عناصر مشابهة

رثائية مالك بن الريب: قراءة سيميائية في وظيفة المكون السردي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Elegy of Malik bin Al-Rayeb: A Semiotic Study of the Functionality of the Narrative Structure
المصدر:مجلة جامعة الوصل
الناشر: جامعة الوصل
المؤلف الرئيسي: بشارات، أحمد محمد حسين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع65
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:223 - 259
ISSN:1607-209X
رقم MD:1455012
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تمثل رثائية مالك بن الريب (٥٧هـ) نسيجا نصيا متماسكا يحمل سيرورة تفعيل الوظيفة الاتصالية في عالمين: قبل الموت، وبعد الموت؛ وهذا الخط التواصلي يتطلب منطقا سيميائيا يبرز التمكين العاطفي وفق معطيات موروثة، فـ «الموت» يعبر عن الفراق، في حين نجد أن الشاعر ظل مشاركا في أحداث ما بعد موته؛ فنص الرثائية يوظف المكونات السيمائية لإيجاد معان لا تتقاطع مع الموروث المعرفي، وهذا التوظيف السيميائي يفرض تساؤلات من مثل: كيف عملت الوظيفة السيميائية على تمكين المعنى غير الموروث في نص الرثائية؟ وكيف تعمل سيمياء الزمن في سياق العاطفة؟ على نحو يصبح فيه الشكل الصرفي للفعل (Verb) معزولا عن وظيفته البنيوية في السياق. وللإجابة عن هذه التساؤلات يدرس البحث رثائية ابن الريب (٥٧هـ) وفق منهج تحليلي يسعى إلى قراءة المكون السردي في ثلاث وظائف سيمائية الأولى، سيمياء الفاعلية (semiotic of subject) التي تعمل في الرثائية كبؤرة محفزة لفهم النشاط التخييلي لأحداث Acts تقع بعد الموت، والثانية، سيمياء الإدراك (perception)، وسيمياء العاطفة (emotional)، إذ مثلت الوظيفتان إحالة منفتحة تعمل على إيجاد مقاربة تناقضية (opposite) بين الوعي بعد الموت، واللاوعي (قبل الموت) والثالثة، سيمياء المكون الزمني، إذ تشكل الزمن وفق مكونات سردية متعددة: أسلوبية (Stylistics)، اسمية (Nouns)، جغرافية (Geography)، إنسانية (Humanity)، فعلية (verbs)، مما يفرض تساؤلات من مثل: كيف أقامت القصيدة خط الربط الجغرافي بين خراسان ووادي الغضا باستعمال بنية الزمن (الجغرافي = نجم سهيل)؟

The elegy of Malik bin al-Rayeb (57 AH) represents a coherent textual fabric that carries the process of activating the communicative function in two worlds: before death and after death. This communicative line requires a semiotic logic that highlights emotional empowerment according to inherited data. “Death” expresses separation, while we find that the poet remained involved in the events after his death. The text of the elegy employs semiotic components to find meanings that do not intersect with the cognitive inheritance, and this semiotic employment poses questions such as: How did the semiotic function enable the non-inherited meaning in the elegy text? How does the semiotics of time work in the context of emotion in a way that the morphological form of the verb becomes isolated from its structural function in the context? In order to answer these questions, the article studies the elegy of bin al-Rayeb (57 AH) according to an analytical approach that seeks to read the narrative component in three semiotic functions: the first, semiotics of the subject, which functions in the elegy as a stimulating focus for understanding the imaginative activity of acts that occur after death; the second, the semiotics of perception and semiotics of emotion, as the two functions represent an open referral that works to find a paradoxical approach between consciousness (after death) and unconsciousness (before death); and the third, the semiotics of the temporal component, as time is formed according to multiple narrative components (stylistic, nominal, geographical, human, verbal), which poses questions such as: How did the poem establish the geographical link between Khorasan and Wadi al-Ghada using the structure of time (geographical = Suhail Star)?