عناصر مشابهة

السعي إلى بناء إقطاعية سردية في رواية روبنسون كروزو

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حوليات آداب عين شمس
الناشر: جامعة عين شمس - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: عبدالمنعم، شكري (مؤلف)
المجلد/العدد:مج 40
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2012
الصفحات:283 - 317
DOI:10.21608/aafu.2012.6025
ISSN:1110-7227
رقم MD:163978
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05733nam a22002297a 4500
001 0595118
024 |3 10.21608/aafu.2012.6025 
044 |b مصر 
100 |9 268927  |a عبدالمنعم، شكري  |e مؤلف 
245 |a السعي إلى بناء إقطاعية سردية في رواية روبنسون كروزو 
260 |b جامعة عين شمس - كلية الآداب  |c 2012  |g مارس 
300 |a 283 - 317 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
500 |a ملخص لبحث منشور باللغة الفرنسية 
520 |a \ هذه الدراسة لسياسات السرد في رواية دانيا ديفو روبنسون كروزو تفترض تماثلاً بين النص السردي والجزيري المتخيلة يوحي به وصف كل من إيان واط وإدوارد سعيد للجزيرة بأنها إمبراطورية شخصية وإقطاعية ويبين المسح النقدي للفضاء السردي للرواية في مراحلها الأربع أنها تسعى إلى محاكاة البنية السياسية الإقطاعية من حيث علاقة السارد بغيره من البشر والأشياء، فقد خلق ديفو كروزو ليكون حاكماً لنص روائي قبل أن يكون حاكما لجزيرة بذلك فإن دراسة سياسات السرد تصب في فهم آليات الحكم للنص والحزيرة معاً، يبدأ كروزو حياته بطلب الاستقلال، ويتطور تدريجياً حتى يسعى إلى الهيمنة على النص والجزيرة مستخدماً مجموعة من الاستراتيجيات النصية والسياسية التي تتيح له الانفراد بالسلطة من هذه ما نقترح تسميته منظمات النمو وهو مصطلح مستعار من علم الأحياء، وهي آليات يتحكم بها الكائن الحي في نمو أعضائه بدرجات تتسق مع طبيعة بنيته. من هنا تتحكم قوتان بالنص الروائي :قوة التوليد والنمو، وقوة الكبح، والتفاعل بينهما هو مصدر الحياة للعمل كله. يحكم عالم هذه الرواية نموذج فكري من ثلاثة عناصر: حفظ الذات والحصول على أسباب الراحة الآمنة واستجلاب العون غير المشروط، ولكن هذا النموذج يعجز عن تحمل ما يسميه إدوارد سعيد تبعات السلطة فيتراجع كروزو سياسياً من ملك إلى حاكم ثم إلى نائب للحاكم، وسردياً من الراوي والموضوع الأوحد إلى راوي شاهد عيان إلى راو لما فعله أو رآه غيره، ومن هنا يدرك كروزو أن تحويل جزيرة غير مأهولة إلى إقطاعية أقل صعوبة من بناء إقطاعية سردية ولو كان هو مؤلفها.  |b This study of the politics of narration in Defoe's Robinson Crusoe proceeds from a basic analogy between text and island suggested by Watt's and Said's descriptions of the latter domain as respectively a 'personal empire' and a fiefdom. As a critical survey of the novel's narrative space reveals, Defoe's depiction of the network of human relationships in four phases of fictional development is an attempted simulation of the fiefdom political structure. Crusoe means to be 'lord- narrator' and all other characters, things, and events to be mere material in his personal narrative empire. Defoe created Crusoe to make him the ruler of an island and, more importantly of a narrative. When we investigate the nature of authorship in RC, we are also investigating the nature of rulership in the world of this seminal work. Crusoe begins his life with a demand of independence, which develops into a pursuit of absolute dominance over island and text. To achieve this he devises various kinds of political and textual arrangements. Narrative space and the quality of narrative presence of a character decide the question of authority in the text and consequently the island. All kinds of human ties can be scarified for this prize. \ The pursuit of a sole proprietorship of the text technically manifests itself in a number of narrative strategies we propose to call 'growth regulators'. Two forces are thus at work in the text: the generative and the inhibitory, and the interplay of the two creates the tension which engenders the narrative both thematically and informally. Unable to control what Said calls the molestation of authority, Crusoe relocates himself politically and narratively from king to governor to one of the governors men, and from narrator-subject to eye-witness reporter to reporter of other actors' accounts. The paradigm of self-preservation, the acquisition of 'safe comfort', the procurement of unconditional help that Crusoe sets as condition for the residency in his text-island does not hold for long, and old Crusoe realize that the creation of a personal empire out of a desert island is more attainable than the creation of a narrative fiefdom. \ \  
653 |a السرد الأدبي  |a مستخلصات الأبحاث  |a ديفو ، دانيال  |a الروايات الإنجليزية  |a الأدباء الإنجليز  |a النقد الأدبي  |a التحليل الأدبي  |a رواية روبنسون كروزو 
773 |4 الادب  |6 Literature  |c 017  |e Annals of the Faculty of Arts  |f Ḥawliyyat Ādāb ’Āīn Šāms  |l 000  |m  مج 40  |o 0673  |s حوليات آداب عين شمس  |v 040  |x 1110-7227 
856 |u 0673-040-000-017.pdf 
930 |d y  |p y  |q y 
995 |a HumanIndex 
995 |a AraBase 
999 |c 163978  |d 163978