عناصر مشابهة

فاعلية التدريس باستخدام استراتيجية التلعيب في تحصيل طالبات الصف العاشر ودافعيتهن نحو تعلم الرياضيات بدولة الكويت

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Effectiveness of Teaching Using the Gamification Strategy on Tenth Grade Students’ Achievement and their Motivation towards Learning Mathematics in the State of Kuwait
المصدر:مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية
الناشر: جامعة الكويت - مجلس النشر العلمي
المؤلف الرئيسي: الرويشد، نهى راشد أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:س49, ع191
محكمة:نعم
الدولة:الكويت
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:229 - 268
DOI:10.34120/0382-049-191-007
ISSN:0254-4288
رقم MD:1452834
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EcoLink
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الأهداف: هدفت هذه الدراسة إلى تعرف فاعلية تدريس مفاهيم حساب المثلثات باستخدام استراتيجية التلعيب في تحصيل طالبات الصف العاشر ودافعيتهن نحو تعلم الرياضيات بدولة الكويت. المنهج: استخدم المنهج شبه التجريبي، وبلغ عدد المشاركات 53 طالبة من طالبات الصف العاشر بدولة الكويت، قسمن إلى مجموعتين: مجموعة ضابطة ومجموعة تجريبية، تضم المجموعة التجريبية 27 طالبة، درسن باستراتيجية التلعيب، وتضم المجموعة الضابطة 26 طالبة، درسن بالطريقة المعتادة، بواقع 16 حصة دراسية. واستخدمت أداتان للدراسة، الأولى اختبار تحصيلي في مفاهيم حساب المثلثات، والثانية استبانة الدافعية في تعلم الرياضيات وتم التأكد من صدقها وثباتها. النتائج: توصلت الدراسة إلى أن تدريس وحدة حساب المثلثات لطالبات الصف العاشر باستخدام التلعيب أدى إلى زيادة التحصيل الدراسي لديهن في الوحدة نفسها، وأن التدريس باستخدام الطريقة المعتادة لم يؤد إلى زيادة التحصيل الدراسي، ولم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية في الرياضيات. الخاتمة: أوصت الدراسة بضرورة إنشاء وحدة خاصة بالتلعيب للمعلمين وتزويدهم بدليل خاص بالتلعيب وتشجيعهم على استخدامه، وتضمين أنشطة التلعيب في مناهج الرياضيات، وتطبيق التلعيب في دروس الرياضيات، لجعل التعلم جاذبا وممتعا، وإدراج استراتيجية التلعيب من ضمن مقررات الإعداد المهني في مؤسسات إعداد المعلم.

Objectives: This study aimed to identify the effectiveness of teaching trigonometric concepts by gamification on the achieve-ment of tenth grade students in the State of Kuwait and their mo-tivation towards mathematics. Method: The semi-experimental approach was used. Participants included 53 female students from the tenth grade in the State of Kuwait. They were divid-ed into two groups: A control group and an experimental group, the experimental group included 27 female students, who were taught using the gamification strategy, and the control group in-cluded 26 female students, who were taught in the usual meth-od. For 16 lessons, two tools were administered; the first is an Achievement Test in trigonometry concepts, and the second is Motivation Mathematics Questionnaire. Results: The study showed that teaching students in the tenth grade of the trigonom-etry unit using gamification led to any increase in their academic achievement in the same unit, and that teaching using the usual method did not lead to an increase in achievement, and there were no statistically significant differences in the level of motivation in mathematics. Conclusion: According to the study, a special teachers' center for gamification should be established. A guide on gamification should also be provided to the teachers and en-couraged to be used. Gamification activities should be included in mathematics curricula. Gamification should be applied to math-ematics lessons to make learning more exciting and enjoyable, as well as the inclusion of gamification strategies into vocational preparation courses offered by teacher preparation institutions.