عناصر مشابهة

حرية الإعتقاد في الإسلام

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Freedom of Belief in Islam
المصدر:مجلة التأصيل للدراسات الفكرية المعاصرة
الناشر: مركز التأصيل للدراسات والبحوث
المؤلف الرئيسي: الزهراني، صالح بن درباش بن موسى الخزمري (مؤلف)
المجلد/العدد:مج3, ع6
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2012
التاريخ الهجري:1433
الصفحات:83 - 135
ISSN:1658-5208
رقم MD:748340
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:من القضايا التي شغلت الناس في هذا العصر قضية حرية الاعتقاد، التي أباحت للإنسان أن يعتنق ما يشاء من العقائد دون محاسبة أو مساءلة، وقد قامت فكرة حرية الاعتقاد في الفكر الغربي على أساس فلسفي وهو نسبية الحقيقة وأن لا أحد يمتلك الحقيقة كاملة، وعلى أساس علماني، يقوم على عزل الدين عن أن يكون جزءاً من أنظمة الدولة، بل للدولة مذهبها الخاص الذي تصوغ على ضوئه كل قوانينها دون تدخل من الدين إلا في الحدود التي لا يضر فيها بمذهب الدولة، وأصبحت العقيدة الدينية مسألة شخصية، الحق فيها نسبي ولا دخل للدولة بها، فليعتنق كل فرد ما يشاء بشرط عدم الإضرار بالنظام العام أو بحريات الآخرين! \ وقام الغرب بنشر هذا المصطلح وفق مفهومه لديهم، وفرضه على العالم بالترغيب تارة، وبالترهيب تارة أخرى، ووصل التأثر بهذا المفهوم إلى أن أصبح منصوصاً عليها في دساتير كثير من بلاد العالم الإسلامي، وصار له دعاة يدعون إليه سراً وجهراً؛ نظراً لما يحققه من اعتراف بشتى العقائد والمذاهب، وهنا يصبح المجال مفتوحاً لضعاف النفوس والزائغين للانتقال من دين إلى آخر، مما يسبب فتنة الناس عن دينهم وتسهيل سبل الانحراف لهم. \ وقد حاول بعض الناس التوفيق بين نصوص الشريعة وأحكامها وبين المفهوم الغربي لحرية الاعتقاد فكانت النتيجة التعسف في تأويل نصوصها وتوهين بعض أحكامها. \ وبما أن الإسلام دين ودولة ؛ كان له موقفه الخاص من حرية الاعتقاد، إذ واجب على الدولة المسلمة أن يكون الإسلام مهيمناً على جميع شؤونها وأن تصاغ أنظمة الدولة وقوانينها وفق شريعة الإسلام، فلا تسمح بالخروج عليه، ولا الردة عنه، ولا تسمح أن يفتن الناس عن عقيدتهم، ومن تعدى فغير عقيدته عوقب عقوبة رادعة لأمثاله ممن تسول له نفسه أن يفعل مثل فعله. \ كما أن الإسلام بعدله وسماحته لم يكره أحداً على اعتناقه، وترك للناس حرية الاختيار. وقد جاء هذا البحث لبيان الرؤية الإسلامية لفكرة حرية الاعتقاد.

In modern time, people have become infatuated by the concept of freedom, with freedom of belief as foremost amongst the different manifestations of this concept. According to freedom of belief, it is assumed that man may freely adopt any belief or dogma as he wills to no liability or accountability thereafter. The notion of freedom of belief has been deeply rooted in Western ideology on purely philosophical grounds, namely the relativity of reality. According to this maxim of relativity of reality, no one owns the utter truth about anything. Consequently, religion should be separated from the systems of a modern stated which is secularist in attitude. In this view, a secularist state must have a social system in whose light law and legislature should be based without any interventions from the ecclesiastic authority save some minor issues that do not interfere whatsoever with the system of the state. This view of the secularist state cannot be touched nor breached, and it goes with no disagreement or argument. If disagreement with this frame of a secularist state would ensues, then severe penalties would go for those who adopt such a contrary view, the least of which is to brand them extremists, fundamentalists, or even terrorists. In this view too, religious beliefs have become personal issues, the truth about it is unarguably relative, while the state ought not to interfere with them. Anyone can adopt any belief as long as this will not imperil public order or jeopardize the freedom of others. The West has marketed this concept and imposed it on the world by hook or by crook. The impact has gone further that no constitution of any state in the Muslim world but influenced by the concept of freedom of belief. Advocates of this trend call for it in public or in secret, given that it recognizes all dogmas and beliefs indifferently. The case being as such, people whose faiths are weak and flimsy would convert from one religion to another, consequently causing sedition and subversion or rather deviation of faith. Some have tried to mete out a way intermediate between the different faiths and their Sharias in accordance with this Western concept of freedom, eventually inducing twisted understandings and misinterpretations of the scriptures of religion and their judgements.