عناصر مشابهة

منهج تدوين العلوم الإسلامية ‪

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الشريعة والقانون
الناشر: جامعة إفريقيا العالمية - كلية الشريعة والقانون وكلية الدراسات الإسلامية
المؤلف الرئيسي: الشايقي، حسن علي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع20‪
محكمة:نعم
الدولة:السودان
التاريخ الميلادي:2012
التاريخ الهجري:1434
الصفحات:15 - 59
ISSN:1858-5205
رقم MD:482705
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف هذا البحث إلى الكشف عن المنهج الذي دونت به العلوم الإسلامي التي تشمل القرآن والتفسير والحديث والسيرة والتاريخ واللغة والأدب وهل كان هذا المنهج منهجا علمياً له سمات وملامح أم لا؟ \\\\ بين الباحث أن المنهج الإسلامي يقوم على توحيد الله سبحانه وتعالى ورد العلم المطلق إليه سبحانه وتعالى. \\\\ وهو منهج يقوم على الأصالة والانفتاح والقدرة على حماية الذات وقبول الآخر. \\\\ وقد قسم البحث إلى أربعة محاور: \\\\ المحور الأول: وضح فيه منهج تدوين القرآن الكريم وقد تم تدوينه بواسطة النبي صلى الله عليه وسلم وعدد كبير من كتاب الوحي من الصحابة وكان بعضهم يحفظون القرآن عن ظهر قلب، واستمر هذا المنهج في خلافة أبي بكر الصديق وعثمان بن عفان حيث أعيدت كتابة القرآن الكريم اعتماداً على لغة قريش وأرسلت المصاحف إلى أقاليم الدولة الإسلامية آنذاك. والمحور الثاني: هو الحديث النبوي حيث ابتكر المسلمون على الجرح والتعديل الذي يهدف إلى معرفة أحوال الرواة والتأكد من علالتهم وتوثيقهم ومراتبهم. وهو علم تتميز به الأمة الإسلامية عن غيرها من الأمم. وقد قسم الحديث نتيجة لهذا العلم إلى حديث صحيح وحسن وضعيف. \\\\ والمحور الثالث هو محور السيرة والتاريخ الإسلامي وقد اعتمد كتاب السيرة على القرآن الكريم والحديث النبوي وكتب السيرة والتراجم وبين أن مؤلفي السيرة الأوائل هم من أبناء الصحابة والتابعين، وقد انتهت على السيرة إلى محمد بن إسحق المتوفى في 150هـ وكل من جاء بعده كان عيال عليه في أخذ السيرة النبوية كما قال الإمام الشافعي: من أراد أن يتبحر في المغازي فهو عيال على محمد بن إسحق. \\\\ أما اللغة والأدب فقد سار علماؤها على نفس المنهج ورحلوا إلى البادية ودونوا اللغة عن أهلها غضة طرية ولهم منهج في الجرح والتعديل ولكنه لا يرقى إلى منهج علم الحديث. \\\\ وخلص الباحث إلى أن المنهج الذي دونت به العلوم الإسلامية منهج علمي رصين سبق به المسلمون الغرب حيث انتقل المنهج العلمي من ديار الإسلام إلى أوربا وغيرها. \\\\ ‪

The aim of this study is to demonstrate the methodology adopted in documenting Islamic sciences, which include the text of the Quran, its interpretation, prophetic tradition, prophetic biography, Islamic history, language and literature. The study also investigates whether that methodology is scientific, and whether it has its own distinguished characteristics. The researcher shows that the Islamic methodology adopts monotheism and the absolute knowledge of Allah as its criteria. \\\\ It is a methodology that is at the same time original and open- minded, and at the same time self- protective and recognizes the other. \\\\ The research is divided into four axes. In the first axis, the researcher discusses the methodology followed in recording the text of the holy Quran by the Prophet himself - Pbuh - and a considerable number of his Companies who shouldered this job, most of them knowing the text by heart. This methodology continued in the eras of Caliph Abu-Bakr and Caliph Othman, who sponsored the rewriting of the text, strictly following the Quraishi spelling, and sent copies of the edited text to the different territories of the state. As for the second axis - the phrophetic tradition - the Muslims invented the unique science of character- scrutiny, whose subject is the close study of the biography of every narrator, verifying their authority, their ranks and their flaws. No other nation has ever applied the sciences of character scrutiny. This science of prophetic tradition classifies hadiths into three categories: authorized, sound and weak. The third axis is Sirah and Islamic history. The authors of sirah depended on the holy Quran, the hadiths and the sirah and biographical references. The researcher shows that the early sirah authors were the children of the Companions and the Followers; the highest authority therein being Muhammad ibn Eshaq, on whose work depended all those who came after him. Imam Al-Shafiee said: Whoever wanted to delve deep in sirah is a dependent of Muhammad ibn Eshaq. \\\\ The linguists and literature documenters adopted the same methodology, making long trips into the Bedouin territories and receiving the language fresh from their tongues. They had their own authentication methodology, which was not as tight as that of the hadith scientists'. \\\\ The researcher concludes that the methodology adopted in documenting the Islamic sciences is strictly scientific , and the Muslims were the model afterwards followed by the westerners when the Muslims ruled a part of Europe. \\\\ \\\\