عناصر مشابهة

استنطاق الجسد وتمظهرات طاقاته تشكيليا: قراءة في أعمال الرسام المنجي معتوق

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Interrogation of the Body and the Manifestations of its Energies in the Plastic Arts: A Reading of the Work of the Painter Manji Maatouk
المصدر:نقد وتنوير
الناشر: مركز نقد وتنوير للدراسات الإنسانية
المؤلف الرئيسي: قاسمي، ياسين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع18
محكمة:نعم
الدولة:أسبانيا
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:403 - 415
ISSN:2414-3839
رقم MD:1447402
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تميزت الساحة الفنية بتونس في العشرية الأخيرة ببروز ثلة من الأسماء الجديدة أبدت اهتماما جادا بالرسم الخطي وخاضت في ممارسته تجارب فنية فريدة من نوعها تستحق تسليط الضوء عليها والبحث في أبعادها الجمالية والموضوعية. ولعل منجي معتوق يعد من أهم رسامي العشرية الأخيرة الذين اختصوا في التشخيص الفني الحر بتونس، حتى أنه أسس تجربة فنية استثنائية وثرية للغاية تميزت بالعطاء الدائم وبالعمل الدؤوب والمستمر. وهو فنان ذو طبيعة منفتحة، وشخصية مرحة رغم الألم الذي يستشعره المتحدث إليه حين يتعمق معه، وهو ألم ناتج عن قلق وجودي عميق. وهو ما يفسر الإيحاءات المضمنة لأعماله الخطية. وقد ساهم اختياره للجسد بما يحمله من تغييرات وتقلبات على تجلي هذا القلق الوجودي، ووظفه في محامله كموضوع، وشغل شاغل له حتى صار العنصر الرئيسي في اللوحة موظفا إياه في طرح القضايا ومعالجتها بطريقة مميزة تتجاوز التناول المادي السطحي للجسد إلى الغوص في القضايا الإنسانية والوجودية. لقد اعتمد معتوق في لوحاته أجسادا في نسيج على مجموعة من الأجساد ذات بنية مفتوحة العضلات قوية تتحدد في مستوى الهيأة والشكل الخارجي. ومن هنا، فإن السؤال لا يهتم بالرسم فقط، بل بمسرح الجسد وهي أعلى درجات الإبداع. بهذا نفهم أن الفنان المنجي معتوق قد أعطى للجسد حضورا مكثفا في أعماله التشكيلية وفي رسومه التي اعتبرها الحبيب بيدة مغامرة فريدة تعتمد على مسرحة الأجساد في لوحات مختلفة الشكل والأحجام وبملونة خاصة جدا فيها التباين الصارخ، وفيها التقارب المثير جسم ملامحها بالخط كعنصر أساسي أبدع في التعامل معه. فالمنجي معتوق رسام يجيد الرسم الخطي وله تكوين جيد في مادة الصورة والإضاءة وتوجيههما في تكوين استثنائي. لذلك وبعلاقته المتينة بالفنانين الحبيب شبيل ورضا بن عبد الله يكون قد تميز بحاضنة مرجعية مهمة للغاية.

The Tunisian art scene in the last decade has been marked by the emergence of a number of new names who have shown a remarkable interest in line drawing and have embarked on unique artistic experiments that deserve to be highlighted and their aesthetic and thematic dimensions explored. Manji Maatouk is perhaps one of the most important painters of the last decade to specialize in free figurative art in Tunisia. He has even established an exceptional and highly rewarding artistic experience that is characterized by constant giving and tireless and continuous work. He is an artist with an open nature and a cheerful personality, despite the pain that one feels when talking to him deeply, a pain that results from a deep existential anxiety. This explains the implications embedded in his linear works. His choice of the body with its changes and fluctuations has contributed to the manifestation of this existential anxiety, and he has used it in its easels (support) as a subject and as a causal occupation for him to the point that it has become the main element in the paintings, using it to pose and address issues in a distinctive way that goes beyond the superficial physical treatment of the body to delve into humanitarian and existential issues. In his paintings, Maatouk has adapted bodies texturized as a group of bodies with a strong open muscle structure defined in their external shape and form. Hence, the question is not only concerned with painting, but with the spectacle of the body, which is the highest degree of creativity. In this way, we understand that the artist Manji Maatouk has given the body a dense presence in his plastic works and in his drawings, which Habib Beyda considered a unique adventure that relies on the spectacle of bodies in paintings of different shapes and sizes and in very special colors in which there is a stark contrast and an exciting convergence. Embodied its features with lining as an essential element that he has been creative in Handling. Manji Maatouk is a painter who is proficient in line drawing and has a good background in the material of image and lighting and their direction in an exceptional composition. Therefore, and due to his strong relationship with the artists Habib Bida and Ridha Ben Abdallah, he has been distinguished by a very important reference base.