عناصر مشابهة

Investigating the Postcolonial Grotesque in Martin Mcdonaghʼs a Very Very Very Dark Matter "2018"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة الفيوم - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: Abbady, Amel Mohammed Hassan (مؤلف)
المجلد/العدد:مج15, ع1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:823 - 850
ISSN:2357-0709
رقم MD:1447209
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعد الكاتب الأيرلندي مارتن ماكدونا من أكثر كتاب المسرح المعاصرين نجاحا وأكثرهم جدلا أيضا وذلك يعود بشكل كبير إلى استخدامه العنف والحوار غير اللائق. ما يميز مارتن ماكدونا في كتاباته هو اعتماده على الكوميديا وعناصر "الجروتسك" لمخاطبة قضايا جادة مثل الاستعمار والعدالة الاجتماعية ولتذكير الجمهور والقراء بتاريخ الاستعمار في أفريقيا. يدرس البحث الحالي عناصر الجروتسك في مسرحيته الأخيرة التي جاءت بعنوان "أمر مظلم جدا جدا جدا" والتي صنفها النقاد على أنها كوميديا سوداء حيث تعرض البشاعات التي ارتكبها الملك ليوبولد الثاني ملك بلجيكا في مستعمرته في الكونغو الأفريقية. يعتمد البحث على دراسة عناصر الجروتسك في المسرحية ومناقشة كيف وظف الكاتب تلك العناصر لمهاجمة تاريخ الاستعمار المظلم واستغلاله لثروات أفريقيا المادية والفكرية.

McDonagh is arguably one of the most celebrated yet most controversial of contemporary Anglo-Irish playwrights. His plays have received mixed reviews from critics and audiences alike, mostly for featuring graphic violence and obscene dialogues. Even though comedy is mostly seen as an inferior genre compared to tragedy, McDonagh, among many contemporary Anglo-Irish writers, makes use of the malleability of the grotesque to address myriads of serious issues. In his most recent play A Very Very Very Dark Matter (2018), McDonagh juxtaposes both comic and grotesque elements to create a black comedy that manages to represent the painful memories of colonial history. This comic mediation of pain and suffering is only one of the several aspects of the grotesque that are present in Dark Matter. Through a nuanced examination of the features and functions of the grotesque in Dark Matter, this articles aims to illustrate how, by means of the grotesque, McDonagh manages to address the seminal issues of colonialism and social justice. The article shows that by recurring to the shocking, the repugnant, and the fantastical, McDonagh manages to remind his audience of the ugliness of colonial realities. A careful examination of the play reveals that McDonagh employs the grotesque to undermine the power and arrogance of Europe and to remind the audience of the atrocities committed against Africa and other colonized nations in the name of white supremacy.