عناصر مشابهة

أسماء أبواب الجنة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة البحوث والدراسات الشرعية
الناشر: عبد الفتاح محمود ادريس
المؤلف الرئيسي: الفايز، فهد بن موسى بن فهد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج4, ع44
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:89 - 136
ISSN:2090-9993
رقم MD:690680
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The research can be summarized as stated in the following, First, the legitimate texts are pervaded by mentioning the names of the gates of Paradise, Second, the importance of returning back to the word of God Almighty and the words of his Messenger, thus there is no prove of any gate name unless there is evidence. Third, there are eight gates of Paradise. Fourth: the proven gate names of Paradise are: the gate of prayer, the gate of jihad, Bab Al-Rayyan, the gate of charity, and the gate of no power except with Allah (The gate of remembrance), the gate of the parent (honoring one's parents). These six gates have been confirmed by proof. However, the right gate is not considered one the names of the gates of heaven even though it has been mentioned it place and its greatness. Fifth, unless the right of the names of the gates of Paradise such as the gate of repentance, the gate of the forenoon, the gate of joy, the gate of the nation of Muhammad (peace be upon him), the gate of the Alhajin (pilgrims), the gate of the Moitameren (visitors), the gate of thankfulness, the gate of related, the gate of good manners, the gate for those who repress their anger, and the gate for those who forgive people, the gate of knowledge, the gate of the satisfied, and the gate of patience. Sixth: The ahadith in this section are either: Correct and explicit such as the gate of prayer, charity, fasting, and Jihad correct and not explicit such as the right gate.explicit and incorrect such as the gate of repentance, morn, joy and the like Seventh: the fact that good deed has no gate from the gates of Paradise does not mean to underestimate its bounty and honor. This research is intended to clarify what has been proved by evidence as the gates of heaven and nothing else. Eighth: Show the greatness of heaven, the immensity of its gates, and its magnitude which God (Allah) prepared for his heirs and the people who obey him, Ninth: This is a call for the people of competence in their fields to shed light on issues of difference through using the language of this age and its style to facilitate the science of applicants. The almighty said, "Say: My lord increase me in knowledge" Taha: 114

زخرت نصوص الشرع بذكر أسماء أبواب الجنة, ومن الأهمية بمكان رد هذا إلى كلام الله تعالى ورسوله , فلا ثبوت لاسم باب منها إلا بدليل, وقد ذكرت نصوص الشرع أن عدتها ثمانية أبواب, هي: باب الصلاة, وباب الجهاد, وباب الريان, وباب الصدقة, وباب لا حول ولا قوة إلا بالله (باب الذكر), وباب الوالد (بر الوالدين), وأما الباب الأيمن فالذي يظهر -والعلم عند الله تعالى- أنه ليس من أسماء أبواب الجنة, إذ غاية ما فيه حديث عن مكانه وجهته لا عن اسمه, فهذه أبواب ستة, ورد الدليل الصحيح فيها, وما سواها لم يصح فيه دليل, ولم يعضده نص, ومن ثم فما لم يرد فيه نص من أسماء أبواب الجنة: كباب التوبة, وباب الضحى, وباب الفرح, وباب أمة محمد , وباب الحاجين, وباب المعتمرين, وباب الشاكرين, وباب الصلة, وباب الخلق الحسن, وباب الكاظمين الغيظ، والعافين عن الناس, وباب العلم, وباب الراضين, وباب الصابرين, والأحاديث الواردة في هذا الباب إما: صحيحة صريحة كباب الصلاة والصدقة والجهاد والصوم, وإما صحيحة غير صريحة كالباب الأيمن, وإما صريحة غير صحيحة كباب التوبة والضحى والفرح ونحوها, وكون العمل الصالح ليس له باب من أبواب الجنة, لا يعني التهوين من فضله وشرفه, إذ المقصود بالبحث بيان ما ثبت عده بابا من أبواب الجنة لا غير, وبيان عظمة الجنة, تلك الدار التي أعدها الله تعالى لأوليائه وأهل طاعته, وعظم أبوابها, وجليل قدرها, وهي دعوة لأهل الاختصاص, إلى تجلية مسائل الاختلاف بما يتناسب ولغة العصر وأسلوبه, وتسهيل العلم لطالبيه, ﴿وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا﴾ (طه: ١١٤).