عناصر مشابهة

النظام الإلهي للكون في فكر هيراقليطوس

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Divine Order of the Universe in the Thought of Heraclitus
المصدر:مجلة أوراق كلاسيكية
الناشر: جامعة القاهرة - كلية الآداب - قسم الدراسات اليونانية واللاتينية
المؤلف الرئيسي: محمود، محمود حنفي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع20
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:735 - 769
ISSN:2314-7415
رقم MD:1458450
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:ظل تفسير مفهوم اللوجوس " ὁ λόγος " في كتابات هيراقليطوس من أعقد قضايا الفكر الإغريقي، وحتى بعض مصطلحاته الأخرى مثل الكون κόσμος" " والنار " Πῦρ قد لاقت اختلافا في التفسير بين الباحثين، فقدموا العديد من التفسيرات والترجمات التي عجزت عن إيجاد نوع من أنواع الوحدة الفكرية لكتابات هيراقليطوس. عندما فحص كيرك-وهو من أبرز الباحثين اللامعين الذين تعمقوا في دراسة شذرات هيراقليطوس- كلمات هيراقليطوس كان كثيرا ما يستخدم الكلمات التي تعبر الاحتمال في تفسيره. تلك الاحتمالات التي اعتمد عليها كثير من الباحثين في تأويل فكر هيراقليطوس، ثم توقف كيرك عند بضع كلمات التي لم يجد لها تفسيرا حتى من باب الظن والاحتمال، ذلك الأمر قد واجهه أفلاطون وأرسطوطاليس وديمتريوس الفاليري وغيرهم من الذين عبروا عن صعوبة فهم عبارات هيراقليطوس لذلك أطلقوا عليه لقب "المظلم". قدم عدد من الباحثين العديد من الفرضيات حول طبيعة المادة الأولى وعلاقتها بالموجودات الأخرى، منهم من أقرن اللوجوس بالإله وأقرن اللوجوس بالنار، وأقرن النار بالعالم، تلك الفرضيات التي زادت من غموض هيراقليطوس، وجعلت من أفكاره مشكلة تاريخية تغرق من يعالجها في بحار من التفاصيل. قدم هيراقليطوس تصورا للكون يخالف كثير من السابقين واللاحقين، صور فيه الكون ونظامه الإلهي الذي يسير دون تدخل فعلي من الإله الأعلى، لكن هذا النظام يخضع لمشيئة الإله الأعلى، ميز هيراقليطوس في هذا النظام بين المادة والروح المسؤولة عن الحركة، والكلمة الإلهية التي مثلت عنصر ينسب إليه الخلق بصورة غير مباشرة، بالإضافة إلى دورها في حفظ النظام الكوني، وتعليم البشر الحكمة الإلهية، هذا التصور الذي يقدم أعلى درجات الكمال والأصالة في فكر الطبيعيين الأوائل، وميراث الحكماء السبعة. يفترض الباحث أن هيراقليطوس باعتباره نبيا- قد أراد الفصل بين عالمين، العالم الإلهي والعالم البشري، وقدم كلمة اللوجوس بمعناها الشائع "الكلمة" آنذاك، لكن وظيفة الكلمة البشرية لا تعادل الكلمة الإلهية، لا في الفعل ولا التأثير، والكون المدرك يختلف عن العنصر الإلهي المسؤول عن نظام الكون وحركه أجزائه (النار الحية العاقلة)، لقد عبر هيراقليطوس عن العناصر الإلهية التي تتحكم في الكون، تلك العناصر المسؤولة عن نظامه، وحدد وظائف كل عنصر دون أن يقرن بينهم كما فعل المحدثين، حتى أنه لم يذكر دورا واحدا للخالق الأعلى مع الإقرار بوجوده، عبر هيراقليطوس عن هذا بأسلوب لغوي مختلف وبسيط يعتمد على الرمز والإشارات، لكنه يقدم الوضوح لأفكاره، وهذا الأسلوب اللغوي هو برهان الباحث نفسه الذي يقدمه لإثبات فرضيته. نعتمد في إثبات فرضية البحث على استخدام المنهج الاستقرائي التحليلي، القائم على تحليل المصادر الأساسية، والوصول من خلال دراسة الجزئيات إلى الاستنتاج الكلي. يعتمد البحث على دراسة عدة محاور هي:- *مقدمة عن غموض أسلوب هيراقليطوس ولغته الدينية. *اللوجوس الهيراقليطي ومشكلة وحدة فكر هيراقليطوس. *الكلمة الإلهية (اللوجوس) كما عبر عنها هيراقليطوس. *العالم والمبدأ الأول (النار) تبعا لفرضيات الباحثين. *مفهوم الإله الهيراقليطي وعلاقته باللوجوس والعالم *تفسير النظام الإلهي للكون في فكر هيراقليطوس

