عناصر مشابهة

دلالات المكان في رواية سجن السجن لعصمت منصور

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Aesthetics of the Prison Cell in Esmat Mansour’s Novel Sajun as-Sijn
المصدر:مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية
الناشر: الجامعة الإسلامية بغزة - شئون البحث العلمي والدراسات العليا
المؤلف الرئيسي: النتشة، جميلة عماد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج24, ع2
محكمة:نعم
الدولة:فلسطين
التاريخ الميلادي:2016
التاريخ الهجري:1437
الصفحات:69 - 88
DOI:10.12816/0035651
ISSN:2410-3160
رقم MD:755376
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تدور هذه الدراسة حول دلالة المكان في رواية "سجن السجن"، وهي رواية تنضوي تحت أدب السجون، وتمثل هذه الرواية الإنتاج الإبداعي الأول لكاتبها "عصمت منصور"، ويقف الباحث عند دلالة المكان في رواية عاش مبدعها تجربة الأسر فبدت الزنزانة حاضرة في نص الرواية بشكل لافت وعميق من ناحية التشكيل الفني، وذلك بتفاعل المكان (الزنزانة) مع سائر عناصر النص من زمن وشخوص وأحداث، كما يظهر لقارئ الرواية أثر المكان على الناحية الدلالية للنص الروائي، وبذلك تكون الدراسة قد بينت دور المكان في رواية سجن السجن من ناحيتي التشكيل والرؤية في آن معا.

This study is about the aesthetics of the prison cell in Esmat Mansour’s novel Sajun as-Sijn (Imprisonment of the Prison). It deals with a place of a special type, the cell, in a novel whose writer had experienced special circumstances when he created it. It is noticeable that the space of the cell has a remarkable, powerful and profound manifestation in the novel. It is also clear that the presence of the cell is not only limited to its being a venue for the events of the novel, but it also seems to be aesthetically and semantically interacting with other elements of the novel such as time, characters, and actions. The space of the cell also influences the language of the novel. It is also obvious that the cell as a place is not addressed in terms of artistic composition but rather in terms of semantic aspects. Therefore, the study investigates the role of the cell as a place leading to the delivery of a profound intellectual vision which the writer seeks to relay to the reader. Finally, the cell in Sajun as-Sijn is employed to serve two functions at the same time: an aesthetic one and an intellectual one.