عناصر مشابهة

مشروع "التراث والتجديد" عند "حسن حنفي" مخططه وسماته

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية
الناشر: مركز جيل البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: بوبكر، الجيلالي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع10
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:9 - 22
DOI:10.12816/0018578
ISSN:2311-519X
رقم MD:677642
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:ارتبط "مشروع التراث والتجديد" بالأزمة التي يتخبط فيها العالم العربي والإسلامي المعاصر فكريًا واجتماعيًا، انطلق من موقف حضاري ثلاثي الأبعاد والاتجاهات والأهداف هي في تواصل مستمر، موقف حضاري من التراث عامة يمثل جبهة الماضي والتاريخ والهوية العربية الإسلامية، موقف حضاري من الواقع يمثل جبهة الحاضر والعصر وما فيه من بناء حضاري يغلب عليه التقدم العلمي والتطور التكنولوجي، وموقف حضاري من الآخر يمثل المصير والمستقبل ويتحدد بعلاقة الأنا بالآخر فكريًا ودينيًا وسياسيًا وحضاريًا، كما اتجه إلى محاولات إعادة بناء العلم التراثي، لذا وضع المقال يده على مخطط المشروع وعلى أسسه وسماته التي تمثل خصوصياته وشروط مشروعيته من الناحية النظرية، وعلى الرغم من تعرض المشروع إلى عدة انتقادات يبقى يحتل الصدارة في فئة المشاريع الفكرية الإسلامية، إلى جانب مشروع طه عبد الرحمان، ومشروع نصر حامد أبي زيد ومشروع أبي يعرب المرزوقي وغيره

The “Heritage and Regeneration Project” was connected to the crisis which the contemporary Arab and Islamic world is intellectually and socially stumbling in. It launched from a three-prone civilizational position in terms of dimensions, approaches and goals which are in a state of constant communication: A civilizational position taken from heritage, which normally represents a frontier for the past and Arab Islamic history and identity, a civilizational position taken from the reality which represents the current age and what it contains in terms of civilizational construction, in which scientific advancement and technological development is predominant, and a civilizational position taken from the other, which represents the path ahead and future, and defines the relationship of the “I” with the “other” intellectually, religiously, politically and by way of civilization. The project also aimed to make attempts to restore the heritage knowledge. As such, the article has placed its hand upon the planning of the project, its bases and characteristics which represent its specificities and the conditions of its legitimacy from the theoretical angle. Even the project has been subject to a many criticisms, it nevertheless still remains occupying the lead within the category of Islamic intellectual projects, alongside the Taha Abdel Rahman, the Nasr Hamid Abu Zaid and Abu Ya’rab Al-Marzouqi projects, among others.This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018