عناصر مشابهة

مراحل تدوين التفسير: تدوين التابعين للتفسير

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Stages of Recording Interpretation: Transcript of Interpretation by the Followers
المصدر:مجلة العلوم التربوية والإنسانية
الناشر: كلية الامارات للعلوم التربوية
المؤلف الرئيسي: المحمدي، يسري بن حمدان بن عوض (مؤلف)
المجلد/العدد:ع30
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:1 - 31
ISSN:2709-0701
رقم MD:1442893
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:وصف النبي صلى الله عليه وسلم هذا القرن والذي قبله والذي بعده بالخيرية، في حديث عمران بن حصين بسنده إلى النبي صلى الله عليه وسلم في الصحيحين "خير أمتي قرني، ثم الذين يلونهم، ثم الذين يلونهم" الحديث. وتميز أهل القرن الثاني بسبقهم لأهل القرن الثالث، وصدقهم في إيمانهم، وظهور السنة فيهم، وخفاء ضدها. وحظي الحديث الشريف بالنصيب الأول في ذلك، وشمل تدوين الحديث أبوابا متنوعة، وكان التفسير بابا من هذه الأبواب. ومعلوم أن الصحابة رضي الله عنهم لم يستقروا في بلد واحد بل تفرقوا في الأمصار، فجلس إليهم كثير من التابعين يأخذون العلم وينقلونه لمن بعدهم، فقامت في الأمصار مدارس علمية على يد الصحابة، تتلمذ فيها كثير من التابعين. فنشأت في مكة طبقة للمفسرين، وفي المدينة طبقة ثانية، وفي العراق طبقة ثالثة. الأهداف: توضيح المراد بتفسير التابعين: بيان معاني القرآن الكريم بأقوال التابعين. توضيح تعريف التابعي: من لقي صحابة رسول الله صلى الله عليه وسلم ويضاف في مفسريهم: وأخذ عنهم العلم. توضيح المصدر الرابع من مصادر التفسير وهو تفسير التابعين. نلقي الضوء على من اشتهر بتفسير القرآن من التابعين. وتعريف مجمل لكل منهم. توضيح فضل التابعين ومنزلتهم في الأمة. توضيح تفاسير التابعين. وتحديد الأماكن التي سكنها المفسرون من التابعين. التعريف بكتب التفسير المسندة. التعريف بكتب طبقات المفسرين.

The Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, described this century and the one before it and the one after it as good, in the hadith of Imran bin Husayn in the Sahihs (The best of my nation is my generation, then those who come after them, then those who come after them) hadith. The people of the second century were distinguished by their precedence over the people of the third century, their sincerity in their faith, the emergence of the Sunnah among them, and the concealment of its opposite. The hadith received the first share in this, and the codification of the hadith included various chapters, and interpretation was one of these chapters. It is known that the Companions, may God be pleased with them, did not settle in one country, rather they dispersed in the regions, so many of the followers sat with them to take knowledge and pass it on to those after them, so scientific schools were established in the cities at the hands of the Companions, in which many followers were apprenticed. A class of interpreters arose in Mecca, a second class in Medina, and a third class in Iraq. Objectives: Clarifying what is meant by the interpretation of the Successors: Explaining the meanings of the Holy Qur’an through the sayings of the Successors. Clarifying the definition of a follower: someone who met the Companions of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, and to add to their interpreters: and took knowledge from them. Clarifying the fourth source of interpretation, which is the interpretation of the followers. We shed light on the followers of the Qur’an who were famous for interpreting the Qur’an. And a general definition of each of them. Clarifying the virtue of the followers and their status in the nation. Clarifying the interpretations of the followers. And identifying the places inhabited by the Tabi’in interpreters. Introducing the supported books of interpretation. Introducing the books of the classes of interpreters.