عناصر مشابهة

الأحكام الخاصة بالصلاة على جنازة المرأة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Ahkam of Praying for a Woman's Funeral
المصدر:مجلة كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف - دقهلية
المؤلف الرئيسي: المقبل، ندى بنت تركي بن عبدالرحمن (مؤلف)
المجلد/العدد:ع27, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:981 - 1018
ISSN:2090-9055
رقم MD:1458123
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الأصل أن أحكام الرجل والمرأة سواء. ففي أحكام الجنائز، أحكام تنفرد بها المرأة عند التكفين، وأخرى عند الدفن، وهناك فروقات دقيقة متعلقة بالصلاة عليها. فاخترت أن أتناول الأحكام التي انفردت بها المرأة عن الرجل واختصت بها حال الصلاة عليها صلاة الجنازة، وهي فروقات قليلة يسيرة، بل الأصل عدم الفرق بينهما في صفة الصلاة وهيئتها. ومنها موقف المصلي عند جسد الميتة، وترتيب الجنائز عند تعددها ذكورا وإناث، والدعاء للميتة بـ: "" اللهم أبدله زوجا خيرا من زوجه"، والدعاء للميتة بـ: ""عبدك ابن أمتك"، وتأنيث الضمير في الدعاء حال الصلاة على امرأة. وقد توصلت في هذا البحث إلى عدد من النتائج: شمولية أحكام الشريعة الإسلامية لكل صغيرة وكبيرة، صلاحية هذه الأحكام لكل زمان ومكان الأفضل عند الصلاة على جنازة المرأة: أن يقف المصلي عند وسطها، قدم الرجال للإمام، وتكون النساء أقرب للقبلة في ترتيب الجنائز إذا تعدد وكانت ذكورا وإناثا، لا فرق بين الرجل والمرأة، في الدعاء لهما معا: (اللهم أبدله زوجا خيرا من زوجه)، جواز قول: (عبدك). وقول: (أمتك) في الدعاء للميتة بـ: "عبدك وابن عبدك"، الدعاء للمرأة الميتة يكون بتأنيث الضمير حال الصلاة عليها.

The principle of equality between men and women in Islamic law, known as Ahkam, is generally upheld. However, when it comes to funeral regulations, there are specific provisions that exclusively apply to women during the shrouding and burial process. Additionally, there are subtle variations in the manner of funeral prayer for women compared to men. Regarding the funeral prayer, I will focus on the unique rulings that pertain specifically to women, which involve minor differences. It is important to note that by default, there is no distinction between men and women in the method and format of prayer. These distinctions encompass the positioning of the person performing the prayer in relation to the deceased woman's body, the arrangement of funerals in cases where both males and females are present during the funeral prayer, supplicating for the deceased woman with statements such as "O Allah, grant her a better spouse than her current one," and utilizing feminine pronouns in prayers during the funeral prayer for a woman. In this research, I have reached a number of results: the comprehensiveness of the provisions of Islamic Sharia for every major and minor issue, the validity of these provisions for every time and place, and the best thing when praying at a woman’s funeral: for the worshiper to stand at her waist, with the men facing the imam, and the women being closer to the Qiblah in the funeral order if There are multiple males and females, there is no difference between men and women, in supplicating for them together: (O God, replace him with a better husband than his own), and it is permissible to say: (Your servant). And saying: (your female slave) in supplication for the deceased with: “your servant and the son of your servant.” The supplication for the dead woman is made by using the feminine pronoun when praying over her.