عناصر مشابهة

بين تعليم القرآن الكريم و تحفيظه

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:البيان
الناشر: المنتدى الإسلامي
المؤلف الرئيسي: المحوري، زياد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع340
محكمة:لا
الدولة:بريطانيا
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:45 - 47
رقم MD:670667
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The article aimed to highlight the issue of teaching and memorizing the Holy Quran. The article also pointed out that it is important for many teachers and educators not to overlook the issue of teaching the Holy Quran, reflecting upon its verses, understanding its meaning and applying its provisions. In contrast, they often focus on the issue of memorizing it. It also explained that even if memorizing the Holy Quran without teaching it is permissible and acceptable in childhood and youth, it is a violation of the guidance of the righteous salaf at the beginning of the stage of youth and the completion of maturity. Therefore, the righteous forefathers chose to follow that path; they were learning the Quran, believe in it, its stories and everything that came in it. Moreover, the article showed that the recitation of the Book of Allah is divided into two types: the first type, which is related to the verbal recitation and the second type is related to the judgmental recitation; believing its stories and following its ordinances. The article concluded that there is an important issue concerning the memorization process of young people, where some suggest that memorization without understanding is worthless and that it is necessary to fully understand the concept first and then comes the role of memorization.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

استهدف المقال تسليط الضوء على مسألة تعليم القرآن الكريم وتحفيظه. كما أشار المقال إلى انه من الأمور المهمة التي يغفل عنها كثير من المعلمين والمربين مسألة تعليم القرآن الكريم وتدبر آياته وفهم معانيه وتطبيق أحكامه. وبالمقابل يركزون غالبا على مسألة حفظه. كما أوضح أن تحفيظ القرآن الكريم دون تعليمه إن كان جائزا ومقبولا في مرحلة الطفولة والصبا، يعد مخالفة لهدي السلف الصالح في بداية مرحلة الشباب واكتمال النضج، ولهذا سار السلف الصالح علي ذلك، فكانوا يتعلمون القرآن، ويصدقون به وبأخباره وبجميع ما جاء فيه. واظهر المقال أيضا أن تلاوة كتاب الله تنقسم إلى نوعين وهما النوع الأول الذي يتعلق بـتلاوة لفظية، والنوع الثاني الذي يتعلق بـتلاوة حكمية، وهي تصديق أخباره، وإتباع أحكامه. واختتم المقال بأن هناك مسألة مهمة تتعلق بعملية الحفظ لدي صغار السن، حيث يشير البعض إلى أن الحفظ بدون فهم لا قيمة له، وأنه من الضروري فهم المعني فهما تاما أولا ثم يأتي دور الحفظ. \nكُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018