The interpretation of the concept of the Logos “ὁ λόγος” in the writings of Heraclitus remained one of the most complex issues in Greek thought, and even its other concepts such as the universe “κόσμος” and fire “Πῦρ” met with differences in interpretation among researchers, as they presented many interpretations and translations that failed to find any kind of intellectual unity. The writings of Heraclitus. When Kirk - one of the most prominent scholars who delved deeply into the study of Heraclitus's fragments - examined Heraclitus's words, he often used words that expressed possibility in his interpretation - those possibilities that many researchers relied on in interpreting Heraclitus's thought. Then Kirk stopped at a few words that did not... He finds an explanation for it even from the point of view of suspicion and possibility. This matter was faced by Plato, Aristotle, Demetrius of Phaleria, and others who expressed the difficulty of understanding Heraclitus's phrases, so they called him "the Dark One." A number of researchers presented many hypotheses about the nature of the first matter and its relationship with other existents. Some of them associated the logos with God, the logos with fire, and the fire with the world. These hypotheses increased the mystery of Heraclitus and made his ideas a historical problem that drowns those who address it in seas of details.

Heraclitus presented a vision of the universe that differed from many of its predecessors and successors, in which he depicted the universe and its divine order Which proceeds without actual intervention from the Supreme God, but this system is subject to the will of the Supreme God. Heraclitus distinguished in this system between matter and the spirit responsible for movement, and the divine word, which represented an element to which creation is indirectly attributed, in addition to its role in preserving the cosmic order, and teaching humans divine wisdom, this perception that presents the highest levels of perfection and authenticity in the thought of the first naturalists, and the legacy of the Seven Sages. The researcher assumes that Heraclitus - as a prophet - wanted to separate two worlds, the divine world and the human world. He introduced the word logos in its common meaning of “the word” at the time, but the function of the human word is not equivalent to the divine word, neither in action nor effect, and the perceived universe differs from the divine element. Responsible for the system of the universe and the movement of its parts (the living, rational fire). Heraclitus expressed the divine elements that control the universe, those elements responsible for its system, and he defined the functions of each element without comparing them as the moderns did. He did not even mention a single role for the Supreme Creator with... Acknowledging his existence, Heraclitus expressed this in a different and simple linguistic style that relies on symbols and signs, but it provides clarity to his ideas, and this linguistic style is the researcher’s own proof that he presents to prove his hypothesis. To prove the research hypothesis, we rely on the use of the inductive and analytical approach, based on the analysis of primary sources, and arriving at the overall conclusion through studying the details. The research is based on studying several axes: Introduction: On the ambiguity of Heraclitus’ style and religious language. • The Heraclitean Logos and the problem of the unity of Heraclitus’ thought. • The divine word (Logos) as expressed by Heraclitus. • The world and the first principle (fire) according to the researchers’ hypotheses. • The Heraclitean concept of God and his relationship to the Logos and the world • Interpretation of the divine order of the universe in the thought of Heraclitus.