عناصر مشابهة

شرح الأحاديث النبوية : تاسيس وتطبيق

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:التجديد
الناشر: الجامعة الإسلامية العالمية
المؤلف الرئيسي: الخير آبادي، محمد أبو الليث (مؤلف)
المجلد/العدد:مج15, ع30
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2011
التاريخ الهجري:1432
الصفحات:37 - 74
ISSN:1823-1926
رقم MD:727380
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الحديث النبوي هو المصدر الثاني لتعاليم الإسلام بعد القرآن الكريم. وقد اهتم العلمـاء بجمعه وتدوينه وبيان صحيحه من ضعيفه، ووضعوا لذلك مناهج ومعايير وضـوابط، وكذلك اهتموا بشرح مدوناته فظهرت شروح كثيرة لأهم مجاميع الـسنة كـصحيح البخاري وصحيح مسلم وموطأ مالك وسنن الترمذي وسنن أبي داود، إلخ. ومع هـذه المكانة التي يحتلها الحديث، إلا أنه لا يكاد يوجد كتاب جامع أو دراسة شاملة يعرض منهج شرح الأحاديث والأدوات اللازمة ولبيان معانيها بصورة مرتبة ومتكاملة، علـى نحو ما نجد بالنسبة لتفسير القرآن. ولذلك يسعى هذا البحث لتقديم معاليم أولية لمنهجية شرح الحديث النبوي من خلال النظر في الشروح المختلفة لمجاميع السنة واسـتخلاص الأسس التي استند إليها أصحاب تلك الشروح والأدوات والعناصر التي اسـتخدموها بذلك جهد أولي ودعوة للعلماء والباحثين في علوم السنة أن يولوا هذا الموضوع مزيدا من التحليل والاستقصاء من أجل بناء منهجية علمية متماسكة وواضحة تهدي جهـود فهم السنة فهما صحيحا وإدراك مراميها إدراكا قويما.

The Traditions of the Prophet (SAS) constitute the second source of Islamic teaching next to the Qur'an, Scholars therefore laboured on the collection and compilation of those traditions and on distinguishing between authentic and weak hadiths for this purpose, they devised specific methods and set up criteria and conditions. Scholars also were concerned about the explanation of the Traditions; thus many commentaries or the major collections of hadlth have seen the light of day. Such as Sahlh al-Bukhan, Sahlh Muslim, the Muwatta ’ of Malik, Sunan al-Tinnldhi\\ Sunan Abl Dawiid, etc. Despite this hardly comes across a book or comprehenshive study presenting the hadith and identifying the necessary the meanings of the Traditions in such a systematic and untegrated manners as one can find with regard to Qur'an exegesis. This article is a preliminary effect aimed at putting forward the outline of a methodology for the explanation and interpretations of the Traditions. This attempt draws on the study of different commentaries of Hadlth collections to extract from them the methodological principles underpinning the efforts of Hadlth commentators and the tools they used to explain the Traditions and expound their purport. Thus, the article is only an initial effort and a call to scholars and researchers for more comprehensive analytical work in order to develop a clear and coherent methodology for the interpretation of the Hadlth that would guide our effort that would guide our efforts to soundly understand the meaning and intent of the Traditions.

Hadis-hadis Nabi (saw) mempakan sumber ajar an Islam yang kedua setelah Al-Quran, para ulama' telah menyusun dan menghimpun hadis-hadis dan mereka juga telah memberikan pengkajian yang membezakan antara hadis sahih dan lemah, mereka telah mencipta kaedah-kaedah spesifik dan menemukan pelbagai kriteria dan syarat. Para ulama juga telah mengambil berat tentang penjelasan (sharah) daripada hadis-hadis Nabi (saw), maka muncullah ulasan-ulasan dan sharahan yang banyak, seperti sharah kitab Sahlh al-Bukhari\\ Sahlh Muslim, Muwatta ' karya Imam Malik, Sunan al- Tinnldhi, Sunan Abl Dawud, dan lain-lain. Walaupun demikian sampai setakat ini masih belum lagi dijumpai sharah yang menghimpun dan memuat sharah hadis yang menerangkan makna dan erti dari pada setiap hadis dengan sistematik dan bersepadu sebagai mana yang kita boleh dapati dalam kitab-kitab tafsir Al-Quran. Oleh sebab itu kajian ini adalah merupakan pendapat permulaan yang bertujuan untuk mengemukakan garis panduan dan kaedah untuk penyusunan sharah dan penjelasan hadis. Usaha ini bermula setelah penyelidik mengkaji dengan teliti sharah-sharah hadis yang berbeza-beza dari koleksi hadith yang sedia ada, kemudian pengkaji merumuskan prinsip-prinsip metodologi yang menyokong usaha-usaha pengulas hadith dan alat-alat yang digunakan untuk menerangkan suatu hadis dan menjelaskannya. Oleh itu, kajian itu hanya satu usaha awal dan juga panggilan kepada ulama dan penyelidik untuk memulai kerja-kerja analisis yang lebih komprehensif dalam usaha untuk membangunkan suatu kaedah yang jelas dan masuk akal bagi tafsiran hadis yang akan membimbing usaha kita yang akan memandu usaha-usaha kita untuk memahami maksud dan matlamat hadis-hadis Nabi (saw).