عناصر مشابهة

محاكاة العناصر الزخرفية الإسلامية في القصر العباسي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العلوم الإنسانية
الناشر: جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا
المؤلف الرئيسي: محمود، شهريار عبدالقادر (مؤلف)
مؤلفين آخرين: محمد، عمر محمد الحسن (م. مشارك), محمد، عوض سعد حسن (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج16, ع3
محكمة:نعم
الدولة:السودان
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:1 - 23
ISSN:1858-6724
رقم MD:700544
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06461nam a22002537a 4500
001 0093631
041 |a ara 
044 |b السودان 
100 |9 365638  |a محمود، شهريار عبدالقادر  |g Mahmoud, Shehriar Abdul Qadir  |e مؤلف 
245 |a محاكاة العناصر الزخرفية الإسلامية في القصر العباسي 
260 |b جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا  |c 2015 
300 |a 1 - 23 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |b Simulation of the Islamic decorative elements in the Abbasid palaceThe study aims to research on the possibility of simulation the Islamic decorative elements of the Abbasid era in the contemporary interior design elements. It also aims to reveal the aesthetic values that adopted in the designs of Islamic motifs in the Abbasid Palace..The researcher uses descriptive analytical method, where he describes the models under study in terms of engineering and decorative structure, and then conducts engineering analysis for the structure so as to indicate construction geometric relationship (square, pentagon, octagon ... etc.), and then engineering relationship between space and internal spaces to devise values to emulate the aesthetic in contemporary interior design. In line with the nature of the study and its methodology, the researcher used the observation as an essential tool to describe and analyze the models under study, a two models of the Abbasid palace in Baghdad / Iraq, (the Abbasid palace scheme, Ewan north-eastern facade)The study concluded that the decorative installations in the Abbasid palace adopted widely on the system mathematical geometric proportionality generated from root of figures, and the embodiment of textural structure identity of the foundations establishes a huge potentiality in interior design of the space divisions in which occur in sequence a variety of events of organizing the direction of decorative formations methods. However, depend on the organization of the configurations according to an interconnected system gave consistent and versatile unit within the integrated design of the structure of the figure.The Architectural Designer adopted depend critically on the main themes in the construction division to semi-symmetrical sections to some extent, and also to the distribution of rooms and Iwans through these axes, where making points axes is the subject of the main pillars of the internal bearing of the building, each leading to the main entrances, some of which leading to the internal entrances between halls, including the arches, stalactites, walls and corridors, so we will find that all of the axes play a key purpose within the internal space of the palace. 
520 |a هدفت هذه الدراسة الى البحث حول امكانية محاكاة العناصرالزخرفية الإسلامية من العصرالعباسي في التصميم الداخلي المعاصر. كما هدفت ايضا الى الكشف عن القيم الجمالية التي تُعتمد في تصاميم الزخارف الاسلامية في القصر العباسي . وقد انتهج الباحث المنهج الوصفى التحليلى، حيث قام بوصف النماذج قيد الدراسة من حيث المخخطات الهندسية والزخرفية، ثم تحليل البناء هندسياً وذلك لبيان علاقة البناء بالاشكال الهندسية (المربع، المخمس، المثمن)، ثم العلاقة الهندسية بين المساحات والفضاءات الداخلية لاستنباط القيم الجمالية لمحاكاتها في التصميم الداخلي المعاصر. وتوافقاً مع طبيعة الدراسة ومنهجها الوصفي استخدم الباحث الملاحظة كأداة أساسية لوصف وتحليل النماذج قيد الدراسة وهي نموذجين للقصر العباسي في بغداد/ العراق، (مخطط القصر العباسي، ايوان الواجهة الشمالية الشرقية) وقد توصلت الدراسة الى ان عمليات التركيب الزخرفي في القصر العباسي اعتمدت على نحو واسع على منظومة التناسب الرياضي الهندسي المتولدة من جذرالاعداد، وان تجسيد هوية البنية التكوينية أسس إمكانيات هائلة في التصميم الداخلي من التقسيمات الفضائية التي تتابع فيها فعاليات متنوعة من أساليب تنظيم اتجاه التكوينات الزخرفية. والتعويل على التنظيم للتكوينات وفق نظام مترابط أضفى ثباتا وتنوعا ضمن وحدة تصميمية متكاملة لبنية الشكل. والمصمم المعماري ي العصر العباسي اعتمد اعتمادا اساسيا على محاور رئيسية في تقسيم البناء الى اقسام شبه متناظرة الى حد ما، وايضا الى توزيع الغرف والاواويين من خلال هذه المحاور، حيث جعل نقاط المحاور هي محل الاعمدة الرئيسية الداخلية الحاملة للمبنى، منهما ما يؤدي الى مداخل رئيسية، ومنها ما يؤدي الى مداخل للمرات الداخلية ما بين القاعات في القصر، بما فيها من اقواس ومقرنصات وجدران وممرات، لذا سنجد ان كل المحاور يؤدي غرضا رئيسيا داخل الفضاء الداخلي للقصر. 
653 |a الفنون التشكيلية  |a الزخارف الإسلامية  |a العصر العباسي  |a القصر العباسي  |a الإمبراطورية العباسية  |a مستخلصات الأبحاث 
692 |b Abbasid State  |b Tradition  |b Interior Design 
700 |9 365640  |a محمد، عمر محمد الحسن  |e م. مشارك 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 018  |e Journal of Humanities  |l 003  |m مج16, ع3  |o 1419  |s مجلة العلوم الإنسانية  |v 016  |x 1858-6724 
700 |a محمد، عوض سعد حسن  |g Hassan, Awad Saad  |e م. مشارك  |9 210990 
856 |u 1419-016-003-018.pdf 
930 |d y  |p y  |q y 
995 |a HumanIndex 
999 |c 700544  |d 700544