عناصر مشابهة

دراسة حديثية في جامع معمر بن راشد

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة الشارقة للعلوم الشرعية والإنسانية
الناشر: جامعة الشارقة
المؤلف الرئيسي: نقد، سمير محمد عبيد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج 2, ع 3
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2005
التاريخ الهجري:1426
الصفحات:1 - 47
ISSN:1811-1661
رقم MD:75015
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:HumanIndex
IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:في هذا العرض عن حياة الإمام معمر بن راشد وكتابه الجامع يتبين أن معمراً كان من أهل الفضل والزهد، وأنه كان من أحرص أهل زمانه على طلب العلم، وكان من رواد الرحلة في طلب الحديث، وأنه كان كثير الشيوخ والتلاميذ. وأن كتاب الجامع الذي في آخر مصنف عبد الرزاق هو من تأليف معمر، وهو ثابت النسبة إليه، وأنه ألحق بمصنف عبد الرزاق منذ عهد قديم، وأنه ليس بكامل، بل فيه نقص قديم، وكتاب الجامع ليس في السير كما ظنه بعض أهل التراجم، ولكنه من الجوامع المعروفة عند أهل الحديث، وليس لمعمر كتاب في المغازي والسير على الأرجح، والكتاب الذي ينسب إليه في ذلك هو لتلميذه عبد الرزاق وهو جزء من مصنفه المطبوع. ولعبد الرزاق زيادات ليست بكثيرة على جامع معمر، وهي تخدم الكتاب بأوجه متعددة، ولا تقدح في نسبته إلى معمر. وروى معمر في جامعه عن مائة وأربعة شيوخ أكثر من نصفهم من التابعين، وأكثرهم من العراقيين، وجلهم من الثقات، أو ممن يقاربهم، وروايته عن الضعفاء والمتروكين قليلة، وعن أهل البدع أقل، وله شيوخ روى عنهم في غير جامعه. الراجح أن معمراً ألف جامعه في اليمن، وروايته من الصحف أو بالمكاتبة نادرة جداً، والسواد الأعظم من أحاديثه أخذها بالتلقي المباشر عن شيوخه، وفي كتابه مرفوعات وموقوفات ومقطوعات، وقليل من الإسرائيليات، وله روايات من بعض النسخ الحديثية. الجامع مقسم على أبواب ترتيبها ليس بكامل الدقة، وقد تتكرر بعض التراجم، وربما جمع بين مسألتين في ترجمة واحدة، وتراجمه مختصرة، وله عناية بالشواهد والمتابعات وزيادات الرواة، وخدمة ما يخرجه من مرويات في جوانب عديدة مع استعمال قليل لبعض مصطلحات الحديث كما هو الشأن في سائر كتب الرواية الأولى.

It becomes clear, Having made the above presentation on the life of imam Mu'ammar ibn Rashed, and his comprehensive book, that the Imam was a man of benevolence and abstinence, most keen among his generation in the search for knowledge, leading to journeying for Tradition of the Prophet and he had numerous teachers and students. The Jami' book, falling at the end of Abdul Razzaq's work, as it also becomes clear, has been authored by Mu'ammar, with accreditation to him being authentic, but was made appendix to Abdul Razzaq's work since long time ago. It was not complete, and was so from ancient time. The Jami' book was not within the biography, contrary to the beliefs of some biographers, but it has been among the compendia known to Tradition specialists, namely, those which include Traditions relating to all chapters of the religion. Mu'ammar, most probably, has no book on combat expeditions and biography. The book attributed to him in that relation was by his student Abdul Razzaq, being part of the latter's printed work. Abdul Razzaq has not so many additions to Mu'ammar's Jami'. Those additions serve the work in so many ways, and do not negatively affect attribution to Mu'ammar. Mu'ammar stated in his Jami' a hundred and four teachers, more than half of which are among the tabi'een (or followers of the Prophet's companions), most of whom Iraqis, most of whom are trustworthy sources (thiqat) or close thereto, with few reports attributed to weak (du'afaa) or neglected (matroukeen) sources, and even fewer attributed to innovators (ahl al bida'). He has teachers to whom he attributed reports other than in his Jami'. It is most probable that Imam Mu'ammar has authored his Jami' in Yemen. His reports from journals or via written messages are very rare. The greater majority of his Traditions have been taken directly from his teachers. His book included marfoo'aat, mawqoufaat, maqtou'aat and a few Israelites. He has in his Jami' reports of some copies of traditions. The Jami' is divided into chapters, with its organization not completely accurate, as some biographies are repeated, or two matters are included in a single biography. His biographies are summarized, with attention being paid to evidence, follow-up, reporters' additions and multifaceted service of deduced reports, with little use of Tradition terminology, as it is the case in other earlier books of Tradition reporting.