عناصر مشابهة

الطبع والصنعة في النقد العربي القديم

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة مقاليد
الناشر: جامعة قاصدي مرباح - ورقلة
المؤلف الرئيسي: المنصوري، عبدالوهاب بن حسن (مؤلف)
المجلد/العدد:ع8
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:153 - 158
DOI:10.12816/0032493
ISSN:2253-0029
رقم MD:704256
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Arab critics talked a lot about the two issues of character and artistry and their effective roles in the production of creative texts. They were of their opinion that the character alone is not enough; rather, it needs another force, which the process accompanies and pushes it forward towards the emergence and maturity. The character is the practical skill and the great ability to be precise and perfect. That is why the character is strongly linked to artistry and skill, and with both of them only, creativity becomes precise and perfect. The creation of the script is a very complex process involving external and internal forces which work together to output text. If the creative process misses a proper poetic character and a strange and directed artistry and skill, we lose the existence of original creative text. Hence, scholars, with different specializations, made a distinction between the psychological forces, the presence of which is necessary, without them, we can't talk about creation and creativity and between all the different gained experience and knowledge, as though it is diverse, it alone does not produce a creative text. The absence of character inevitably leads to the absence of creative text.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018.

Les critiques arabes ont beaucoup parlé sur les deux questions de genre et production et leurs rôles efficaces dans la production des textes créatifs, ils ont vu que le genre tout seul ne suffit pas car il a besoin d’une force qui pousse à son avancement et sa maturité. Alors que la production est la compétence pratique et la grande capacité de finesse et exactitude pour cela ces deux derniers se sont liés fortement et donner une créativité minutieuse et merveilleuse. \nLa production d’un texte est une opération très complexe car elle nécessite des forces externes et d’autres internes profondes qui s’unissent à le produire, donc l’opération créative sans genre pur et poétique et de production merveilleuse bien destinée perd la présence d’un texte créatif. De ce point Les savants ont fait la distinction selon leurs champs de recherches entre les puissances psychologiques dument présentes car sans elles on ne pourrait parler de naissance et créativité, et entre ce qu’acquiert des expériences et savoirs divers, donc seules elles ne pourraient jamais produire un texte créatif, en fin l’absence d’un genre pur dissipera la présence d’un texte créatif. \n

تحدث النقاد العرب كثيرا عن قضيتي الطبع والصنعة ودورهما الفعّال في إنتاج النصوص الإبداعية، ورأوا أن الطبع وحده لا يفي بالغرض بل لابد لهذا الطبع من قوة أخرى تشاركه العملية وتدفع به إلى البروز والنضج. فالصنعة هي المهارة العملية والمقدرة العجيبة على الدقة والإتقان لذلك ارتبط الطبع بالصنعة ارتباطا متينا، وبهما يكون الإبداع الدقيق والعجيب.\nفولادة النّص عملية معقّدة جدا تشترك فيها قوى خارجية وأخرى داخلية باطنية تعمل مجتمعة على إخراج النص، والعملية الإبداعية إذا افتقدت إلى طبع سليم شاعري وصنعة عجيبة موجهة افتقدنا وجود نص إبداعي أصلا. ومن هنا فرّق العلماء على اختلاف تخصصاتهم بين القوى النفسية الواجب توفرها، إذ بدونها لا يمكن أن نتحدث عن الخلق والإبداع، وبين كل ما يُكْتَسَبُ من خبرات ومعارف متنوعة، إذ وحدها وإن تنوعت لا تخلق نصا إبداعيا، فغياب الطبع السليم يؤدي حتما إلى غياب النص الإبداعي.