عناصر مشابهة

مقومات أمن الإنسان في القرآن

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة ام القرى لعلوم الشريعة واللغة العربية وآدابها
الناشر: جامعة أم القرى
المؤلف الرئيسي: السسحيباني، عبدالحميد بن عبدالرحمن (مؤلف)
المجلد/العدد:مج 19, ع 40
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2007
التاريخ الهجري:1428
الصفحات:181 - 270
ISSN:1319-8939
رقم MD:183856
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:AraBase
IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هذا البحث يتحدث عن الآمور إلي تعين المرء المسلم على جلب الآمن لنفسه في الدنيا والآخرة، واندفاع الخوف عنه كذلك في الدنيا والآخرة، وذلك بأن يقال: إن السبب الرئيس لإيجاد الأمن في الدنيا والاخرة يكمن في فعل الأوامر الربانية ، واجتناب النواهي الشرعية، وعلى الضد من ذلك، فإن السبب في انعدام الآمن وحصول الخوف والرعب والقلق في الدنيا والآخرة يكون في ارتكاب المخالفات الشرعية التي حذرنا الله تعالى منها. مثل الشرك، وجحود النعم، وموالاة الأعداء، وعدم الثقة بنصر الله تعالى. وقد تعددت أساليب القرآن سفي الحديث عن الآمن، نحو ذكر لفظ الآمن نصا، ونفى الخوف، ونفى السوء، والربط على القلوب، ونزول السكينة. وجاء في القرآن نماذج للآمنين، ومنهم إبراهيم ومحمد وموسى عليهم الصلاة والسلام .

This Research handles matters that help Muslim to attain security for himself in this World and the day thereinafter, and get rid of fear. The' main cause to obtain security in this world and the day will come thereinafter, is represented in the complete belief in Allah, his goodness and divinity, and the absolute submission to his commands and abstaining from the divine prohibitions, on the contrary, the main reason for non-security, fear, horror and anxiety in this world and the day will come thereinafter is represented in committing the divine prohibitions that people has been warned by God, such as polytheism , denying favors bestowed to us from God, helping enemies and suspecting in the promise of God in that he will make believers overcome their enemies and achieve victory. The Holy Quran has mentioned the issue of security, safety from fear, evil and heart quiet in many versions and positions of Quran expressly. The Quran has mentioned some of those who are safe from fear, harm and evil, such as Prophet Ibrahim, Mohammed and Musa, peace be upon them all.