عناصر مشابهة

الأصل المتعدد في الرسم العراقي المعاصر

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة بابل - مركز بابل للدراسات الحضارية والتاريخية
المؤلف الرئيسي: الزيدي، جواد عبدالكاظم فرحان (مؤلف)
المجلد/العدد:مج5, ع1
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:335 - 345
DOI:10.33843/1152-005-001-022
ISSN:2227-2895
رقم MD:677743
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06315nam a22002417a 4500
001 0075709
024 |3 10.33843/1152-005-001-022 
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |a الزيدي، جواد عبدالكاظم فرحان  |g Al-Zaydi, Jawad Abdul Kadhem  |e مؤلف  |9 360140 
242 |a The Multiple Origin in Contemporary Iraqi Painting 
245 |a الأصل المتعدد في الرسم العراقي المعاصر 
260 |b جامعة بابل - مركز بابل للدراسات الحضارية والتاريخية  |c 2015 
300 |a 335 - 345 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a \tيهدف البحث إلي الاشتباك مع المقولات الفلسفية التي عنيت بأصل المعنى في ضوء ما تعرض له (فوكو، دريدا، هيدجر) في رؤاهم المختلفة عن هذا المفهوم المتمثل في الخطاب المعرفي، بوصفه خطابا تراكميا تتابعيا، إذ أن هذه التراكمية التاريخية تنتج اختلافاتها وتمايزاتها بحسب المرجع الزمني ومعطياته الواقعية الاجتماعية وحتميات التطور التاريخي وحركيته، التي تعنى بالتأكيد حركية ابستمولوجية تؤطر الجهد المعرفي المنجز عيانيا، ويؤكد هيدجر على الأصل الذي يتمحور بثلاثة اتجاهات هي العمل الفني والفنان والمرجع الجمالي، ويصنع أسئلته بأولوية أحدها على افتراض أنه الأصل الوحيد، ولكنه بالنتيجة النهائية يصل إلي حقيقة مفادها أن الأصل متعدد ومتكاثر في الوقت نفسه، وهكذا لا يمكن التسليم بأصل واحد يؤسس مرجعية العمل الفني.\n\tومن خلال التعالق إجرائيا بحدود الرسم العراقي مع هذه المقولات القائلة بأصل المعنى، نجد أنه يقترب من كل هذا، بمعنى أنه أخذ من الكم التراكمي عبر تأريخ الفن بعض خصائصه، فضلا عن تكاثر الأصول من خلال فحص دقيق لبعض نماذجه التي تصلح أن تكون عينة تمثل ملامح هذا المنجز والحكم عليه. فالأصول الفلسفية والاجتماعية والعلمية والبيئة المحلية يمكن أن تكون أصولا يلتقي عندها الرسم العراقي المعاصر ويختلف في صياغاته وتناولاته للموضوعات الخارجية على وفق المرجع الأصولي الذي تنعت به التجربة وتحقيبها طبقا للمرجع، وهكذا كانت تجارب (آل سعيد وكاظم حيدر ومحمود صبري وصالح الجميعي ومحمد غني حكمت) تصب بهذا المعنى من فحص عياني لنماذج من أعمالهم على وفق رؤية نقدية أظهرت تعدد الأصل في الرسم العراقي المعاصر والمعنى الكامن في العمل الفني الذي يفرضه الأصل.\n 
520 |f The research aims to engage with the philosophical statements concerned with the origin of the meaning, in light of what Foucault, Derrida and Heidegger presented in their different visions of this concept, represented in the cognitive discourse, in its description as being an accumulative sequential discourse. That is as this historical accumulative produces its differences and distinctions according to the temporal reference and its realistic social information and the inevitabilities of historical evolution and its dynamics, which means, with certainty, epistemological dynamics which frame the visually accomplished cognitive effort. Heidegger reiterates the origin which revolves around three pivots; the artistic work, the artists and the aesthetic reference. He produces his questions through priority given to one of them, based upon the supposition that it represents the single origin. However, in the end, he reaches the truth establishing that the origin is various and numerous at the same time. In this way, it is not possible to submit to a single origin founding the artistic work. \nThrough the interrelatedness, procedurally, by the boundaries of the Iraqi imprint, alongside these statements discussing the origin of the meaning, we find that is draws near to all of this, meaning that it took some of its specificities from the accumulative sum found within the history of art. That is in addition to the augmentation of the origins through a precise examination of some of the models which are suitable to be a sample representing the features of the accomplishment and to pass judgement upon. The philosophical, social, scientific and local environmental origins can be origins which meet the contemporary Iraqi imprint and differ in their formations and dealings to the external subjects according to the original reference through which the experience is characterized and accomplished according to the reference. As such the experiences of Aali Sa’eed , Kaazhim Haider, Mahmoud Sabri, Saalih Al-Jamee’i and Muhammad Ghaniy Hikmat, are in line with this meaning, in terms of a visual examination of the models from their works according to the critical vision which has shown the multiplicity of the origin in respect to the contemporary Iraqi imprint and the latent meaning within the artistic work which the origin imposes.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a الفنون التشكيلية  |a الفنانون التشكيليون  |a الرسم  |a المجتمع العراقي  |a التاريخ المعاصر  |a الدراسات الإنسانية  |a العراق  |a   
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 022  |e Journal Of Babylon Center For Humanities Studies  |f Mağallaẗ markaz Bābil li-l-dirāsāt al-insāniyyaẗ  |l 001  |m مج5, ع1  |o 1152  |s مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية  |v 005  |x 2227-2895 
856 |u 1152-005-001-022.pdf 
930 |d n  |p y  |q y 
995 |a HumanIndex 
999 |c 677743  |d 677743