عناصر مشابهة

المركزيات الثقافية للنظام الاجتماعي في أشعار النقائض الأموية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Cultural Centralities of the Social System of Umayyad Annaqqa'edh "Antitheses" Poetry
المصدر:التراث العربي
الناشر: اتحاد الكتاب العرب
المؤلف الرئيسي: نصور، أزدشير هيثم (مؤلف)
مؤلفين آخرين: أحمد، عدنان محمد (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع171
محكمة:نعم
الدولة:سوريا
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:135 - 170
ISSN:1681-9225
رقم MD:1445095
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تحمل أشعار النقائض الأموية غنى أهلها لتكون صدى لجانب رحب من الحياة الأموية ونظامها الاجتماعي الذي تتأسس على ثقافة مجبولة بتجارب الناس والشعراء وخبرات حياتهم التي أسست لمركزيات ثقافية غدت عمود بناء فكري ناظم لوعي أصحاب النقائض ولا وعيهم معا. ولذا يسعى البحث إلى الخوض في جدلية الأنساق؛ ما بين معلن قوامه الجماليات البلاغية التي احتفلت بمركزيات ثقافية أعلنت حكمة الشعراء وقدرتهم البلاغية على المديح الجميل الذي يصور مثلهم العليا بأبهى الحلل الاجتماعية والسياسية والدينية، ومضمر يعري تلك الجماليات التي أخفت مقصدية الشعراء في إرضاء غرور "أناهم" المفتخرة بالذات والنسب، والمعيبة الآخر بمهنة آبائه، والمادحة أولي الأمر بغية المنفعة المادية والمعنوية المتبادلة بين المادح والممدوح، والمعتزة بدينها على نحو يقصي كل آخر مختلف. وعلى هذا تعززت أهمية دراسة أشعار النقائض الأموية التي تنهض على مركزيات؛ الحكمة، وهجاء الخصم بحرفة آبائه، والمال، والدين. وذلك كله أسهم في رسم معالم النظام الاجتماعي الذي يعكس أنماط الفكر، والمعتقدات، والأعراف، والتقاليد الناظمة للحياة الثقافية العربية عصرية.

Umayyad Annaqqa'edh (Antitheses) Poetry carries the richness of its creators to serve as an echo of a broad aspect of Umayyad life and its social system, which is based on a culture shaped by the experiences of people and poets and their life experiences. These experiences have established cultural centralities that have become the base of an intellectual structurer regulating both the consciousness and subconsciousness of those who create contradictions. Therefore, this research seeks to delve into the dialectic of the structures, oscillating between an explicit dimension characterized by rhetorical aesthetics that celebrated the cultural centralities, declaring the wisdom of the poets and their rhetorical ability to beautifully praise the elevated social, political, and religious ideals. On the other hand, it implicitly reveals the hidden intentions behind those aesthetics, as the poets sought to satisfy the vanity of their proud selves and lineages, denigrate others based on their fathers' professions, praise those in power for mutual material and moral benefits, and exalt their religion in a way that excludes all other differences. Consequently, the significance of studying this kind of Umayyad poetry, which is built upon centralities such as wisdom, mocking opponents based on their fathers' occupations, wealth, and religion, has been reinforced. All these elements contribute to outlining the social system that reflects the patterns of thought, beliefs, customs, and traditions that governed the Arab cultural life during that era.