عناصر مشابهة

التنوير الدلالي والجمالي للغرض في العرض المسرحي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Semantic an Aesthetic Enlightenment for the Object Piece of Actor in Theater Performance
المصدر:مجلة اتحاد الجامعات العربية للآداب
الناشر: اتحاد الجامعات العربية - الجمعية العلمية لكليات الآداب
المؤلف الرئيسي: المشرقي، علي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج12, ع2
محكمة:نعم
الدولة:الأردن
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1437
الصفحات:357 - 380
DOI:10.51405/0639-012-002-002
ISSN:1818-9849
رقم MD:731722
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أجري البحث عن أهمية قطعة غرض الممثل، وتنويرها الدلالي، والجمالي، ودورها في منظور العرض المسرحي، والأداء التمثيلي، والوعي الجمالي للمشاهد؛ إذ لم يتطرق إلى أهمية دورها الكثير من العاملين في المسرح من ممثلين، ومصممين، ومخرجين. وتوصل الباحث إلى أن القطعة لا يمكن الاستغناء عنها في تحقيق التوازن بين متطلبات العرض ككل؛ وفق مواصفات تصميمية علمية لتحقيق دلالتها؛ إذ تمتلك أسلوبا توضيحيا، من خلال ربطها بخصائصها، مثل: الحجم، والخامة، والشكل، واللون، والملمس. وتفقد دلالتها إذا استخدمت بشكل سيئ، أو صممت بحجم ووزن غير منطقي، يضعف دورها، وعلاقتها بعناصر العرض المسرحي. إن قطع أغراض الممثل التي يقع عليها فعله تلعب دورا مهما في إيجاد التناغم بين عناصر العرض؛ إذا تم اختيارها اختيارا سليما علميا، وفنيا، وأحسن الممثل تعامله معها، وأوجد علاقة التجانس بينها وبين أدائه. ويتحقق التناغم بين القطع، وبين كتل الديكور؛ إذا روعيت الناحية النسبية بين تلك القطع، وبين عناصر العرض الأخرى؛ من خلال عدم زيادتها في المنظر؛ ليتجسد تكوين المنظر الذي يسهم في تنظيم التشكيل البصري، كما تبرز الدلالات الفكرية، والنفسية، والجمالية في العرض المسرحي؛ ويتحقق هذا التناغم في إدماج الخطة التصميمية للقطع مع خطة التشكيل الضوئي على ضوء جغرافية المنظر، وكذلك بين الزي والقطعة من خلال التباين، والتناسب، والانسجام، والسيادة. تنير قطعة غرض الممثل أداءه التمثيلي، واستكشاف موهبته، وتساعده على التعرف أكثر على إمكانياته الخفية، وتفسح المجال أمامه للابتعاد عن نمطية الأداء؛ إذ يستطيع أن يضيف إلى الشخصية التي يتقمصها أفعالا مبتكرة، تحقق الشكل التعبيري بطريقة أفضل، فيسهل عليه تطويع القطعة لتغذية المشاهد بالوعي الجمالي، بإيجاد علاقة انسجام بينه، وبين القطعة، من خلال تعبيراته الجسدية، وأدائه اللفظي، وتعامله المسبق معها. ويتحقق ذلك من خلال الاختيار السليم للقطعة؛ إذ يعتبر اختيار القطعة، وتصميمها لكي تنفذ وضيفتها، مهمة كبيرة تقع على عاتق المصمم، والمخرج معاً، من خلال إبراز القيمة الغنية فيها؛ لأنه بذلك ستتحقق الصورة الغنية، والفكرية، وسيتحفز عنصر الاستقبال، والتواصل لدى المشاهد؛ وستمتلك دورها التنويري الدلالي، والجمالي في العرض المسرحي.

This research found the importance of an object piece of actor and its semantic and aesthetic enlightenment and its role in the play scene and the performance of the actor and aesthetic awareness of the attendant that did not mention I by a lot of workers in the theater of actors, designers, and directors. The research found that an object piece is indispensable in achieving a balance between the requirements of performance as a whole, according to its design specification to achieve the semantic significance, as it has an illustrative style, by linking its elements such shape, size, material, color, and texture, and it loses its meaning if used badly, or it was designed in an illogical volume and this weakens its role and relationship with the elements of the theater performance. The object of actor has a role in creating harmony between it and performance elements, if it has been selected scientifically and technically sound and the best actor dealing with it, as he/ she finds harmony between his/ her performance and the object piece, whether it is fact and suggestive, and the harmony is achieved between it and the decoration blocks by not increasing the object pieces in the scene. To materialize the view configuration, which contributes to the activation of the visual elements and highlights the intellectual, psychological and aesthetic implications in the theater performance so it should take into account the relative terms, including among other elements the performance perspective. And this harmony is achieved in mixing the designed plan of object piece with the plan of forming optical light of the geographical landscape, as well as between piece uniform by contrast, proportionality, harmony and sovereignty. The accessory piece enlightens the actor performance and discovery of his / her talent, and it identifies more on his/her potentials. Through this artistic, spiritual and intellectual enjoyment in performance has been achieved, and expressive figure is achieved in a better way; it gives way in front of him/ her to move a way from a typical performance, and it adds to the character he/she performs in innovative acts to waken its senses, which raises the performance to an adequate creative artistic suitable standard. The object can be adapted to achieve aesthetic awareness to the attendant, through the actor's physical motion and his/her verbal performance. The choice of the object piece and its design is considered a big mission, and this totally depends on the designer and the director to promote the aesthetic spirit in the piece. Reception and communication elements should be urged with the attendant in order to achieve its enlightening, semantic, and aesthetic role in the theater performance.