عناصر مشابهة

تجليات التراث الشعبي في المسرح الجزائري

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية
الناشر: مركز جيل البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: أمين، صالح بوشعور محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع20
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:85 - 100
DOI:10.12816/0030240
ISSN:2311-519X
رقم MD:755565
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:نشأ المسرح معتمدا على التراث، سواء الشعبي أو التاريخي أو الأسطوري، ما جعله مصدرا أوليا ارتبط به الكتاب المسرح واستمدوا منه مواضيع مسرحياتهم، إذ تعد قضية التراث قضية جوهرية في وجودنا الجزائري والعربي المعاصر، لأنه ما يزال في فكرنا وطبيعة نظرتنا للحياة ومصدر من مصادر الإبداع والنشاط الحضاري في الحياة الإنسانية .\nويرى الباحثون الجزائريون ورجال المسرح في الجزائر أن العودة إلى البحث عن المضمون التراثي للمسرح واستلهام التراث وأشكال التعبير الشعبي فيه قد بدأت مع بدايات المسرح الجزائري، إلا أن ذلك المضمون وضع في قالب غربي مما أدى إلى حدوث انفصال تام بين الشكل والمضمون.\nإن التراث الشعبي غني بعناصره المختلفة، ومتنوع في مضامينه الثرية بالمادة التراثية وموضوعاتها، ويصنف بدوره إلى أربعة عناصر هي: المعتـقدات الشعبية، العادات الشعبـية، الفنون الشعبـية والأدب الشعبي.\nوهو بذلك يعد الدعامة الأساسية والركيزة التي تميز ملامح الأمة عن سواها، والعودة إليه لا يعني ضعفا أو جهلا، لكن الجهل هو نسيان الماضي وتراث الأجداد، بحيث لا يمكن عيش الحاضر أو التأسيس للمستقبل. والتراث روح الأمة ومقوماتها وتاريخها، والأمة التي تتخلى عن تراثها تتخلى عن روحها، وتهدم مقوماتها وتعيش بلا تاريخ.\nيعتبر ظهور مفهوم "المسرح التراثي" وتداوله لدى المهتمين بحركة المسرح إلا دليل على الأهمية، فقد تحدد منذ نشأة المسرح الجزائري التوجيه نحو إثبات الذات والتعبير عن الهوية الوطنية من خلال خلق مسرح يعبر عن الجزائر والجزائريين ويعالج مشاكلهم اليومية. كما أن العلاقة بين المسرح والتراث علاقة تأثير وتأثر، حتى نصل إلى مسرح تراثي أصيل، ويأخذ المسرح من التراث مضامين وأشكالا جديدة، ويعمل على حفظه، كما أن التراث يترك للمسرح مجالا للحرية والإبداع.\nأخيرا، المسرح الجزائري -المرتبط بفن الحلقة- مسرح شعبي تراثي يتميز تماما عن المسـرح الذي تتطلبه قاعات المسرح ذي العلبة الإيطالية بإشراك الجمهور المحتفل بكل الوسائل السمعية والبصـرية، قصد إمتاعه وإفادته ذهنيا وجذبه وجدانيا. وطبق المسرحيون أيضا المنهجية البريختية بما فيها نظرية التباعد والتغريب والاندماج وتكسير الجدار الرابع من أجل مساعدة الجمهور على التفكير والنقد والإدلاء بآرائه بكل صراحة في القضية المسرحية المطروحة أمامهم. وفي هذا الصدد يقول عبد القادر علولة: "عن طريق هذه التجربة التي استدرجتنا إلى مراجعة تصورنا للفن المسرحي اكتشفنا من جديد الرموز العريقة للعرض الشعبي، المتمثل في الحلقة، إذ لم يبق أي معنى لدخول الممثلين وخروجهم، كل شيء كان يجري بالضرورة داخل الدائرة المغلقة، ولم تبق هناك كواليس، وكان يجري تغيير الملابس على مرأى من المتفرجين وغالبا ما كان الممثل يجلس وسط المتفرجين بين فترتي أداء لتدخين سيجارة، دون أن يعجب من ذلك أحد.

The emergence of the drama was based on the heritage, be it mythical, historical or folk heritage which turned it into the first source that the authors linked the drama with. They extracted from it the topics for their dramas as the issue of heritage is a substantial issue for contemporary our Algerian, and Arabic existence as it is still in our thought and our point of view regarding the life and it is one of the sources of creativity and civilizational activity in human life\nAlgerian researchers and dramatists in Algeria are of their opinions that the return to the search for the heritage content of the drama and the inspiration for heritage and folk expressions in the drama began with the beginning of the Algerian drama, but this content was placed in Western mold, resulting in a complete separation between form and content.\nThe folklore is full of its various elements; it is diverse in its rich subjects with its heritage content and topics. It is divided into four elements: folk beliefs, folk customs, folk arts and folk literature.\nIt thus prepares main and basic support and pillar that distinguishes the features of the nation from the others, and returning to it does not mean weakness or ignorance, but ignorance means to forget the past and ancestral heritage, so as to it is not possible to live in the present neither future could be established. The heritage is the nation's spirit and its components and history, and the nation that abandons its heritage loses its spirit, and its components are destroyed and then it has no more any history.\nThe emergence of the concept of "heritage drama" and its circulation among those interested in the movement of drama is considered as a sign of its importance. Since the emergence of the Algerian drama, the orientation towards self-affirmation and expression of national identity has been determined by creating a drama that talks about Algeria and Algerians and addresses their daily problems. The relationship between drama and heritage is a relation of influencing and getting influenced, so that we can reach an authentic heritage drama. The theater takes from the heritage new contents and forms, and works to preserve it, and the heritage leaves the scope of freedom and creativity for the drama.\nFinally, the Algerian drama - linked to the art of the episode – is a popular heritage drama which is completely different from the drama presented in the Italian theater halls by making the audience celebrating all the audio and visual means involved and by providing it with fun and enjoyment and benefitting it mentally and attracting it emotionally.\nThe playwrights also applied the Brikhtian methodology, including the theory of separation, alienation, integration and breaking of the fourth wall in order to help the public to think and criticize and to express their views explicitly in theatrical issue presented to them. Abdul Qadir Aloulah says in this regard "Through this experience, which took us back to revise our perception of theatrical art, we have once again discovered the ancient symbols of the popular show presented in the episode, as there is no meaning of the actors' entry and their exit”.\nEverything was necessarily going on inside the closed circle, there were no queues, dresses were being changed in front of the spectators and the actor was often sitting among the spectators between two performance periods to smoke a cigarette, without anyone liking that.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018