عناصر مشابهة

المعبودة أثرت "أثيرة" أم المعبودة عثتر في ضوء نقش سبئي جديد "الجرو - الحاج 1"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الخليج للتاريخ والآثار
الناشر: مجلس التعاون لدول الخليج العربية - جمعية التاريخ والآثار
المؤلف الرئيسي: الجرو، أسمهان سعيد أبو بكر (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الحاج، محمد علي (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع10
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:71 - 96
ISSN:1658-2314
رقم MD:755485
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يستخلص من دراسة النقش أعلاه أنه ذو طابع نذري تقربت من خلاله السيدة أب صدق (صاحبة النقش) للإلهة أثرت أم عثتر بنوع من الطيب، وفاء بنذر سبق أن نذرت به لها بعد أن صحت من ولاد ولدت، أي بعد أن رزقت بمولود جديد -يحتمل أن يكون غلاماً -وأيضاً من أجل دوام سلامتها وسلامة مولودها. وتأتي أهمية النقش من محتواه اللغوي والديني، من حيث طبيعة المعتقد الديني القائم آنذاك لدى سكان اليمن القديم الذي اعتبرت فيه الإلهة أثرت (أثيرة) -كما في المعتقد الأوجاريتي -أما للمعبود القومي عثتر (أ ث ر ت/ أ م/ ع ث ت ر) وهي صيغة ترد هنا للمرة الأولى في النقوش اليمنية القديمة، إذ سبق ورود صيغة "أم عثتر" لوحدها في النقشين السبئيين (CIH 544; Nami 19) دون معرفة ماهيتها أو بوصفها معبودة مستقلة حسب ما ذهب إليه بعض دارسي النقشين أعلاه، كما اتضح من دراسة النقش أن الإلهة أثرت أم عثتر قد ارتبطت في ديانة اليمنيين قديماً بالأمومة والخصوبة حسب ما جاء في النقش قيد الدراسة ونقوش أخرى قتبانية ومعينية وسبئية أشرنا إليها أعلاه، فضلا عن احتواء النص على ظواهر لهجية تناولناها بالتحليل والمقارنة عند دراسة السطر السابع من النقش قيد الدراسة.\nتكمن أهمية النقش الذى بين أيدينا في كونه الوحيد الذى يشير إلى معضلة حيرت كثيراً من علماء الساميات حول الإلهة (أثيرة) أو (أشيرة) التي تنتمي أصولها لمنطقة الهلال الخصيب الموصوفة ب (الإلهة الكبرى) أو (الإلهة الأم) زوجة الإله (إل)، وفي نقشنا هذا هي أم (عثتر) الإله الرئيس الذي يتصدر مجمعات الآلهة في الممالك اليمنية القديمة، كما يتصدر آلهة الشعوب (القبائل)، وآلهة الحماية الخاصة بالأسر الحاكمة في الفترات التاريخية المختلفة، فعبادة (أثيرة) (أشيرة) في اليمن ومنطقة الهلال الخصيب بنفس الصفة لدليل واضح على الترابط العقائدى بين الشعوب العربية القديمة.

We concluded from the study of the above inscription that it is characterized by a vow nature, through which the lady Ab Sadek (the owner of the inscription) succeeded in being close to the Goddess Athrat Om Attar by doing good deeds. This is in order to fulfill a vow she had already made to her God. This is after she was gifted a child, who may be a boy. She also made so for the sake of her safety and the safety of her baby. The importance of the inscription resulted from its linguistic and religious content, in terms of the nature of the religious belief that existed at that time in the ancient Yemenite population, in which the people believed in Athrat (Athira) as a God in the Ugaritic belief. As for the national God Attar which is firstly mentioned in the ancient Yemenite inscriptions as "Om Attar" item was mentioned before in the two Sabaean inscriptions (CIH 544; Nami 19) without knowing its meaning. It is known as an independent Goddess as it was described by the scholars of the two inscriptions. Through the study, it was revealed that the Goddess Athrat Om Attar was associated in terms of the Yemenite religion with the motherhood and fertility according to the studied inscription as well as other Qatabanian, Minaean and Sabaean inscriptions, which was mentioned above. In addition, the text included the dialectical phenomena, which we analyzed and compared when studying the seventh line of the inscription under scrutiny .\nThe importance of the studied inscription lies in the fact that it is the only one that refers to the dilemma which made the many semetic scholars wonder about the goddess of (Athira) or (Ashira) whose origins belong to the fertile Helal region, which was described as (the Great Goddess) " or "the Mother Goddess", the wife of the God (El). In this inscription we consider Om Attar the head God who was at the forefront of the other gods in the ancient kingdoms of Yemen. It was also at the forefront of the public gods (the tribes) and the protectors gods of the royal family in the various historical periods. The worship of (Athira) or (Ashira) in Yemen and the fertile region of Helal is a clear indication of the doctrinal association between the ancient Arab peoples.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018\n\n