عناصر مشابهة

فلسفة التربية الوجدانية في كتابات محمد الغزالي: دراسة تحليلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Philosophy of Emotional Education in the Writings of Muhammad Al-Ghazali: Analytical Study
المصدر:مجلة كلية التربية
الناشر: جامعة كفر الشيخ - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: المنوفي، محمد إبراهيم (مؤلف)
مؤلفين آخرين: غازي، رجاء فؤاد (م. مشارك), عطا، محمد أنور أحمد (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع112
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:243 - 262
ISSN:2535-2180
رقم MD:1458291
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هدف البحث إلى التعرف على ملامح فلسفة التربية الوجدانية في كتابات محمد الغزالي. وقد استخدم البحث منهج تحليل الخطاب، وقد توصل البحث إلى أن: التربية الوجدانية للفرد منذ صغره لا تقل أهمية عن باقي جوانب التربية، ولابد من فلسفة توجهها وتحدد معالمها، ومن هذا المنطلق يجب تربية الفرد على الإيمان بالله والخضوع له وحده، والتزام الفطرة التي فطره الله عليها، والتزام القيم الأخلاقية والعلمية والتربوية والروحية التي يدعونا إليها القرآن الكريم والسنة النبوية واجتهادات العلماء. وتوصلت أيضا إلى أن الإنسان لا يستطيع أن يقوم بدوره الذي خلق من أجله إلا إذا كان فردا سويا وجدانيا، كي يميز ويتدبر ويدرك أن الأمم تبقى ببقاء أخلاقها. وتوصلت أيضا إلى أن الطبيعة الإنسانية وفطرة الإنسان خيرة وليس معنى هذا أنه ملاك لا يحسن إلا الخير، بل معنى هذا أن الخير يتواءم مع طبيعته الأصيلة. والإنسان مخير في كل تصرفاته وأفعاله فللإنسان إرادة حرة بها كلف وبها صح اختياره، وبها تم جزاؤه وكون الله أعانه على ما أراد لنفسه لا ينفي مسئوليته التامة عما فعل!! بيد أن هناك أمور تحدث وتتم بمحض القدرة العليا، وعلى وفق المشيئة الإلهية وحدها، وهي تنفذ في الناس طوعا أو كرها، سواء شعر بها الناس أو لم يشعروا.

The research aimed to identify the features of the philosophy of emotional education in the writings of Muhammad Al-Ghazali. The research used the discourse analysis approach, and the research concluded that: The emotional education of the individual from a young age is no less important than the rest of the aspects of education, and there must be a philosophy that guides it and defines its features. From this standpoint, the individual must be educated to believe in God and submit to Him alone, to adhere to the nature with which God created him, and to adhere to the moral, scientific, educational, and spiritual values to which the Qur’an calls us. The Holy One, the Sunnah of the Prophet, and the jurisprudence of scholars I also concluded that a person cannot fulfill the role for which he was created unless he is a mentally sound individual, in order to distinguish, reflect, and realize that nations survive as long as their morals remain. I also concluded that human nature and human nature are good, and this does not mean that he is an angel who only does good. Rather, this means that goodness is compatible with his inherent nature. Man has a choice in all his actions and actions. Man has free will, by which he is assigned and by which his choice is valid, and by which he was rewarded. The fact that God helped him in what he wanted for himself does not negate his full responsibility for what he did!! However, there are things that happen and are accomplished by the sheer power of God, and according to the divine will alone, and they are carried out in people voluntarily or involuntarily, whether people feel it or not.