عناصر مشابهة

صورة المسيح عيسى عليه السلام في النصرانية ، و موقف الإسلام منها

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية
الناشر: كلية الدراسات الاسلامية والعربية
المؤلف الرئيسي: السويلم، أسماء بنت سليمان بن عبدالرحمن (مؤلف)
المجلد/العدد:ع 47
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2014
الصفحات:407 - 461
ISSN:1607-209X
رقم MD:523671
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف البحث إلى الكشف عن صورة عيسي عليه السلام ومصدرها في النصرانية، وموقف الإسلام منها، وبيان وجه الاشتراك بينهما. لقد مر تاريخ التصاوير والتماثيل في النصرانية بتاريخ طويل؛ وتجاذبته عدة مجامع مسكونية للنظر في حكمها، ومرت فترات تاريخية استخدمت القوة وسلطة الأمبراطور في منع الأيقونات وتحريمها أو في تشريعها وفرض قدسيتها. واختلفت أقوال الكنائس النصرانية الكبرى في حكم التصاوير والأيقونات، وتعددت مصادر شكل صورة عيسي عليه السلام لديهم. وبالنظر الفاحص لشكل صورة عيسي عليه السلام المنتشرة في النصرانية لا نجد صورة موحدة عند جميع الكنائس، بل صوراً متعددة متباينة أو متقاربة وأحياناً مشتركة. أما في الإسلام: فقد حرمت التصاوير والتماثيل لأنها وسيلة للشرك بالله تعالى، لذا لا توجد صورة لعيسي عليه السلام، ولا لنبينا محمد صلي الله عليه وسلم. ولكن جاء وصف عيسي عليه السلام في السنة النبوية والتي وصفته بأنه معتدل الطول، ناعم الشعر، يبلغ طوله على منكبيه، ووصفته بجمال الهيئة ونضارة الوجه، وكمال الأوصاف. وهذا يظهر قدراً مشتركاً بين وصف الإسلام لعيسي عليه السلام، ووصف النصارى له في بعض صوره، عليه وعلى نبينا محمد أفضل الصلاة وأزكي التسليم.

The research aims at revealing of the portrait of Esa Peace Be Upon Him in Christianity and in Islam and to show similarity between them. History of portraying and temples making in Christianity had passed through long history- and attracted by many ecumenical councils to study their judgment, some historical durations passed in which power and emperor authority was used in preventing and forbidding icons in its legislation and its solemn imposing. Sayings of the great Christian churches differed in judging portraits and icons, sources of portrait form of Esa Peace Be Upon Him had varied with them. With accurate sight at the shape of the portrait of Esa Peace Be Upon Him which was distributed in Christianity, no single portrait unified in all churches, but many portraits, some of them were dissimilar, some were similar and others were jointly common. But in Islam: portraits and temples are forbidden as they are means of polytheism of Allah, so there is no portrait for Esa Peace Be Upon Him nor for our Prophet Mohammed Peace Be Upon Him, but the description of the shape of the portrait of Esa Peace Be Upon Him was stated in the Sunnah that portrayed Him that He was moderate in length,with fair hair which length reached His prone, it also portrayed Him by His body beauty and face fresh¬ness, completion of descriptions. This shows a joint deal between Islam por-trait/description of Esa Peace Be Upon Him, and Christians description of Him in some of His portraits, best prayers and purest peace be upon Him and upon our Prophet Mohammed.