عناصر مشابهة

مظاهر جمال الجسد الأنثوي بين الشعر الجاهلي والشعر الشعبي الجزائري : شعراء تبسة أنموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:الأثر
الناشر: جامعة قاصدي مرباح - ورقلة
المؤلف الرئيسي: حميدة، سعاد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع24
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:153 - 166
DOI:10.12816/0039570
ISSN:1112-3672
رقم MD:755380
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Since the pre-Islamic age (of ignorance), the Arab poet has been enchanted by the manifestations of spiritual and physical beauty. The main subject area of poetry of that age was the body, especially the woman's body, as the poet was enchanted by the description of the body’s charms by reflecting upon the minute details of that body in respect to its movement and in its stillness. The description attained a prominent standing in his view him, because the woman represents “The combination of beauty and its images/forms”. The pre-Islamic poet had not witnessed other than her in his monotonous life and as such she is virtually at the center of his psychological concerns and emotional stability. The beauty of the woman represents the ideal image of beauty, and the woman is still at the central pivot of beauty in respect to the contemporary poet.\nAnd what I felt, as someone interested in Algerian popular poetry, whether collective or from a well-known author, is the continuation upon the same path of the pre-Islamic poetry in respect to focusing upon the woman's body, its sensual description and considering it to be the center of beauty, thus producing similar portrayals/images. This is what prompted me to present this experience so that the reader can see the incredible convergence between the two experiences which are about five centuries apart.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018.

Le poète arabe est Fasciné par la beauté spirituelle et physique depuis l'ère pré-islamiques, et le premier sujet poétique qui a attiré son attention était le corps, en particulier celui de la femme, il a décrit ses avantages en présentant les détails de ce corps dans son mouvement et son inertie. La Description a remporté une place importante, parce que pour lui la femme est la forme et l'image de la beauté.\nLe poète à cette époque n'avait pas d'autre occupation dans sa vie monotone, et la femme est presque l'axe de ses préoccupations psychologiques et émotionnelles (...) La beauté de la femme est l'image idéale de la beauté "1, elle est toujours l'objet de la beauté du poète contemporain et ce que je l'ai constaté dans mes intérêts à la poésie populaire algérienne dont les auteurs connus ou non, la continuité de la même façon de la poésie pré-islamique dans la contemplation du corps de la femme, avec une description sensorielle et le considéré comme un centre de beauté. Les images sont similaires et c’est ce qui m'a incité à présenter cette expérience aux lecteurs pour constater que la convergence presque totale, entre deux expériences séparés par cinq siècles.\n

افتتن الشاعر العربي منذ العصر الجاهلي بمظاهر الجمال الروحي والجسدي ، وأول موضوع شعري أسره كان الجسـ د وبخاصة جسد المرأة ،إذ افتتن بوصف محاسنه بالوقوف عند دقائق ذاك الجسد في حركته وفي سكونه و نال الوصف مكانة بارزة عنده ، لأن المرأة هي " جماع مظاهر الجمال و صوره فالشاعر الجاهلي كان لا يشهد غيرها في حياته الرتيبة، و هي تكاد تكون لذلك محور اهتماماته النفسية ووثباته العاطفية (...) إن جمال المرأة هو الصورة المثلى للجمال"1، و ما تزال المرأة محور للجمال لدى الشاعر المعاصر. \nو ما لمسته كوني مهتمة بالشعر الشعبي الجزائري سواء الجمعي أو معروف المؤلف هو استمراره بنفس طريقـة الشـعر الجاهلي في تأمل جسد المرأة ، ووصفه وصفا حسيا واعتباره مركز الجمال فأتت الصور متشابهة وهو الأمر الذي دفعني لعرض هذه التجربة حتى يلمس القارئ ذلك التقارب العجيب بين تجربيتين تفصل بينهما قرابة خمس قرون.