عناصر مشابهة

الأذان من خصوصيات الأمة المسلمة: دراسة تحليلية في ضوء السنة النبوية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Call to Prayer is One of the Characteristics of the Muslim Nation: An Analytical Study in Light of the Prophet’s Sunnah
المصدر:مجلة قطاع أصول الدين
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين
المؤلف الرئيسي: أحمد، أم هاشم مصطفى عبدالفتاح (مؤلف)
المجلد/العدد:ع20, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:89 - 252
ISSN:2537-0529
رقم MD:1457997
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:فضل الله وعمل أمة النبي محمد صلى الله عليه وسلم على سائر الأمم، فاختار لها من الدين أكمله، ومن الشرائع أفضلها، وأوتيت من الخصائص ما جعلها تعلو على الأمم، ومن خصائص هذه الأمة الأذان للصلوات الخمس، والأذان من شعائر الإسلام التعبدية الظاهرة المعلومة من الدين بالضرورة بالنص وإجماع المسلمين، ويهدف هذا البحث لدراسة موضوع (الأذان من خصوصيات الأمة المسلمة) دراسة تحليلية في ضوء السنة النبوية وقد تكون البحث من مقدمة وخمسة مباحث وخاتمة، تناولت في المبحث الأول تعريف الأذان والإقامة في اللغة والشرع، ثم تحدثت عن حكمهما، بالإضافة إلى تشريع الأذان، وتضمن المبحث الثاني فضائل الأذان والمؤذن، ومؤذنو النبي صلى الله عليه وسلم في مكة والمدينة، وسنن الأذان وذكرت أن المستمع للأذان له فضله الكبير فهو من الشهداء على الخير، وإجابته للمؤذن بيقين وصدق سبب في دخوله الجنة، كما تم إلقاء الضوء في المبحث الثالث على شروط صحة الأذان والمؤذن، والآداب التي ينبغي أن يتصف بها المؤذن، كذلك مشروعية الفصل بين الأذان والإقامة، وتحدثت في المبحث الرابع عن صفة الأذان والإقامة الواردة في السنة النبوية، وأذان النساء للرجال، ثم الأذان والإقامة للصلاة الفائتة، وتناولت في المبحث الخامس الحديث عن بعض الأحكام المتعلقة بالأذان والإقامة، كالخروج من المسجد بعد الأذان، والأذان والإقامة لغير الصلوات الخمس وصفته، وحكم إقامة الصلاة لغير المؤذن، ثم تناولت في الخاتمة أهم ما توصل إليه هذا البحث من نتائج، وبعض التوصيات والمقترحات، وفي النهاية ذكرت أهم المصادر والمراجع، وفهرسا للموضوعات. المنهج: اعتمدت في هذا البحث على المنهج الوصفي بطرائقه التحليلية، مع محاولة الالتزام بضوابط البحث العلمي وأسسه قدر الإمكان. النتائج: توصلت من خلال البحث إلى نتائج منها: أن الأذان شعار الأمة المسلمة، وكلمة الدين، يحقن به الدم عند القتال، وقد علق النبي صلى الله عليه وسلم استحلال أهل الدار بترك الأذان، لكونه العلامة الدالة على الإسلام، والمفرقة بين دار الإسلام ودار الكفر، كما أن الأذان والإقامة من خصائص الأمة المسلمة، وأن أهمية الأذان في الإسلام لا تكمن في كونه إعلاما بدخول وقت الصلاة، بل له فضائل جليلة وفوائد عظيمة وأجورا كثيرة، إلى غير ذلك من النتائج التي تم التوصل اليها.

God, may God bless him and grant him peace, favored the nation of prophet Muhammad peace be upon him, over all other nations. He chose for it the most complete religion and the best of its laws, and it was given characteristics that made it superior to other nations. Among the characteristics of this nation is the call to prayer for the five daily prayers, and the call to prayer is one of the apparent religious rituals of Islam, which is necessarily known from the religion through the text. And the consensus of Muslims. This research aims to study the topic (the call to prayer is one of the peculiarities of the Muslim nation An analytical study in light of the Prophet’s Sunnah. The research consisted of an introduction, five sections, and a conclusion. In the first section, I dealt with the definition of the call to prayer and the iqama in language and Sharia, then I talked about their ruling, in addition to the legislation of the call to prayer. The second section included the virtues of the call to prayer and the muezzin, the muezzins of the Prophet, peace be upon him, in Mecca and Medina, and the Sunnahs of the call to prayer. It mentioned that the one who listens to the call to prayer has great virtue, as he is one of the witnesses to goodness, and his answering the call to prayer with certainty and sincerity is a reason for his entry into Paradise. The third section also shed light on the conditions for the validity of the call to prayer and the muezzin. And the etiquette that should characterize the muezzin, as well as the legality of separating the call to prayer and the iqama. In the fourth section, I talked about the characteristic of the call to prayer and the iqama mentioned in the Sunnah of the Prophet, and women’s call to prayer for men, then the call to prayer and the iqama for the missed prayer In the fifth section, I discussed some of the rulings related to the call to prayer and the iqama, such as leaving the mosque after the call to prayer., and the call to prayer and the iqama for purposes other than the five daily prayers and its description. The ruling on performing prayer for someone other than the muezzin, Then, in the conclusion, I discussed the most important findings of this research, some recommendations and proposals, and in the end I mentioned the most important sources and references, and an index of the topics. Method: In this research, I relied on the descriptive approach with its analytical methods, while trying to adhere to the controls and foundations of scientific research as much as possible. Results: Through the research, I reached results including: The call to prayer is the emblem of the Muslim nation, and the word of religion, with which blood is injected during fighting. The Prophet, peace be upon him, commented on the permissibility of the people of the house abandoning the call to prayer, because it is the sign that indicates Islam, and the difference between the house of Islam and the house of disbelief. The call to prayer and the iqama are among the characteristics of the Muslim nation, and the importance of the call to prayer in Islam does not lie in its being an announcement of the beginning of the time for prayer, but rather it has great virtues, great benefits, and many rewards. In addition to other results that were achieved.