عناصر مشابهة

شعرية الرمز في ديوان هواجس على مرآة خاصة لعبدالوهاب إسماعيل

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Poetry of the Symbol in the Diwan of Hawajes on a Private Mirro by Abdel Wahab Ismail
المصدر:مجلة جامعة كركوك للدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة كركوك
المؤلف الرئيسي: النعيمي، فاتن غانم فتحي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج18, ع2
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:105 - 133
DOI:10.32894/1911-018-002-004
ISSN:1992-1179
رقم MD:1442853
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن ما دعانا إلى اختيار (الرمز) موضوعا لبحثنا الموسوم بـ (شعرية الرمز في ديوان هواجس على مرآة خاصة لعبد الوهاب إسماعيل) هو أن للرمز شعريته الخاصة النابعة من تكوينه المتسم بالإيجاز والتكثيف والإيحاء، مما يهيئ له طاقة هائلة لخدمة الفكرة أو الموضوع الشعري، مشتملا على مدى من الدلالات المثيرة غالبا -لدهشة المتلقي، مسهما ببلورة رؤية خاصة بمبدع التجربة الإبداعية، وهذا من مقتضيات الشعرية المنطلقة من المقومات ذاتها للنهوض بالتجربة، وتأجيج فاعليتها. وجاء اختيارنا للشاعر عبد الوهاب إسماعيل، لأنه شاعر عراقي موصلي، يمتاز شعره بلغته الشعرية المتثوبة، وصوره الشعرية المتقنة المعبرة عن واقع عصره وانفعالاته المختلفة. وقد اعتمد البحث المنهج التكاملي؛ كونه الأنسب في مقاربة النصوص الشعرية وتحليلها للكشف عن رموزها وعناصرها البنائية، مع العناية بالسياقات المحيطة بها كالسياق الوطني والقومي والاجتماعي والديني، التي كانت تحيل عليه دلالاتها. تقوم خطة البحث على مباحث ثلاثة، يسبقها مدخل، وتعقبها خاتمة ضمت ما توصل إليه البحث من النتائج، وثبت لمصادره ومراجعه. تناول (المدخل) بيان الرمز بوصفه مفهوما لغويا واصطلاحيا وأدبيا. أما المبحث الأول فتناول (شعرية الرموز الطبيعية بالدراسة، كاشفا عن أهم عناصر تشكلها في شعر الشاعر، سواء أكانت رموزا خاصة بالطبيعة الساكنة أم المتحركة. بينما خص المبحث الثاني بدراسة (شعرية الرموز السياسية) ما كان منها وطنيا أم قوميا. وأخيرا خص المبحث الثالث بدراسة (شعرية الرموز الدينية الإسلامية) سواء أكانت أصولها عائدة إلى القرآن الكريم أم الحديث النبوي الشريف.

Our choice for the subject entitled (the Symbol) subject of our tagged research (The Poetry of the Symbol in the Diwan of Hawajes on a Private Mirror by Abdel Wahab Ismail) is that the symbol has its own poetic form that stems from its composition characterized by brevity, condensation, and suggestion, which provides it with tremendous energy to serve the poetic idea or the poetic topic. It includes a range of often- to the astonishment of the recipient, contributing to the crystallization of a vision for the creator of the creative experience. This is one of the poetic requirements that stem from the same elements to advance the experience and reflects its effectiveness. Our choice of the poet Abdel Wahab Ismail, as an Iraqi Mosul poet is that his poetry is characterized by its poetic language, and its elaborate poetic images that express the reality of his era and its various emotions. The research adopted the integrative bmethod because it is the most appropriate one in approaching and analyzing the poetic texts to come across their symbols and structural elements, while taking into account the contexts surrounding them, such as the national, social and religious context, which were referring to their connotations. The research plan is based on three topics, preceded by an introduction, and followed by a conclusion that included the findings of the research from the results, and mentioning its sources and references. The introduction tackles the statement of the symbol as a linguistic, idiomatic and literary concept. As for the first section, it dealt with (the poetics of natural symbols) in the study. It expounds the most important elements formed in his poetry, whether they are symbols of static or dynamic nature. While the second section concerned the study of (the poeticality of political symbols), whether it was patriotic or nationalistic. Finally, the last section has been devoted to the study of (the poetry of Islamic religious symbols), whether its origins go back to the Glorious Qur’an or the noble Prophet’s hadith.