عناصر مشابهة

المحبة الطبيعية للقريب الكافر و نحوه : حقيقتها و حكمها

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Affinity and Consaguinty for Infide Kinship and the Like
المصدر:مجلة التأصيل للدراسات الفكرية المعاصرة
الناشر: مركز التأصيل للدراسات والبحوث
المؤلف الرئيسي: القاضي، تميم بن عبدالعزيز (مؤلف)
المجلد/العدد:مج3, ع5
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2012
التاريخ الهجري:1433
الصفحات:217 - 268
ISSN:1658-5208
رقم MD:748322
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 08243nam a22002057a 4500
001 0131097
044 |b السعودية 
100 |a القاضي، تميم بن عبدالعزيز  |g AlKady, Tameem Abdul Aziz   |e مؤلف  |9 393868 
245 |a المحبة الطبيعية للقريب الكافر و نحوه : حقيقتها و حكمها  
246 |a Affinity and Consaguinty for Infide Kinship and the Like 
260 |b مركز التأصيل للدراسات والبحوث  |c 2012  |m 1433 
300 |a 217 - 268 
336 |a بحوث ومقالات 
520 |a يتكلم هذا البحث عن مسألة المحبة الطبيعية التي يجدها المؤمن لقريبه الكافر ونحوه، تناول المبحث الأول منه تعريف المحبة وبيان حقيقتها وأقسامها، وأن أقسامها ترجع إلى محبة شرعية واجبة، ومحبة محرمة، ومحبة مباحة طبيعية، ثم تناول البحث الكلام على أصل العلاقة بين المؤمنين والكفار، وذكر دلالة النصوص الجلية على وجوب البراءة الظاهرة والباطنة من الكافرين، ومن كفرهم، والبغض الشرعي لهم، محاربين كانوا أو غير محاربين، تلا ذلك بيان مجمل للمنهج الشرعي في التعامل (الظاهر) بين المؤمنين والكفار غير المحاربين. \ وأما المبحث الثاني فقد تناول الكلام على حقيقة المحبة الطبيعية وحكمها. \ فأما حقيقتها فهي من قضاء الله الكوني، لا الشرعي، بخلاف المحبة الشرعية فهي من القضاء الشرعي. \ وأما حكمها فقد تم ذكر أقوال العلماء المثبتة للمحبة الطبيعية، ثم بيان أدلتهم عليها، وأبرزها قوله تعالى: (إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ) (القصص: 56)، وفيها وجهان للعلماء: أحببت هدايته، أو أحببته لقرابته، والراجح الجمع بين الوجهين، وحمل الآية عليهما، لعدم التعارض بينهما، واحتمال الآية لهما، والدليل الثاني، هو إباحة نكاح الكتابيات، مع ما دل عليه قوله تعالى (وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً) من حصول المحبة بين الأزواج عموما. \ ثم جمع الباحث بين بعض الأقوال التي قيلت في المسألة، وخلص إلى أن من المحبة للكافر ما يقطع بتحريمه، وهو محبته من أجل دينه، فهو حرام أو كفر، وكذا محبة الكافر الحربي ولو لغير دينه، فتحرم وإن لم تصل إلى الكفر. \ وقسم يجوز، وهو المحبة الطبيعية للكافر لمن تحقق فيه موجبها، كالقريب الكافر، والزوجة الكتابية، ونحو ذلك، ولا تقتصر عليهم فيما يظهر. \ ثم تم بيان أوجه هذا الترجيح، وأنه لا تعارض بين المحبة الطبيعية والكره الشرعي، كما لا تعارض بين الكره الطبيعي والحب الشرعي، لا في الحقيقة ولا الحكم، لأن الأول من قضاء الله الكوني، والثاني من قضاءه الشرعي، ولا تعارض بين القضاءين، وإنما قد يقع التعارض بين لوازم الأمرين، فحينها يحب أن يقدم لازم الأمر الشرعي على القدري، والموجب الشرعي ببغض الكافر والبراءة منه ومن كفره هو الأصل والحاكم على غيره.  |b This paper deals with the natural love by dint of consanguinity that a believer has for an infidel of kin and kindred. Section one of the paper introduces the definitions of love and consanguinity and the different types of love by consanguinity. The paper shows that there is a legitimate and obligatory love by consanguinity, while there is an illicit and forbidden type of consanguine love, admitting the existence of a third type of a natural love that is not forbidden. The article discusses the relationship between believers and infidels. It provides clear evidence from the scriptures of Islam that obligates Muslims to deny and denounce infidels overtly and covertly, as it provides textual evidence to disown and disclaim infidelity with clear Sharia signs in support of abhorrence for infidels, whether they are in a state of belligerence or peace with Muslims. The article expounds in full what Islamic Sharia instructs in terms of Muslims versus nonbelligerent infidels in everyday life dealings. Section two of the article discusses the reality of natural love and the criteria that binds it according to Islamic instructions. The reality of consanguine love is that it is a fate that humans are doomed to suffer, thus differing with legitimate love that a faith commands for its holders. \ Islamic scholars have cited evidence from the scriptures that indicate the existence of a natural, consanguine love amongst relatives, citing verse 56 of Chapter 28 (Stories) which goes: “It is true thou wilt not be able to guide every one, whom thou lovest; but God guides those whom He will and He knows best those who receive guidance.” Ulema interpret this verse from two perspectives: some suggest that “whom thou lovest” refers to those whom Prophet Mohammed would like to convert to Islam whether they are of his kin and kindred or not, while others suggest that the verse refers to his kinship. Most probably, both meanings are true as both meanings are of his kin and kindred or not, while others suggest that the verse refers to his kinship. Most probably, both meanings are true as both meanings are commensurate with the overall context of the revelation with no contradictions therein. Another evidence is that Muslim men can legitimately marry Christian and Jewish women and love can naturally exist by dint of marriage even with women of the people of the book, according to Verse 21 of the Chapter on the Romans: “And among His Signs is this, that He created for you mates from among yourselves, that ye may dwell in tranquillity with them, and He has put love and mercy between your (hearts): verily in that are Signs for those who reflect.” \ The researcher has deliberated the different views on the issue of consanguine love, concluding that consanguine love for the infidels is forbidden in Islam because they believe in a null faith, and it becomes abhorrent if this love goes to a belligerent infidel. While natural love for consanguine infidels can be legitimate in some cases as it is in the case of relativity or marriage with women of the people of the book, it cannot hold legitimate in the case of belligerence, according to some scholars. The article shows that in the case of natural love, there should be a legal abhorrence commanded by faith, in the case of natural hatred where legal love should exist; the former is a natural phenomenon by fate, while the latter is a judgment by Sharia instructions. There is no contradiction between both types of love, but the contradiction could be between the commitments that each type requires. In this latter case, instructions of Sharia cannot be denied for the sake of natural love by consanguinity for the disbelievers, for abhorrence towards infidels is the rule that commands believers to denounce and disown infidels, even in the presence of a consanguine love that exists by dint of kin and kindred. 
653 |a المسلم   |a الكافر  |a المحبة   |a النصوص الشرعية   |a الأحكام الشرعية  
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 004  |e Al-Taseel Journal of Contemporary Thought  |l 005  |m مج3, ع5  |o 0536  |s مجلة التأصيل للدراسات الفكرية المعاصرة  |v 003  |x 1658-5208 
856 |u 0536-003-005-004.pdf 
930 |d y  |p y  |q y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 748322  |d 748322