عناصر مشابهة

التفسير والحديث وبداية الإنفصال

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:الوعي الإسلامي
الناشر: وزارة الاوقاف والشؤون الاسلامية
المؤلف الرئيسي: فارح، عبدالعزيز (مؤلف)
المجلد/العدد:س51, ع592
محكمة:لا
الدولة:الكويت
التاريخ الميلادي:2014
التاريخ الهجري:1435
الصفحات:20 - 22
رقم MD:672506
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04257nam a22001937a 4500
001 0257913
044 |b الكويت 
100 |a فارح، عبدالعزيز  |e مؤلف  |9 287304 
245 |a التفسير والحديث وبداية الإنفصال 
260 |b وزارة الاوقاف والشؤون الاسلامية  |c 2014  |g أكتوبر  |m 1435 
300 |a 20 - 22 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |e \nهدفت الدراسة إلى الكشف عن ماهية العلاقة بين التفسير والحديث وبداية الانفصال. كما أوضحت ان الكلام المتعلق بتفسير آيات من القرآن قد اتخذ في المراحل المبكرة شكل الحديث، حيث ينقل لأن مادة كما ينقل الحديث، ويدون في صحفه وكتبه، وصار بذلك جزءا منه وفرعا من فروعه، التفسير في هذا الوقت ترجع في عمومها إلى أقوال الرسول (ص) وأقوال صحابته.واشارت الدراسة أيضا إلى أن التفسير في كتب الحديث لهذا السبب كانت تعد باب من أبوابها يخضع لما تخضع له الأحاديث الأخرى من تقويم للسند والمتن، فمنه المقبول ومنه المردود، ومنه الحسن والضعيف الذي يعمل به بشروط. وتوصلت نتائج الدراسة إلى انه لابد من الرجوع إلى السنة للاستعانة بها علي بيان المراد بالآيات التي تحاول تفسيرها، فقد كان الرسول (ص) مبينا للقرآن، إلى جانب تبليغه للناس، حين قرر القرآن الكريم هذا في آياته وقرره الرسول (ص) وهو الصادق الأمين حين قال للناس يعلمهم أمر دينهم، "إنما بعثت معلما". كما أدي خروج بعض من تعاطي التفسير عن دائرة التفسير الأثري المتقيد أساسا بالتفسير النبوي وتفسير الصحابة والتابعين إلى الغض من قيمة كتب التفسير.كُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018  |f \nThe study aimed to reveal the relationship between the Interpretation and the Hadith and the beginning of separation. It also explained that the words related to the interpretation of verses from the Qur'an took the way of the Hadith in the early stages, as it is transmitted as the narration of the Hadith, and it is written in its folds and books. Thus, it became part of the Hadith and a branch of its branches, because at this time the interpretation is generally attributed to the words of the Prophet (Peace Be Upon Him) and the words of his companions. The study also pointed out that the interpretation in the books of Hadith for this reason was a chapter of its chapters, subject to what the other hadiths are subject to, such as: the assessment of Al-Sanad and Al-Matn, it has the acceptable and from which the return, the good and the weak, which works by conditions. The results of the study indicated that it is necessary to refer to the Sunnah to use it to indicate the meaning of the verses that the Sunnah is trying to interpret. The Prophet (Peace Be Upon Him) was the exponent of the Qur'an, besides his message to the people, when the Holy Qur'an decided this in the verses. When this was acknowledged in the Quran in its verses and was acknowledged by the Prophet (PBUH), who is honest and faithful when he told the people to teach them about their religion, "I was sent as a teacher". The deviation of some interpreters from the field of tradition interpretation, which is related to the Prophet, the companions and the followers, had led to the devaluation of the interpretation books.. This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018\n 
653 |a القرآن الكريم  |a التفسير  |a الحديث الشريف 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 006  |e Al-Waei Al-Islami  |l 592  |m س51, ع592  |o 0549  |s الوعي الإسلامي  |v 051 
856 |u 0549-051-592-006.pdf 
930 |d y  |p n  |q y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 672506  |d 672506