عناصر مشابهة

وقفات تربوية مع تشريعات الحج

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:البيان
الناشر: المنتدى الإسلامي
المؤلف الرئيسي: العمر، ناصر بن سليمان (مؤلف)
المجلد/العدد:ع340
محكمة:لا
الدولة:بريطانيا
التاريخ الميلادي:2015
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:34 - 35
رقم MD:670658
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The goal of the article to reveal some of the educational stops on the legislation of Hajj. The article also dealt with a series of lessons that we should understand, dictated by the Hajj season each year. Those lessons are represented in Allah's order to perform Hajj and Umrah for the sake of Him; Allah made the pilgrimage in specific months; the repetition of takbeer (verbal glorification of Allah) and saying dhikr (the remembrance of Allah) in Hajj; as well as feeding the contented poor and the suppliant. Moreover, Allah permitted trade in the pilgrimage, and He ordained asking for Allah's forgiveness and supplication in the end of many of the acts of worship, including Hajj. The article concluded that if the Hajj is voluntary or Umrah is supererogatory, then it is a matter of educating for the Muslim to abide by any positive action, and thus leaving it would be considered corruption or leaving a gap for the enemies or an impurity that may affect the Muslim community. Thus, the jurists ordered to perform collective duties that are obligatory. Some of them considered Jihad; others considered seeking knowledge for those who are capable and talented; and every consecrated issue as of collective duties. Not all acts of righteousness, such as Hajj, are obligatory to perform.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

هدف المقال إلى الكشف عن بعض الوقفات التربوية عن تشريعات الحج. كما تناول المقال مجموعة من الدروس التي ينبغي ان نستوعبها يمليها علينا موسم الحج كل عام تمثلت في، أمر الله بإتمام الحج والعمرة لله، وجعل الله تعالي الحج أشهر، وتكرار ورود التكبير وذكر الله عز وجل في الحج، بالإضافة إلى انه من أعمال البر في الحج إطعام القانع والمعتر، فضلا عن إباحة الله التجارة في الحج، وأخيرا شرع الله الاستغفار والدعاء في خواتيم كثير من العبادات ومنها الحج. واختتم المقال بأنه إذا كان الحج تطوعا أو العمرة نافلة، ففيه تربية للمسلم على التزام أي عمل إيجابي يشرع فيه ويكون في تركه فسادا أو ترك ثغر للأعداء، أو ثلمة قد تؤثر في كيان المجتمع المسلم، ولهذا نص الفقهاء على أعمال من فروض الكفايات ذكروا أنها تتعين بالشروع فيها، فعد بعضهم الجهاد، وعد بعضهم طلب العلم ممن آنس من نفسه أهليه وفهما، وكذلك قالوا في كل منذور شرع فيه. فليست كل أعمال البر كالحج في وجوبها بالشروع فيها، والالتزام بإتمامها\nكُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018