عناصر مشابهة

إنصاف اليتامى في ضوء سورة النساء

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Fairness for Orphans in the Light of Surat An-Nisa
المصدر:حولية كلية أصول الدين بالقاهرة
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين
المؤلف الرئيسي: النفاض، محمود إبراهيم إبراهيم عبدالله (مؤلف)
المجلد/العدد:مج38, ع1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:603 - 686
ISSN:2682-3071
رقم MD:1457498
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:عنيت سورة النساء بالإنصاف والإصلاح، أنصفت اليتيم والمرأة في كثير من آياتها، وقد جاء هذا البحث ليلقي الضوء على إنصاف اليتامى في ضوء هذه السورة الكريمة، وقد قسمت هذا البحث بعد المقدمة إلى تمهيد وستة مطالب وخاتمة. أما المقدمة ففيها بيان أسباب اختياري هذا الموضوع ومنهج البحث وخطته. وأما التمهيد ففيه سبعة مطالب قدمت بها بين يدي تفسير السورة الكريمة وهي: أسماء السورة الكريمة ووجه التسمية بها، عدد آياتها وكلماتها وحروفها، فضلها، زمان نزولها، ترتيبها، مقاصدها مناسبتها لما قبلها. وأما المطالب فهي على النحو التالي: وأما مطالب هذا البحث فهي على النحو التالي: المطلب الأول: وجوب حفظ أموال اليتامى. والمطلب الثاني: وجوب الإقساط في نكاح يتامى النساء. والمطلب الثالث: وجوب دفع أموال اليتامى إليهم عند إيناس الرشد. والمطلب الرابع: عقوبة الاعتداء على أموال اليتامى. والمطلب الخامس: وجوب الإحسان إلى اليتامى. والمطلب السادس: وجوب القيام لليتامى بالقسط. وأما الخاتمة فقد تضمنت أهم نتائج البحث، ثم الفهارس، وأهم المصادر والمراجع. المنهج: اتبعت في هذا البحث المنهج التكاملي (الاستقرائي-التحليلي -النقدي-المقارن) حيث أتتبع أقوال المفسرين في كتب التفسير عامة وكتب تفسير آيات الأحكام خاصة حول أحكام اليتامى في ضوء سورة النساء وأقارن بينها وأختار من بينها ما أراه راجحا. النتائج من أهم نتائج البحث: أولا: أن روح سورة النساء تتمثل في غايتين جليلتين أولاهما أغلب من الأخرى، إحداهما الإنصاف والأخرى الإصلاح. ثانيا: أن إيتاء اليتامى أموالهم المأمور به أول السورة الكريمة مجاز عن ترك أموال اليتامى سالمة من غير أن يتعرض لها بسوء. ثالثا: وجوب الإقساط في نكاح يتامى النساء، ومن ظن من الأولياء على النساء اليتامى وغيرهم أنه لن يعدل فيهن إذا تزوج بهن-بأن يسيء عشرتهن، أو بأن يتزوجهن بأقل من مهر أمثالهن-إن ظن ذلك فلينكح غيرهن من النساء اللائي يحل له الزواج بهن وتميل نفسه إليهن-بشرط العدل بينهن وعدم الزيادة عن أربع منهن. رابعا: شرط الله أمرين لدفع المال إلى اليتيم، فإذا تحقق أحدهما ولم يتحقق الآخر فلا يسلم إليه ماله. خامسا: من كان من الأولياء أو الأوصياء غنيا عن مال اليتيم فليكف نفسه عن ذلك المال، ومن كان منهم فقيرا فليأكل بقدر قيامه على هذا المال. سادسا: يجب على كل أفراد المجتمع أن يحوطوا اليتامى برعايتهم، عن طريق مواساتهم ومؤانستهم وتوجيههم إلى الفضائل وصرفهم عن الرذائل وأداء حقوقهم التي كفلها الشرع الشريف لهم. سابعا: يجب القيام على شئون اليتامى بالعدل التام الذي لا يشوبه أدنى ظلم، وما كان من فضل في رعايتهم وأداء حقوقهم فإنه لا يضيع عند الله تعالى، بل يجزي الله فاعله أجزل الجزاء وأحسن العطاء. ثامنا: مراقبة الله عز وجل والطمع في ثوابه وخوف عقابه خير ضامن لحقوق اليتامى، فمن خاف مقام ربه أطاعه في شأن هؤلاء الصغار الضعفاء، ومن نسي لقاء الله أضاع حقوقهم وأساء معاملتهم، والواقع خير شاهد على ذلك.

Surat concerned women fairness and reform, fair orphan and women in many of its verses, has come this research to shed light on the fairness of orphans in the light of this noble Surah, has divided this research after the introduction to the introduction and six demands and conclusion. As for the introduction, it explains the reasons for choosing this topic and the research methodology and plan. As for the preamble, it contains seven demands made in the hands of the interpretation of the noble surah, namely: the names of the noble surah and the face of its name, the number of its verses, words and letters, its virtues, the time of its revelation, its order, its purposes, and its suitability for what preceded it. The demands are as follows: The demands of this research are as follows: The first requirement: the orphans' funds must be preserved. The second requirement is that installments must be paid in the marriage of women's orphans. And the third requirement: the orphans' money must be paid to them when Enas Al-Rushd. The fourth requirement: the penalty for assaulting the funds of orphans. And the fifth requirement: the obligation of charity to orphans. And the sixth requirement: the obligation to pay the installment for orphans. As for the conclusion, it included the most important results of the research, then indexes, and the most important sources and references. Methodology: In this research, I followed the integrative approach (inductive- analytical- critical- comparative) where I follow the sayings of the commentators in the books of interpretation in general and books of interpretation of the verses of the provisions in particular about the provisions of orphans in the light of Surat An- Nisa and compare them and choose among them what I see as most likely. Results: Among the most important results of the research: First: The spirit of Surat An-Nisa is represented in two great goals, the first of which is most of the other, one is fairness and the other is reform. Second: Giving orphans their money ordered by the beginning of the Holy Surah is permissible for leaving the orphans' money safe without being exposed to it badly.

Thirdly, it is obligatory to pay installments in the marriage of women's orphans, and whoever among the guardians of orphaned women and others thinks that he will not be fair to them if he marries them- by abusing them or by marrying them for less than the dowry of their likes- if he thinks so, let him marry other women- whom it is permissible for him to marry and to whom he tends himself- on the condition that he is fair among them and that there is no more than four of them. Fourth: Allah's condition is two things to pay money to the orphan, and if one is fulfilled and the other is not fulfilled, his money will not be handed over to him. Fifth: Whoever is one of the guardians or guardians who is rich in the wealth of the orphan should stop himself from that money, and whoever is poor should eat as much as he is based on this money. Sixth: All members of society must protect orphans by caring for them, by consoling them, guiding them to virtues, distracting them from vices, and performing their rights guaranteed to them by the Shari'a. Seventh: The affairs of orphans must be carried out with complete justice, which is not tainted by the slightest injustice, and what was the virtue of caring for them and performing their rights, it is not lost with God Almighty, but God rewards the doer with the best reward and the best giving. Eighth: Observing God Almighty and greed for His reward and fear of His punishment is the best guarantor of the rights of orphans, whoever fears the status of his Lord obeys him regarding these weak young people, and whoever forgets to meet God lost their rights and mistreated them, and the reality is the best witness to that.