبد الحميد بن يحيى الكاتب، وأبو العلاء سالم بن عبد الله، وعبد الله بن معاوية بن عبد الله بن جعفر بن أبي طالب وغيرهم. وقد كانت هذه الرسائل تستخدم لقضاء التبعات السياسية للدولة، وقد تمت هذه المراسلات السياسية بين الحزب الأموي الحاكم، وبين الأحزاب المعارضة، كالشيعة، والخوارج، والزبيريين. وطبيعي أن تكون لهذه الرسائل قيمتها الفنية والأدبية التي ميزتها، بدءا من الرسائل التي توالت بعد مقتل الخليفة عثمان بن عفان رضي الله عنه، وخلافة أمير المؤمنين على رضي الله عنه، والفن التي حدثت في زمن الصحابة، حتى استقر الحكم الأموي لأول خليفة، وهو معاوية بن أبي سفيان رضي الله عنه، إلى آخر خلفاء بني أمية، وهو مروان بن محمد(41-123ه). وجدت الدراسة أن الرسائل السياسية في العصر الأموي قد امتازت بخصائص فنية تتعلق بموضوع الرسالة، وافتتاحها بالبسملة، وذكر التحميدات والثناء على الله تعالى، وعنوان الرسالة، والفصل بين المقدمة والمضمون والخاتمة، وتذييل الرسالة، واستعمال الجمل الدعائية والاعتراضية، وتميزت الرسائل بجزالة الألفاظ وترادفها، وروعة التصوير الفني والإيجاز أو الإسهاب في بعض آخر، مع أداء الغرض واستيفائه بأسلوب عربي فصيح، والوضوح، والفصاحة، والاقتباس من القرآن الكريم، والتمثل بالشعر العربي، وغير ذلك وتتجلي القيمة الفنية من خلال محورين، بناء الرسالة، والخصائص الأسلوبية.