عناصر مشابهة

سلطة العنوان في قصيدة الخيط المشدود في شجرة السرو لنازك الملائكة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الآداب
الناشر: جامعة بغداد - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: العنزي، ثائر حسن جاسم (مؤلف)
المجلد/العدد:ع109
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2014
التاريخ الهجري:1435
الصفحات:275 - 302
ISSN:1994-473X
رقم MD:666835
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:في البدء يكون (العنوان)، إذ هو أولى عتبات التواصل بين المبدع والمتلقي. وإذا كان النص الإبداعي القديم لم يحفل بـ (عنوان)، فإن النص الإبداعي الحديث احتفى بالعنوان احتفاء وعناية جعلته نصًا موازياً لما يمثله، رغم أنه نص مقتضب لا يكاد يتجاوز الجملة وإن طال. واستقطب اهتماما كبيرا في الدراسات النقدية الحديثة حتى ذكروا له أنواعاً ووظائف في الأعمال الإبداعية وفي غيرها، وجعلوا له دورا في بعض الأحيان مركزيا وحاسما في قراءة تلك الأعمال. وربما راح ينازع متن النص الذي يمثله في حث القارئ على تأويل فحوى العمل واكتشاف دلالاته. ويسعى هذا البحث الموسوم بـ (سلطة العنوان في قصيدة "الخيط المشدود في شجرة السرو"(1)- لنازك الملائكة)؛ أن يقف وقفة تحليلية لدراسة امتداد (عنوان) هذه القصيدة/ الحكاية سيميائيا في بنائها الفني بوصفه عتبة من عتبات النص، والكشف عن أبعاده التأويلية ومدى نجاحه في التعالق بروح القصيدة على نحو لا يمكن معه التغاضي عنه مرجعا تفسيريا، من أجل قراءتها قراءة تتجلى فيها الدلالات العميقة الثاوية في البنية الداخلية لها. ولا يكون كل (عنوان) جديرا بالدرس النقدي حتى ينجح الأديب في إبداعه ويقدمه نصاً موازياً لمتن النص الكبير الذي يمثله. ومن يتطلع في هذه القصيدة/الحكاية معقودا بها عنوانها يجد أنها جديرة بقراءة متأنية، لأنها امتلكت مجموعة من التقنيات الفنية التي تضافرت في تصوير تجربتها شعرياً وسرديا تصويرا متميزا توج بعنوان اختير بعناية إبداعية فريدة. ولعل أهمية هذه القصيدة، تتمثل أيضاً في طاقتها الشعرية العالية التي برعت في الإبقاء على شفافية لغتها، برغم انشغالها بنسج سردها الحكائي، وبرغم كونها تعالج موضوعا مستلاً من صلب عالم قاس شديد الواقعية.

In the beginning it is the (title), the first threshold of communication between the creator and . the recipient. If the old creative text had ignored the (title), the modern creative text has paid full attention and care to it, and made it parallel to what it really signifies, although it is a concise text that is hardly more than a brief sentence, at the longest. The 'title" has drawn considerable attention in modern critical studies to the extent that critics have attached to it types and functions in the creative works and in others, and bestowed on it ,in some cases, so a central and decisive role in reading those works that it perhaps equaled the body of the text it represents in urging the reader to interpret the content of the work and discover its connotations. This research entitled (authority of title in the poem "The thread tied to the Cypress" by poetess Nazek Al-Mala'ka, seeks to analytically explore the extension of the (title) of this poem /tale in a semiological manner in its artistic makeup as being a text threshold, and uncover its interpretive dimensions and how far it is successful in correlating to the spirit of the poem in such a way that cannot be disregarded as a non- interpretative reference, so that one can read it in a manner reflecting the deep connotations embedded in its internal structure. Not every (title) is worthy of critical study until the scholar succeeds in his creativity and presents it as a text parallel to the larger body of the text it signifies. Whoever ponders this poem / tale with its title, will find it worthy of careful reading, because it has a set of artistic techniques that have combined to portray her experience in a poetical and narrative manner- such distinguished portrayal crowned with a titled selected with unique creative care. Perhaps the importance of this poem also lies in her highly poetic power which excelled in maintaining the transparency of the language used here, despite her engagement with interweaving the narrative story-telling, despite that the poem addresses subject matter drawn from a world of very harsh realism.