عناصر مشابهة

الكفارةُ بثمنِ الرقبةِ عند تعذرها

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:What is Necessary on the Person who has the Price of the Slave and Cannot Find the Slave in the Atonements
المصدر:مجلة العلوم الشرعية
الناشر: جامعة القصيم
المؤلف الرئيسي: السكاكر، عبدالله بن حمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج9, ع2
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:583 - 612
DOI:10.12816/0030763
ISSN:1658-4066
رقم MD:728560
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:بتخلص البحث في النقاط التالية: 1_ الرق كان موجوداً قبل الإسلام. 2_ الإسلام لم يمنع الرق، وإنما منع مصادره المحرمة، كالسرقة والخطف والقهر. 3_ الإسلام توسع في وسائل العتق، سواء كان ذلك إحسانا، أو سبيل التكفير عن الذنوب التي جاءت الشريعة بمشروعية عنها، أو بالمكاتبة (بيع العبد لنفسه)، أو باستيلاد السيد أمته. 4_ منعت الأمم المتحدة وجميع أعضائها الرق والاسترقاق منعا باتا، وما يوجد منه اليوم _ إن وجد_ فهو خارج نطاق القوانين الدولية والمحلية، وعليه فإن الرق في حكم المعدوم، 5_ أهل العلم المعاصرون مختلفون فيمن ووجب عليه تحرير رقبة فوجد ثمنها لم يجد الرقبة هل يعد في حكم الواحد للرقبة أو لا؟ 6_الراجع _ عندي_ أن من وجب عليه تحرير رقبة، فوجد ثمنها ولم يجد الرقبة يعد في حكم الواجد للرقبة يتصدق بثمنها على المساكين. 7_ الرقبة تقدر بخمس من الإبل، ومن النقود بنصف عشر دية الخطأ، يحسب تقدير ولي الأمر لدية الخطأ في البلد الإسلامي، وفي البلاد غير الإسلامية يعتبر بأقرب البلاد الإسلامية لها. 8_ دية الخطأ في المملكة العربية السعودية بحسب آخر تقدير المجلس القضاء الأعلى (300,000) ريال، وعليه فإن قيمة الرقبة تساوي: (15,0009 ريال سعودي).

The research can be summarized in the following points: 1- Slavery was existent in the pre-Islam period. 2- Islam did not prohibit slavery, but it prohibited its illegal sources such as robbery, kidnapping and oppression. 3- Islam has extended the means of manumission whether as a charity, or as an atonement which Sharia has provided the legality or its atonement, or by Mukatabah ( the slave sells himself), or by the master’s begetting to his bondmaid. 4- The united nations and all of its members have banned slavery completely. What existed of it today- if any- is beyond the international and local laws, consequently, slavery is non-existent. 5- The contemporary scholars were at difference regarding the one who has to liberate a slave and found its price, but he did not the slave, will he be in the judgment of the one who has found the slave? 6- The preponderant opinion- for me- is that the one who has to liberate a slave and found its price, but he did not the slave, shall be in the judgment of the one who found it, and shall give charity of its price on the needy people. 7- The slave is estimated by 5 camels, or from the money by half of the tenth of wrongful death according to the estimation of the ruler for the wrongful death in the Islamic country. As for the non-Islamic countries, it will be by the estimation of the nearest Islamic country. The blood money in The kingdom of Saudi Arabia, according to the last estimation of the supreme judicial council, is ( 300.000) Riyals, consequently, he value of the slave is (15.000) Saudi Riyals.