عناصر مشابهة

فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية و الإفتاء

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة البحوث الإسلامية
الناشر: الرئاسة العامة للبحوث العلمية والافتاء
مؤلف: السعودية. الرئاسة العامة للبحوث العلمية والإفتاء. اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء (مؤلف)
المجلد/العدد:ع105
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:57 - 62
ISSN:1319-2094
رقم MD:691619
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The article aims to address some of the Fatwas of the Standing Committee for the Scientific Research and Issuing Fatwas, including the first provision of the recess during the first rak'ah to the second and the third to the fourth in the prayer. The provision stated that this is not certain, and it is not from the confirmed provision, but it is desirable. Secondly, is the tashahhud that we read in the prayer is what the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said when he prostrated in Sidra at the end of Miraj. The provision stated that there is no proof that the Prophet prostrated himself at the night of Miraj actually. Thirdly, the provision of leaving the center sitting in the prayer deliberately without Sujud Sahwi (occurs during the ritual salat prayer. Out of forgetfulness a person can either omit obligatory parts of salat (Qabli) or add to the salat (Ba'adi). In either cases the person corrects his/her salat by doing the Sujud Sahwi). The provision stated that this prayer is not correct. Fourthly, the provision of leaving the middle sitting in prayer out of forgetfulness and prostrating Sujud Sahwi. The provision is that whoever intentionally omits the first tashahhud has invalidated his prayer, and who omits it unintentionally he have to prostrate Sujud Sahwi before ending the prayer. Fifthly, the provision of completing the first tashahhud like the last tashahhud in the prayer. The provision stated that the prayer is valid\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

هدف المقال إلى تناول بعض من فتاوي اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء ومنها، أولا حكم جلسة الاستراحة عند القيام من الركعة الأولى للثانية والقيام من الثالثة للرابعة في الصلاة، وجاء الحكم أن ذلك ليس مؤكد ولا من السنن المؤكدة ولكنها مستحبة. ثانيا هل التشهد الذي نقرأه في الصلاة هو الذي قاله الرسول صلى الله عليه وسلم وهو ساجد عند سدرة المنتهى في المعراج، وجاء الحكم أن لا يوجد دليل على سجود الرسول صلى الله عليه وسلم ليلة المعراج أصلا. ثالثا حكم ترك جلوس الوسط في الصلاة متعمدا دون السجود للسهو، وجاء الحكم بأن تلك الصلاة تعد غير صحيحة. رابعا حكم ترك جلوس الوسط في الصلاة سهوا وسجود سجدتي سهو، وجاء الحكم بأن من ترك التشهد الأول عمدا فصلاته باطله ومن تركه سهوا سجد للسهو قبل السلام من الصلاة. خامسا حكم إتمام التشهد الأوسط كالتشهد الأخير في الصلاة، وجاء الحكم بأن الصلاة تعد صحيحة.\nكُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018