عناصر مشابهة

الإيرادات والنفقات في العهد النبوي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة البحوث والدراسات الشرعية
الناشر: عبد الفتاح محمود ادريس
المؤلف الرئيسي: حتمل، أيمن محمد على محمود (مؤلف)
المجلد/العدد:مج4, ع42
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:355 - 386
ISSN:2090-9993
رقم MD:690601
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06293nam a22002177a 4500
001 0087573
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |9 208090  |a حتمل، أيمن محمد على محمود  |e مؤلف  |q Hatmal, Ayman Mohamed Ali Mahmoud 
245 |a الإيرادات والنفقات في العهد النبوي 
260 |b عبد الفتاح محمود ادريس  |c 2015  |g يوليو / شوال  |m 1436 
300 |a 355 - 386 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |b This paper sheds light on the different aspects pertaining to the general earnings and expenditures within the Islamic financial system. This is in addition to clarifying this concept and the basics upon which it rests in terms of collecting and spending financial resources. This confirms that this system suits the various economic, social, and political variables, and fulfills the best interests of the Islamic nation through achieving justice, equality, and the necessary balance between the interest of the state and that of the individual. Moreover,this paper states the different sources of earnings, which are: Zakat(alms) on property, Zakatulfitr,al-Jiziah(poll tax), booty, donations, Fae`i(returns), grants, Waqfs(endowments), and the like. It also explains the general expenditures of the state within the Islamic economy, and the reasons behind dedicating Zakat to the eight categories mentioned in the Noble Quran? From the view point of the Islamic fiscal management, is it permissible for the same employee to work in both: earnings and expenditures? Did the Prophet balance between earnings and expenditures?. This paper concludes with a number of results, some of which are: The financial system applied at the time of the Prophet(PBUH), which is characterized by its simplicity and suitability to the conditions of the Islamic nation during that era, confirms the wisdom behind applying a binding legislation and decision that enhance the guardianship of the state and its authority over public funds. This is in order to stop the rich from taking possession of all the funds, and leave nothing to the poor. Therefore, Islamic Sharia made giving Zakat an obligation and set up the proper penalties to be inflicted on those who abstain from giving it. Within the Islamic economy, the general expenditures are determined by the state`s capacity to obtain general earnings; therefore, if these earnings failed to cover the general expenses, the state resorts to taking loans in order to meet the deficit. Finally, the recommendations in this paper indicate that the Prophet(PBUH) took the best interest of the Islamic nation into consideration as far as the financial aspect is concerned. He observed justice, equality, and worked on achieving the necessary balance between the interest of the state, the importance of its establishment and preservation on the one hand and the interest of the individual on the other, without one of them transgressing the other. 
520 |a  جاء بحث الإيرادات والنفقات في العهد النبوي ليسلط الضوء على النواحي المتعلقة بالإيرادات والنفقات العامة في النظام المالي الإسلامي، ولتوضيح المفهوم والعناصر لهما، ويبين النظام المالي الذي طبق في عصر النبوة والأسس والضوابط الشرعية في مجال تحصيل وجمع وصرف الموارد المالية, مما تؤكد أن هذا النظام يصلح للتعامل مع المتغيرات الاقتصادية والاجتماعية والسياسية، ويتسم بمراعاته لمصالح الأمة والعدل والمساواة, وتحقيق التوازن المطلوب بين مصلحة الدولة ومصلحة الأفراد, ويوضح مصادر الإيرادات التي تمثلت بزكاة المال وزكاة الفطر والجزية والغنيمة والتبرعات والفيء والهبات والوقف وغيرها، ويبين النفقات العامة للدولة في الاقتصاد الإسلامي ولماذا انحصرت الزكاة في المصارف الثمانية؟, وهل يجوز في علم الإدارة المالية الإسلامي أن يكون الشخص ممن يعمل في الإيرادات أن يعمل هو نفسه في النفقات؟ وهل كان على عهد رسول الله  مبدأ الموازنة بين الإيرادات والنفقات؟, وخلص البحث إلى نتائج منها أن النظام المالي الذي طبق في عصر النبوة والذي تميز باليسر والملاءمة لواقع الحال يؤكد الحكمة من إيجاد تشريع ملزمٍ وقرار آمر يقوي ولاية الدولة وسلطانها على المال العام, فلا يستأثر الأغنياء بالمال دون الفقراء فكان الأمر واجباً على إخراج جزء من المال وليس طوعاً، ورتب الشرع الحكيم العقوبة لمن امتنع عن الأداء. وأن النفقات العامة في الاقتصاد الإسلامي تتحدد وفق قدرة الدولة على الحصول على الإيرادات العامة، وبالتالي إذا عجزت هذه الموارد عن تغطية النفقات العامة لجأت الدولة إلى القروض لتغطية عجزها، إضافة إلى ذلك أشارت التوصيات إلى أن التصرفات المالية الصادرة من النبي  تتسم بمراعاتها مصالح الأمة والعدل والمساواة وتحقيق التوازن المطلوب بين مصلحة الدولة, وضرورة قيامها والحفاظ عليها ومصلحة الأفراد وعدم التغول عليهم. 
653 |a الدولة الإسلامية   |a عصر النبوة   |a الإيرادات   |a النفقات  
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 009  |e Journal of bhoth and shareia studies  |l 042  |m مج4, ع42  |o 1032  |s مجلة البحوث والدراسات الشرعية  |v 004  |x 2090-9993 
856 |u 1032-004-042-009.pdf 
930 |d y  |p y  |q y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 690601  |d 690601