عناصر مشابهة

في التذوق الجمالي الفني للقصيدة العربية بانت سعاد: بين وصف الناقة والاعتذار

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى::An Appreciation of Artistic Techniques of Arabic Poem Suad is Gone Between Description of a She-Camel and Apolog
المصدر:مجلة كلية التربية العلمية
الناشر: جامعة دنقلا - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: محمد، هالة أبا يزيد بسطان (مؤلف)
مؤلفين آخرين: نور، أحمد يس عبدالرحمن محمد (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع2
محكمة:نعم
الدولة:السودان
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:1 - 30
رقم MD:1443238
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:قصيدة "بانت سعاد" للشاعر العربي كعب بن زهير بن أبي سلمى المخضرم بين الجاهلية والإسلام، من القصائد الشواهد في الشعر العربي القديم، ومن أعلام شعر صدر الإسلام لما تضمنته من قصة أوقعت الشاعر بين يدي سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم، وكانت سببا في إسلامه من بعد. ولقبت بالبردة، لأن الرسول الكريم كان قد أهدى شاعرها بردته بعد إلقائها إياها في مجلسه. تهدف الدراسة لإخضاع الفنيات الموضوعية للقصيدة إلى نظرة مغايرة تقف على مسألة تفاوت النظم، كما، ما بين الغرض الأساس والأغراض المصاحبة بالقصيدة. ذلك من خلال محورين أساسيين: الأول: كعب بن زهير بين الحفاظ على الموروث وملاءمة الحاضر في مقيده بانت سعاد. وقد أشار المحور إشارات جلية لتعدد منهجية النظم ما بين المنهج التقليدي الذي توارثه كعب والشعر الجاهلي من سمات طبعت ذلك الشعر وشكلت عموده الفني، وبين ما تفرضه الحالة الآنية لموقف نظم النص. وقد تقسمت هذه الحال إلى صورتين؛ صورة الإسلام وما يفرضه من أساليب كلامية لا يجب أن تخرج عن الفضائل وحسن الخلق، وصورة موقف كعب بن زهير المهيب بين يدي الرسول الكريم صلوات الله وسلامه عليه. والمحور الثاني: دلالات التشكيل الموضوعي للقصيدة، تلك الدلالات التي هيأت للشاعر ترتيب موضوعاته كما وكيفا ترتيبا تقتضيه تشابكات الحال النفسية للشاعر، تلك الحال التي جعلت من وصف الناقة الموضوع الأوفر حظا، كما وكيفا؛ على الرغم من أن الموضوع الأساس هو الاعتذار. وقد اتخذ المنهج الوصفي التحليلي وسيلة للمدارسة خلال مناقشة الطرح النقدي بالمحورين. وخلاصة ما توصلت إليه الدراسة، أن القصيدة قد أبرزت تلك الروح المنقسمة بين ما يفرضه النظام الشعري التقليدي آنذاك وما يفرضه النظام السلوكي الإسلامي؛ إلا أن الشاعر أخرجها على نسق توافقي متزن لا يقصيها عن كلا النظامين. كما أوضحت أن الإطار الدرامي الحكاية سعد وأخيه بجير قد فرض واقعا نفسيا لدى الشاعر وكان له دور واضح في التقسيم الموضوعي للقصيدة؛ وكان وصف الناقة هو المساحة النفسية الأكثر رحابة بالنسبة للشاعر، لذلك تفوق فيه موضوعيا حتى على الغرض الأساس، الاعتذار. وتوصي الدراسة بمواصلة الدارسين لثبر غور قصيدة: " بانت سعاد" التي تزخر باللطائف والسمات الفنية الشعرية، سواء من حيث الموضوع-كحال هذه الدراسة-أم من حيث التصوير واللغة والأسلوب والموسيقا وغيرها مما يحتشد في ثناياها، وتوحي به تراكيبها وتصاويرها.

The poem "Su'ad is gone" by the veteran Arabic poet Ka'b ibn Zuhayr ibn AbiSulma was written between Pre-Islamic and While- Islamic epochs. The poem is traditionally admired as an exemplar of classical Arabic poem and Islamic epoch. It is popular because it contains story that puts the poet in the presence of our Prophet Muhammad (peace and mercy be upon him) and later, it was the reason to embrace Islam. The poem known as "Burda" because the considerate prophet (peace and mercy be upon him) gave the poet his own Cloak as praise for the poem. The study aims at exposing the subjective techniques of the poem to a different viewpoint to identify the issue of unevenness of poetic composition in terms of quantity between the main purpose of the poem and the other accompanied purposes. This is discussed through two main perspectives: first, Ka'b ibn Zuhayr between maintaining the heritage and coping with the present in the poem "Su'ad is gone". This perspective aims at crystal clear features of the variety of composing method between traditional method inherited by Ka'b and Pre-Islamic Poetry aspects that characterized that poetry and formed its techniques in hand, and what is prescribed by instant state of a situation. This state is divided into two pictures; the picture of Islam with its must-followed speaking styles that include virtue and good manners, and the situation of Ka'b ibn Zuhayr humbly in the presence of the Prophet Muhammad (peace and mercy be upon him). The second perspective: denotations of subjects' composition of the poem. These denotations helped the poet order his subjects according to the complicated mental state of the poet despite the fact that the main subject was the apology. The descriptive and analytical method is adopted as a means of study to discuss the two perspectives. The study resulted in that the poem has revealed sprit that is divided between the traditional poetic composition then, and what is prescribed by Islamic behavior system, yet the poet composed the poem in a balanced harmony that considers all systems. The study revealed that the dramatic frame of the story of Su'ad and his brother Bujair imposed psychological reality to the poet which played a great role in dividing the poem into two subjects. Description of a she-camel represented the comfort zone of the poet; therefore it overwhelmed the main topic, the apology. The study recommended further study of the poem "Su'ad is gone" which is overflowing with subtleties and technical poetic features in terms of subject as in the present study- or in terms of imagery, language, style, music, and others in the different parts of the poem based on its structures and imageries.