عناصر مشابهة

التناص بين النقد الغربي وإشكالية التلقي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Intertextuality between Western Criticism and the Problem of Reception
المصدر:مجلة بحوث الشرق الأوسط
الناشر: جامعة عين شمس - مركز بحوث الشرق الأوسط
المؤلف الرئيسي: شهاب، فيصل عبدالمهدي سعود (مؤلف)
المجلد/العدد:ع94
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:159 - 210
ISSN:2536-9504
رقم MD:1444419
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أهتم البحث بدراسة التناص بين النقد الغربي وإشكالية التلقي، على الرغم من تعدد الدراسات حول نظرية التناص؛ وذلك لعدم توافر رؤية واضحة حول النظرية يمكن الالتفاف حولها، ولميل كثير من الدراسات للأخذ من بعضها دون الرجوع إلى النظرية في مصادرها الأصلية، فأصبحت تكرارا غير منتج، وزاد من الإشكالية تطبيق النظرية على عدد كبير من الأعمال الأدبية عموما، والشعرية خصوصا، قبل استقرار النظرية، وفي خصوص التلقي برزت إشكالية أخرى، لم تلق من العناية ما تستحق، وأصبحت عرفا بين السواد الأعظم من الدراسات؛ تمثلت في السعي لاستحضار نماذج من التراث النقدي العربي، لجعلها موازيا لنظرية التناص الغربية، وغلب عليها الجنوح نحو جعل السرقات الشعرية موازيا للتناص. وقد كشفت نتائج الدراسة عن دائرة مفاهيمية تشكلت في إطار نظرية التناص، وتوصلت إلى أن نظرية التناص نشأت في ظروف خاصة، ونتجت عن روافد معرفية تختلف عن العوامل التي برز فيها مفهوم السرقات الشعرية، وهو ما يجعل من غير الدقيق جعل السرقات الشعرية معادلا لنظرية التناص الغربية، وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات المقترحة؛ بهدف توفير رؤية أوضح تعين على فهم النظرية وجعلها أكثر استقرارا، وأخذ النقد العربي نحو الإفادة من النظريات النقدية الغربية، بعيدا عن الافتتان بها دونما مبرر، أو الإشاحة عنها عن تعصب؛ وبما يؤهل إلى فتح آفاق أرحب أمام النظرية النقدية العربية.

This research focused on intertextuality between western criticism and the reception problem. Despite the fact the numerous studies were conducted on the theory of intertextuality due to the lack of a clear vision about the theory itself that can be circumvented. Moreover, most of those studies had the tendency to depend on each other's references without referring to the original theory and its original resources. Therefore, most of those studies became repetitively unproductive. The application of this theory to a large number of literary works in general, and poetic work in particular increased the problem before stabilizing the theory. Alternatively, regarding the reception, another problem arose, which did not receive the attention it deserves. Thus, becoming a norm among the vast majority of those studies represented in seeking to evoke models form the Arabic criticism heritage and presenting them as a parallel model to the western theory of intertextuality. Which was dominated by the tendency to making poetic thefts an equivalence to intertextuality. The results of the study revealed a conceptual circle formed within the framework of the intertextuality theory. Concluding that the intertextuality theory arose in special circumstances and resulted from tributaries of knowledge that differed from the factors in which the concept of poetic thefts emerged. Resulting in making it inaccurate to consider poetic thefts equivalent to the western theory of intertextuality. This study ended with a set of suggested recommendations; With the aim of providing a clearer vision that helps to understand the theory and make it more stable and directing Arabic criticism towards benefiting from western criticism theories, away from un unjustifiable infatuation or disavowing them out of prejudice, which might result in opening up wider horizons in front of the Arabic Criticism Theory.