عناصر مشابهة

قواعد فى ولاية الله تعالى

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة البحوث الإسلامية
الناشر: الرئاسة العامة للبحوث العلمية والافتاء
المؤلف الرئيسي: السويلم، أسماء بنت سليمان بن عبدالرحمن (مؤلف)
المجلد/العدد:ع104
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2014
التاريخ الهجري:1436
الصفحات:101 - 176
ISSN:1319-2094
رقم MD:642205
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06552nam a22001937a 4500
001 0244204
044 |b السعودية 
100 |a السويلم، أسماء بنت سليمان بن عبدالرحمن  |g Al-Swailem, Asma bint Suleiman  |e مؤلف  |9 122762 
245 |a قواعد فى ولاية الله تعالى 
260 |b الرئاسة العامة للبحوث العلمية والافتاء  |c 2014  |g ديسمبر  |m 1436 
300 |a 101 - 176 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |e هدف البحث إلى الكشف عن ضبط القواعد والأصول في الولاية حسب معتقد أهل السنة والجماعة المستند إلى التسليم لنصوص الكتاب والسنة. واستخدم البحث المنهج التاريخي والمنهج الاستقرائي. لتوضيح مصطلح القواعد والولاية لغويا واصطلاحيا. واشتمل البحث على ثلاثة مطالب الأول سبيل الولاية وبه 4 قواعد هي القاعدة الأولي أساس الولاية الإيمان والتقوى، وشرطها المتابعة. والثانية كل مؤمن معه أصل الولاية إذا كان معه أصل الإيمان. والثالثة لا تنال الولاية بالوراثة ولا بالنسب. والقاعدة الرابعة لا تثبت الولاية ولا تصح إلا لمن يصح إيمانه وتصح عبادته. والمطلب الثاني ما يجب وما يمتنع في حق أولياء الله وفيه عشر قواعد. القاعدة الأولي الأولياء متفاضلون بحسب تفاضلهم في الإيمان والتقوى. والثانية لا سبيل لحصر عدد الأولياء ولا تقييدهم بزمان ولا بمكان ولا تمييزهم بلباس. والثالثة الأولياء من غير الأنبياء ليسوا بمعصومين. والرابعة لا طاعة واجبة لأحد من الأولياء خلا الأنبياء. والخامسة لا يجوز صرف أي نوع من أنواع العبادة لغير الله حتى لو كان نبيا أو وليا ولا يجب تقديسه حيا أو ميتا. والسادسة الولاية لا تبيح لصاحبها فعل المحرمات ولا ترك الواجبات. والسابعة ليس للأولياء قدرات إلا ما أعطوا من الكرامات. والثامنة ليس من شرط الولي أن يعطى كرامة وليست الكرامات مقياسا للتفضيل بين الأولياء. والتاسعة إن حصول خوارق العادات ليس دليلا على الولاية. والعاشرة الواجب إعطاء الولي حقه من غير غلو ولا جفاء. المطلب الثالث علاقة الولاية بالنبوة وفيه قاعدتان الأولى النبوة أعلى درجات الولاية وأرقاها. والثانية الولاية ليست مختومة كالنبوة. وأوصى البحث بالعناية والاهتمام بنشر تراث السلف الصالح في سائر بلاد المسلمين وبشتى اللغات. واختيار الرسائل والمؤلفات المختصرة النافعة التي توضح عقيدة أهل السنة والجماعة.\nكُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018  |f The aim of the research is to reveal the rules and foundations considering Walaya (being specifically "chosen by God and endowed with exceptional gifts") according to the belief of adherents of the sunnah (Ahlu Sunnah Wal Jamaa), based on their acceptance of the texts of the Qur'an and Sunnah. The research used the historical and the inductive approaches to clarify the term rules and Walaya linguistically and terminologically. The research included three topics. The first topic regards the concept of Walaya; it has four rules. The first rule is the basis of Walaya, which is faith and righteousness, and its condition is to adhere to it. The second rule states that every believer has the right of Walaya if he truly has faith. The third rule says that Walaya is not obtained by inheritance nor by lineage. The fourth rule conclude that Walaya is only deserved and validated for those who are truthfully devoted to Allah. The second topic explains what is required and what is forbidden in the case of the pious worshippers; in ten rules. The first rule is that the Wali "allies" differ according to their differences in Walaya and piety. The second is that there is no way to limit the number of worshippers, to restrict them to time or place, or to distinguish them in clothing. The third states that the non-prophets are not infallible. The fourth says that obedience is not obligatory to any of the pious worshippers, except for prophets. The fifth is that it is not permissible to perform any kind of worship except for Allah, even if he is a prophet or a pious worshipper and he should not be sanctified alive or dead. The sixth is that Walaya does not allow the owner to do the forbidden things or to abandon obligations. The seventh states that the holy men have no capabilities except what they were given from charismata (blessings). The eighth points that it is not a requirement of the holy man to be given charismata; as the charismata is not a measure of preference among the pious worshippers. The ninth is that the occurrence of paranormal habits is not evidence of Walaya. The tenth states that it is duty to give the pious man his right without any exaggeration or unfairness. The third topic explains the relation between Walaya and prophecy and it includes two rules. The first rule demonstrates that prophecy is the highest and finest degrees of Walaya. The second says that Walaya is not sealed as prophecy. The research recommended providing care and interest in spreading the heritage of the righteous salaf in other Muslim countries and in various languages. It recommended also the selection of useful brief dissertations and works that illustrate the doctrine of Ahl Al-Sunnah and Jama'ah.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a العقيدة الإسلامية  |a ولاية الله تعالى 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 007  |e Islamic Research Journal  |l 104  |m ع104  |o 0418  |s مجلة البحوث الإسلامية  |v 000  |x 1319-2094 
856 |u 0418-000-104-007.pdf 
930 |d y  |p y  |q y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 642205  |d 642205