عناصر مشابهة

المنزالة ودورها التاريخي والاجتماعي في عسير خلال العصر الحديث

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Al-Minzalah and its Historical and Social Role in Assir during Modern History
المصدر:مجلة كلية اللغة العربية بإيتاي البارود
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بإيتاي البارود
المؤلف الرئيسي: العسيري، على عوض محمد آل القطب (مؤلف)
المجلد/العدد:ع36, ج4
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:2715 - 2750
ISSN:2535-177X
رقم MD:1457961
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:المنزالة هي المكان الذي خصص كمرفق من مرافق المسجد؛ ليكون مأوى ومبيتا لعابر السبيل أو المسافر أو المنقطع، ولا ريب أن هذا المرفق الحيوي من حيث وظيفته الاجتماعية، يعد ظاهرة ثقافية فريدة لكونه اتسم بالشيوع في عسير، فضلا عن كونه متصلا بل منغرسا بالمجتمع في مجاله الثقافي، أما فرادته فلكون مسمى هذا المرفق على هذا النحو ووظيفته الاجتماعية اجترحها المجتمع في عسير، وتفرد بها - فيما نعلم- عن بقية المجتمعات المجاورة له، ولما كانت المنزالة ذات أهمية كبيرة، وتحظى بالعناية القصوى لدى المجتمع في عسير، فقد رأيت إفرادها بدراسة مستقلة، أسلط الضوء على هذا المرفق الحيوي، مبرزا مكانته في الواقع التاريخي بعسير، حيث قسمتها إلى مبحثين، هما: المبحث الأول: المنزالة في السياق الاجتماعي في عسير، وفيه تطرقت إلى معنى المنزالة، مبرزا وظيفتها الاجتماعية، وأهميتها، وكيفية الاهتمام بها، والإنفاق عليها، المبحث الثاني: محددات وعوامل ظهور المنزالة في عسير، وفيه تطرقت إلى العوامل الثقافية، والجغرافية والدينية التي أسهمت في نشوئها وشيوعها، والجدير بالذكر أن معلومات هذا الموضوع تكاد تكون نادرة، وعزيزة للغاية، بسبب انقطاعه تاريخيا، وكونه ضمن المفردات الثقافية والعمرانية التي تلاشت مع تلاشي ما يماثلها من مفردات الواقع الاجتماعي في عسير، عطفا على شح مصادره التاريخية، باستثناء ما يرد على ألسنة الرواة والعارفين بصور وأشكال الحياة الاجتماعية القديمة. وفي مقابل كل ذلك فإن معظم المؤرخين المحدثين والباحثين والدارسين، أضربوا صفحا عن طرق مثل هذا النوع من الدراسات، مكتفين بالموضوعات المندرجة ضمن الحقلين السياسي أو العسكري، أما دراساتهم في الحقل الاجتماعي فحتى إن وجدت، فهي على قلتها اتسمت بالعمومية.

Al-minzalah is the place that was designated as one of the mosque’s facilities. To be a shelter and accommodation for the wayfarer, the traveler, or the stranded. There is no doubt that this vital facility, in terms of its social function, is considered a unique cultural phenomenon because it was characterized by its prevalence in Asir, in addition to the fact that it is connected and even embedded with society in its cultural field. As for its uniqueness, it is due to the fact that the name of this facility is based on this. Grammar and its social function were proposed by the community in Asir, and it was unique- as far as we know- from the rest of its neighboring communities. Since the issue is of great importance and receives the utmost attention among the community in Asir, I decided to single it out as an independent study, shedding light on this vital facility, highlighting its status. In the historical reality of Asir, I divided it into two sections: The first topic: al-minzalah in the social context in Asir, in which I touched on the meaning of Mazala, highlighting its social function, its importance, and how to care for it and spend on it. The second topic: Determinants and factors of the emergence of al-minzalah in Asir. In it, I touched on the cultural, geographical, and religious factors that contributed to its emergence and spread. It is worth noting that information on this subject is almost rare and very dear, due to its historical discontinuity, and the fact that it is among the cultural and urban vocabulary that has faded along with the disappearance of similar vocabulary of the social reality in Asir. In addition to the scarcity of its historical sources, except for what comes from narrators and those familiar with the images and forms of ancient social life, In contrast to all of this, most modern historians, researchers, and scholars have turned a blind eye to the methods of this type of study, contenting themselves with topics that fall within the political or military fields. As for their studies in the social field, even if they exist, they are characterized by generality, although they are few.